Preview Pertandingan: Chelsea vs Aston Villa Berita pasukan, tiket, dan ramalan

 

Chelsea akan mengadakan pertemuan dengan Aston Villa dalam satu perlawanan yang boleh memberikan galakan kepada kedua-dua pasukan dalam kempen Liga Utama mereka.

 

Stamford Bridge akan mengekalkan keheningan apabila Aston Villa melawat, memandangkan Chelsea berharap untuk meningkatkan prestasi mereka di kandang setelah musim yang mengguncangkan mereka pada musim lalu. The Blues mengalami salah satu musim terburuk mereka dalam era Liga Utama apabila perubahan pemilik yang tidak dijangka menyebabkan pergolakan besar di dan di luar padang.

 

Mauricio Pochettino telah mengambil alih jawatan pengurus dengan tujuan menghidupkan semula Chelsea dan membawa mereka beraksi sebaik mungkin dalam usaha menantang dalam perlawanan terbesar di peringkat Eropah.

 

Mereka memulakan era baru dengan keputusan seri yang memuaskan berdepan dengan Liverpool tetapi semua kepositifan itu lenyap dalam perlawanan tandang pertama mereka yang berakhir dengan kekalahan 3-1 kepada West Ham.

 

Chelsea dengan jangkaan yang tinggi memperbaikinya di kandang dengan kemenangan 1-0 menjalani perlawanan penentu dengan Luton tetapi gagal membangunkan prestasi itu dengan kekalahan 1-0 kepada Nottingham Forest tepat sebelum rehat antarabangsa.

 

Pasukan London ini mempunyai kelebihan di dalam perlawanan-perlawanan mereka di mana mereka telah memenangi tiga daripada lima perlawanan liga terakhir mereka dengan Aston Villa. Memandangkan Villa telah menunjukkan kehebatan ataupun kepelikan sehingga kini, Chelsea berharap kepelikan itu akan menjelma di barat London, terutamanya apabila mereka kalah dalam perlawanan terakhir tandang liga mereka 3-0 di Anfield.

 

Pasukan Pochettino telah memperlihatkan prestasi pertahanan yang lebih baik daripada Aston Villa, tetapi mereka mengalami kesukaran untuk mencapai keseimbangan di dalam serangan akibat kecederaan-kecederaan. Namun begitu, kemenangan kandang mereka di liga musim ini hanya terhad kepada pasukan yang baru dipromosikan, Luton.

 

The Blues mesti menjadi lebih cekap dalam menjaringkan gol daripada yang mereka tunjukkan dalam keseluruhan musim ini untuk mendapatkan tiga mata penuh lawan Villa yang boleh meningkatkan keyakinan mereka untuk cabaran yang akan datang. Chelsea gagal menjaringkan gol sekali lagi dalam perlawanan terakhir mereka melawan Bournemouth, hasilnya adalah mereka telah bermain hampir 2 jam tanpa menjaringkan gol.

 

Aston Villa kembali ke pentas Eropah selepas 13 tahun absen, ini berlaku berkat kepada perubahan yang mengagumkan sejak Unai Emery mengambil alih. Musim yang menjanjikan bermula dengan kekalahan penuh kesusahan 5-1 di Newcastle tetapi mereka menunjukkan kebaikan dengan kemenangan 4-0 menentang Everton. Mereka juga menang di Burnley tetapi kekurangan konsistensi mereka diperlihatkan dengan kekalahan 3-0 di Liverpool.

 

The Lions menjanjikan persembahan menarik dengan genap tiga gol dijaringkan setiap perlawanan mereka, mereka akan yakin untuk menembusi pertahanan awal Chelsea dengan banyak pemain yang telah memberikan sumbangan gol sepanjang musim ini.

 

Namun, mereka mempunyai catatan buruk di Stamford Bridge dengan hanya memenangi dua daripada 18 perlawanan Liga Utama terakhir mereka di sana, walaupun mereka memenangi 2-0 dalam lawatan terakhir mereka, iaitu perlawanan ini menyaksikan Graham Potter mengakhiri perlawanan terakhirnya di kepimpinan Chelsea.

 

Pasukan Emery mempunyai disiplin dan kecekapan taktikal yang diperlukan untuk mengulangi prestasi itu apabila Chelsea menghadapi kesulitan untuk menjaringkan gol di hadapan penyokong mereka sendiri.

 

Berita pasukan

Wesley Fofana, Nathaniel Chalobah, Marcus Bettinelli, Christopher Nkunku dan Carney Chukwuemeka pasti akan tidak bermain dalam perlawanan ini, tetapi Chelsea mempunyai berita positif mengenai kapten mereka, Reece James, yang telah kembali latihan individu dengan bola.

 

Armando Broja dan Benoit Badiashile adalah pemain jangka panjang yang mungkin kembali ke skuad perlawanan ini.

 

Villa akan kehilangan Tyronne Mings dan Emiliano Buendia disebabkan kecederaan lutut jangka panjang, manakala Kortney Hause, Jacob Ramsey, Diego Carlos dan Tim Iroegbunam juga tidak tersedia. Di samping itu, Bertrand Traore hampir pulih tetapi mungkin hanya akan berada di bangku simpanan.

 

Susunan Pasukan

Peminat-peminat Chelsea berharap untuk melihat lebih banyak pemain serang di padang bermain berikutan mereka memulakan musim ini dengan susunan bertiga di belakang akibat kecederaan di bahagian serangan mereka. Cole Palmer, Noni Madueke, dan Mykhailo Mudryk akan bersaing untuk dua tempat serangan di samping Raheem Sterling dan Nicolas Jackson.

 

Formasi empat pemain serang yang lebih seimbang akan melihat Ben Chilwell kembali ke posisi bek kiri semula jadi, manakala Levi Colwill berpindah ke tengah pertahanan.

 

Chelsea: Sanchez; Gusto, Silva, Colwill, Chilwell; Caicedo, Enzo; Madueke, Palmer, Sterling; Jackson

 

Formasi tiga pemain pertahanan pusat telah dibuang kerana ketiadaan Carlos, oleh itu Nicolo Zaniolo berpeluang untuk memulakan perlawanan di tempat tengah serangan akibat penyesuaian bersama kehidupan di Birmingham. Emery suka melihat pemainnya bersifat serba boleh untuk dapat menyesuaikan diri dengan bentuk taktikal yang berbeza untuk menentang lawan mereka, ini bermakna system perlawanan akan berubah dengan pemain yang sama seiring berjalannya permainan.

 

Villa dijangka akan menyerahkan kawasan kepada pasukan tuan rumah dan berusaha menyerang mereka dengan serangan cepat, satu taktik yang telah merugikan Chelsea banyak kali di rumah. Douglas Luiz dan Boubacar Kamara akan memainkan peranan penting di tengah padang untuk melindungi pertahanan dan melancarkan serangan pantas dengan hantaran kepada John McGinn, Moussa Diaby, dan bek sepenuh masa Matty Cash dan Lucas Digne.

 

Aston Villa: Martinez; Cash, Konsa, Torres, Digne; Kamara, Luiz; McGinn, Diaby, Zaniolo; Watkins

 

Ramalan

Chelsea tanpa syak sudah sedang berusaha menemui langkah mereka dalam bulan-bulan awal pentadbiran Pochettino, oleh itu masih belum jelas apa yang dijangka daripada pasukan The Blues pada hari pertandingan meskipun ada tanda-tanda positif dalam pengawalan bola serta mutu dan jumlah sepakan mereka.

 

Villa pula adalah pasukan yang sangat berbahaya dengan alat-serangan yang mencukupi untuk menyebabkan kedukaan di Stamford Bridge. Gol-gol pasti akan tercipta dan bergantung kepada Chelsea sama ada untuk menghalang atau sekadar menjaringkan lebih banyak.

 

Chelsea 2-3 Aston Villa.

 

Share.
Leave A Reply