Preview Pertandingan Liverpool vs West Ham United

Pertandingan Liverpool vs West Ham United pada matchday 6 musim Premier League 2023/24 akan menjadi pertandingan yang menarik untuk diikuti, terutamanya apabila pertandingan melibatkan pasukan besar dan pasukan di pertengahan carta liga.

 

Kedua-dua pasukan Liverpool dan West Ham memulakan musim dengan baik, tetapi permulaan bagi skuad West Ham agak menarik perhatian.

 

Menjelang menjuarai UEFA Europa Conference League pada musim 2022/23 dengan melawan ramalan ramai, West Ham kini kelihatan seperti pasukan mereka tiga musim yang lalu.

Panduan David Moyes dalam membawa mereka menunjukkan persembahan yang membuat ramai percaya bahawa mereka mampu menulis kisah dongeng seterusnya dalam Liga Perdana. Walau bagaimanapun, pasukan ini kemudian merosot dan berjaya bangkit semula selepas kemenangan di persada Eropah.

 

Di pihak Liverpool, mereka berjaya memperbaiki imej mereka dari musim lepas. Jürgen Klopp berada dalam tahun ke-8 sebagai jurulatih Liverpool, satu tahun lebih daripada tempoh biasanya di kelab-klab sebelum ini. “Kutukan tahun ke-7” Klopp, seperti yang digembar-gemburkan oleh penyiar, menyaksikan Klopp menjalani musim yang tidak baik pada musim 2022/23. Setelah lima perlawanan dalam musim 2023/24, pemain taktik Jerman itu kembali ke kecemerlangannya.

 

Namun, Klopp masih perlu melakukan beberapa penyesuaian dalam hal mencetak gol dan pertahanan. Liverpool memiliki perbezaan gol kedua terendah di antara empat pasukan teratas selepas enam perlawanan dalam Liga Perdana menjelang pertemuan mereka dengan West Ham pada matchday 6. Kelemahan dalam pertahanan dan mencetak gol pada musim 2022/23 masih berterusan. Namun, mereka berjaya menghasilkan keputusan dan mengutip tiga mata, yang merupakan perkara yang penting dalam gambaran keseluruhan.

 

Menentang West Ham, mereka perlu berhati-hati dengan ancaman sepakan set-piece yang ditambahkan David Moyes ke pasukan dengan hadirnya James Ward-Prowse.

Gelandang England tersebut kelihatan seperti tanda tangan musim ini dengan persembahan hebatnya sejak menyertai kelab East London ini daripada Southampton yang tergugat kedudukan. Penambahan pemain Ghana yang kini muncul dengan gloria dalam pasukan Moyes, Mohammed Kudus, juga telah meningkatkan ancaman penyerangan pasukan.

Kudus, yang menyertai West Ham pada hari akhir perpindahannya daripada AFC Ajax di Belanda, memberikan nostalgia kepada zaman Jesse Lingard. Moyes mungkin akan menggunakan Kudus dengan cara yang sama musim ini dan pemain ini pasti bersedia untuk menunjukkan kemampuannya di padang terkenal Anfield.

Berita pasukan

Liverpool kini dapat mengharapkan bakat Thiago Alcantara yang telah pulih daripada masalah pinggul yang menghalangnya untuk memulakan musim. Kapten Virgil Van Dijk kembali selepas hukuman suspensinya, yang pasti akan memuaskan Klopp, selepas dia terpaksa memasuki perlawanan dengan Wolverhampton Wanderers pada matchday 5 tanpa kapten dan penjaga gol bintangnya.

 

Pertahanan Perancis, Ibrahima Konaté, juga tidak tersedia untuk perlawanan tersebut disebabkan masalah lutut tetapi dia sedang pulih dengan baik. Kebolehannya dalam perlawanan menentang West Ham tidak pasti tetapi dia mungkin akan berada di bangku simpanan, yang akan memberikan kelainan kepada David Moyes.

 

Di pihak Hammers, penandatanganan baru, Konstantinos Mavropanos, masih belum membuat penampilan sulung disebabkan cedera belakangnya. Namun, dia adalah satu-satunya kebimbangan berkaitan kecergasan skuad mereka, yang bererti Moyes mempunyai skuad yang penuh untuk perlawanan Liverpool vs West Ham United pada 23 September.

Susunan pasukan

Dengan Van Dijk tersedia untuk dipilih, dia akan kembali ke posisi tengah pertahanan. Bek asal Cameroon, Joel Matip, akan berpasangan dengannya saat ini kerana dia terus berjuang untuk mendapatkan tempat utama bersama Konaté sebagai rakan sejawat Van Dijk yang lain.

Dominik Szoboszlai dan Alexis Mac Allister telah menjadi pemain tengah andalan Liverpool, tetapi pemain ketiga masih menjadi perdebatan musim ini.

 

Pemain antarabangsa Jepun, Wataru Endo, masih belum memenangi kepercayaan Klopp sepenuhnya untuk memulakan di bahagian dasar gelanggang tengah, yang bermakna pilihan masih terletak antara dia, Curtis Jones, dan Stefan Bajčetić.

 

Barisan penyerangan juga memberi Klopp banyak perkara untuk dipertimbangkan apabila Cody Gakpo, Diogo Jota, dan Darwin Nunez terus bersaing untuk tempat terakhir bersama Mohamed Salah dan Luis Diaz.

 

Liverpool: Alisson; Alexander-Arnold, Van Dijk, Matip, Robertson; Szoboszlai, Endo, Mac Allister; Salah, Jota, Diaz.

 

David Moyes mempunyai skuad penuh untuk perjalanan ke Anfield. Dia telah menunjukkan tanda-tanda sebagai jurulatih yang akan sering mengadakan rotasi musim ini, yang bermakna dia masih belum menetapkan XI terbaiknya.

 

Ini juga bisa bermaksud dia cuba untuk membingungkan pesaing-pesaingnya.

 

Bagaimanapun, peminat West Ham boleh mengharapkan Jarrod Bowen (yang dilaporkan dikehendaki oleh Liverpool sebagai pengganti Salah jika beliau berpindah ke Arab Saudi antara sekarang dan musim panas akan datang), Michail Antonio, Lucas Paqueta, Alphonse Areola, dan Kurt Zouma untuk memulakan perlawanan jika mereka fit.

 

West Ham United: Areola; Emerson, Aguerd, Zouma, Coufal; Alvarez, Ward-Prowse; Kudus, Paqueta, Bowen; Antonio.

Ramalan

Pertandingan Liverpool vs West Ham United akan menghiburkan dan terbuka. Moyes akan berusaha mencipta peluang set-piece bagi James Ward-Prowse untuk menunjukkan kemampuannya, tetapi Klopp akan mempercayai penjaga gol Brazil, Alisson Becker, untuk menangani ancaman tersebut.

 

Peluang terbaik West Ham akan datang daripada sepakan set-piece, yang terbukti menjadi salah satu kelemahan Liverpool dalam beberapa musim terakhir walaupun mempunyai pemain bertahan terbesar di liga. Tetapi Klopp akan mampu menyusun pasukannya untuk serangan balas yang pantas, sesuatu yang dia mahir melakukan.

 

Seorang pemain yang perlu diperhatikan dalam perlawanan ini adalah Mohammed Kudus, tetapi Klopp pasti akan menghabiskan lebih banyak masa bersama kakitangan teknikalnya untuk mencari jalan untuk menangani tenaga pemain Ghana ini.

 

Walau bagaimanapun, kami melihat Liverpool memenangi perlawanan ini dengan kemenangan yang sempit.

Liverpool 3 – 2 West Ham United.

 

Share.
Leave A Reply