Terbaring di Preview Man City vs. Nottingham Forest, Berita Pasukan, Tiket & Jangkaan

 

 

Manchester City berharap dapat meneruskan permulaan musim yang 100% apabila mereka menghadapi Nottingham Forest di Etihad.

 

Pasukan pertahanan juara Liga Perdana Manchester City masuk ke jeda antarabangsa pertama musim ini setelah memenangi keempat-empat perlawanan pembukaan mereka. Pasukan Pep Guardiola sedang cuba menjadi pasukan pertama yang memenangi kejuaraan keempat berturut-turut di liga utama Inggeris, dan mereka bermula seperti yang diinginkan dalam musim ini.

 

Citizens memulakan musim mereka dengan menewaskan Burnley 3-0 dalam pertandingan perdana liga di mana bekas kapten mereka, Vincent Kompany, membuat penampilan kejurulatihan. Mereka menang 1-0 dalam perlawanan kandang pertama mereka menentang Newcastle dan terpaksa berjuang keras untuk menewaskan Sheffield United 2-1 berkat gol penamat lewat dari Rodri.

 

Namun, walaupun berada dalam semangat yang tinggi setelah menewaskan Fulham 5-1 sebelum jeda antarabangsa September, mereka akan menjamu Nottingham Forest sejurus selepas membela gelaran Liga Juara-Juara UEFA mereka dalam pertarungan menentang Red Star Belgrade di pertengahan minggu dengan kemenangan comeback.

 

Oleh itu, matlamat mereka adalah untuk mengakhiri minggu penting ini secara membirukan.

 

Lawatan mereka ke City akan menjadi cabaran yang sukar untuk Nottingham Forest yang sedang melalui jadual perlawanan tandang yang berat. Mereka berharap pengalaman mereka dapat memberi manfaat dalam kempen kedua mereka di divisyen utama ini setelah permulaan yang baik. Selepas memenangi dua perlawanan dan kehilangan dua lagi dalam empat perlawanan pertama mereka, Nottingham Forest berada di tempat kesembilan dalam klasemen.

 

Pasukan dari West Bridgford memulakan kempen mereka dengan kekalahan 2-1 dalam pertandingan tandang kepada Arsenal walaupun mereka cuba untuk bangkit semula menjelang akhir perlawanan. Walau bagaimanapun, mereka segera memperbaiki prestasi dengan menewaskan Sheffield United 2-1 dalam perlawanan kandang pertama mereka berkat kepala gol lewat Chris Wood. Momen itu dikekalkan dalam perlawanan seterusnya apabila mereka berjaya mencapai keunggulan dua gol dalam tempoh empat minit di Old Trafford, tetapi akhirnya berakhir dengan sepuluh pemain dan tiada mata selepas lawatan Manchester United membuat comeback.

 

Walaupun prestasi dan keputusan mereka yang mengagumkan dalam kemenangan di Chelsea, itu hanya merupakan kemenangan ke-2 mereka dalam 22 perlawanan tandang Liga Perdana sejak musim lalu. The Reds tahu mereka perlu melakukan banyak perkara untuk menghentikan City di halaman rumah mereka.

 

Nottingham Forest boleh berharap mengimbangi ingatan indah mereka tentang kemenangan 3-0 di Etihad dalam perlawanan Piala FA pada 2009 berkat gol-gol dari Nathan Tyson, Robert Earnshaw, dan Joe Garner. Walau bagaimanapun, kedua-dua kelab berada dalam keadaan yang sama sekali berbeza sekarang dengan kemenangan dengan jarak gol sedemikian tidak mungkin terjadi.

 

Forest hanya boleh berharap persembahan lebih baik mereka di luar kandang musim ini akan memberikan ganjaran yang besar dengan apa-apa hasil dalam perlawanan di Manchester. Tindakan pertahanan di Chelsea mungkin berjaya tetapi pasukan Pep ada pada tahap yang sama sekali berbeza dan biasa dengan pasukan yang cuba meredam tekanan.

 

Berita pasukan

 

Penjaga gol Zack Steffen dilaporkan cedera ligamen silang dan Kevin De Bruyne juga tidak tersedia untuk Man City. Walau bagaimanapun, mereka boleh mengharapkan kepulangan John Stones dan Jack Grealish yang tidak tersedia dalam jeda setelah September sebagai pemain antarabangsa England.

 

Bagi Forest, Wayne Hennessey dan Jonjo Shelvey tidak dapat bermain manakala Danilo, Giulian Biancone, dan Serge Aurier masih diragui. Sementara itu, Harry Toffolo akan menjalani hukuman larangan selama lima bulan serta denda £20,956 oleh Persatuan Bolasepak selepas mengaku melanggar 375 peraturan pertaruhan. Larangan itu akan ditangguhkan sehingga akhir musim 2024/25.

 

Susunan pasukan

 

Erling Haaland mencetak hat-trick di separuh pertama perlawanan terakhir musim lalu dan telah melalui tiga perlawanan di mana beliau gagal menjaringkan gol di kandang sebelum menewaskan Fulham dengan gaya Haaland dengan hat-trick.

 

Ini bermakna kejohanan hat-trick Premier League Haaland yang kelima telah terjadi di Etihad dan beliau sudah mencetak enam gol liga musim ini.

 

Kumpulan penyokong Haaland adalah amat penting dan Jeremy Doku akan mencari tempat di sayap dengan direktori yang tepat dan keupayaan untuk meregangkan permainan.

 

Man City: Ederson, Walker, Dias, Akanji, Gvardiol, Rodri, Kovacic, Doku, Alvarez, Foden, Haaland

 

Forest sedang menikmati manfaat daripada kebolehan dan ketahanan pengurus mereka yang melebihi perubahan besar pemain sejak kembali ke divisyen utama musim lalu. Mereka telah mencipta identiti permainan dan tahu peranan individu mereka dalam sistem itu.

 

Berkemampuan untuk menunjukkan permulaan yang cemerlang pada musim ini, The Reds juga mempunyai penjaring gol yang klinikal dalam Taiwo Awoniyi yang terus mengukir gol dengan gol akrobatik untuk Nigeria semasa jeda antarabangsa.

 

Anthony Elanga juga memberi kesan yang baik dalam penampilannya setakat ini dengan mencetak gol dan memberi assist, dan dijangka akan mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Brennan Johnson yang bergerak ke Tottenham Hotspur pada Hari Akhir Penukaran Negeri.

 

Nottingham Forest: Turner, Boly, McKenna, Worrall, Aurier, Yates, Mangala, Aina, Elanga, Gibbs-White, Awoniyi

 

Jangkaan

 

Man City telah memenangi 19 perlawanan kandang berturut-turut dalam semua pertandingan dan dijangka dapat menjaringkan sekurang-kurangnya tiga gol ke gol Cooper. Walau bagaimanapun, Nottingham Forest telah menjaringkan gol dalam 11 perlawanan Liga Perdana terakhir mereka dan akan yakin untuk mendobrak jaringan Man City kali ini. Mengurangkan jumlah gol yang disenaraikan oleh City juga akan memberi keyakinan kepada mereka.

 

Man City 4-1 Nottingham Forest

 

Share.
Leave A Reply