Pratonton Arsenal vs Tottenham Hotspur, berita pasukan, tiket & ramalan

 

Arsenal dan Tottenham akan mengekalkan rekod tidak terkalahkan mereka dalam Derbi Utara London musim ini.

 

Tarikh yang menjadi kegemaran peminat Arsenal dan Tottenham kini tiba saat kedua-dua kelab berentap dalam apa yang pastinya menjadi perlawanan hebat yang dinantikan. Ini adalah salah satu perlawanan Liga Perdana yang paling ditunggu-tunggu setiap musim dan pemerhati pasti ingin melihat siapa yang akan memenangi hak untuk membangga pada kempen 2023/24.

 

Pasukan Mikel Arteta hampir berjaya meraih gelaran juara liga mereka yang pertama dalam tempoh 19 tahun, tetapi terhenti oleh juara treble musim lalu, Manchester City. Mereka telah menunjukkan niat mereka pada minggu-minggu awal musim ini bahawa mereka masih menjadi salah satu pasukan yang sukar ditandingi di puncak klasemen.

 

Arsenal menang tipis dengan satu gol melawan Nottingham Forest dan Crystal Palace dalam dua perlawanan pertama mereka sebelum bermain seri 2-2 di rumah melawan Fulham. Namun, mereka bangkit semula dengan kemenangan telak melawan Manchester United apabila Declan Rice dan Gabriel Jesus menjaringkan gol ke-3 pada masa tambahan untuk menghantar mereka ke rehat antarabangsa dengan kegembiraan.

 

Formasi tidak penting dalam perlawanan-perlawanan hebat seperti Derbi Utara London, tetapi Arsenal pasti akan gembira kerana telah memenangi empat daripada lima perlawanan terakhir. The Gunners untuk kali pertama sejak musim 2013/14 berjaya menggandakan kejayaan liga mereka terhadap Tottenham dan juga mengatasi musuh mereka selama tujuh musim. Arsenal yang berada di tempat kedua berada 24 mata di atas saingan mereka dan pasti ingin menunjukkan kejayaan mereka walaupun jurang di awal musim ini berkurangan secara gol.

 

Ini disebabkan oleh peningkatan yang luar biasa oleh Tottenham pada musim panas dan penyampaian mereka yang lebih baik dalam serangan telah menjaringkan tiga gol lebih banyak pada saat penulisan rencana ini. The Lilywhites memulakan musim dengan gaya yang memuaskan dengan seri di Brentford dan kemenangan 2-0 berturut-turut ke atas Man Utd dan Bournemouth. Keputusan terbaik mereka sejauh ini adalah apabila mereka menghancurkan Burnley 5-2 sebelum waktu istirahat antarabangsa bulan September berkat sepasang gol dari Heung-Min Son.

Oleh itu, kedua-dua Arsenal dan Spurs telah mengumpul 10 mata dari empat perlawanan Liga Perdana yang telah berlangsung dengan rekod yang serupa iaitu memenangi tiga perlawanan dan seri satu perlawanan.

 

Pasukan tetamu ini adalah pasukan yang lebih mengujakan di bawah pengurus bulan September, Ange Postecoglou, dan mereka mahukan sedikit perangai untuk memberi bangga kepada penduduk tempatan mereka kerana mereka tidak pernah memenangi perlawanan liga di Stadium Emirates sejak November 2010.

 

Arsenal sedang beradaptasi dengan penghargaan yang diberikan oleh lawan-lawan mereka selepas kemajuan mereka yang mencengangkan musim lalu, itulah sebabnya mereka berjuang untuk memenangi perlawanan dan masih belum mencatatkan sepucuk gol di rumah dalam kampanye ini. Spurs pula, yang telah memenangi perlawanan mereka dengan mudah, pastinya ingin mencabar keyakinan pasukan lawan mereka ketika mereka juga berusaha untuk mendapatkan tempat dalam Liga Juara-Juara UEFA.

 

Berita pasukan

 

Pemain Ghana, Thomas Partey, masih cedera pinggul dan dijangka tidak dapat beraksi sehingga bulan Oktober. Dia bergabung dengan senarai pemain yang tidak tersedia termasuk Jurrien Timber dan Mohamed Elneny yang sedang menjalani pemulihan jangka panjang dari cedera.

 

Sementara itu, Gabriel Jesus baru-baru ini pulih daripada cedera lutut dan gol lewatnya ke atas Man United akan memberikan keyakinan yang baik kepadanya ketika dia ingin kembali ke dalam barisan permulaan.

 

Tottenham berharap dapat menyambut kembali Giovani Lo Celso bagi perlawanan ini, manakala pemain seperti Rodrigo Bentancur, Alfie Whiteman, Hugo Lloris, Ryan Sessegnon, dan Bryan Gil tidak akan dapat kembali pada masa yang sesuai untuk beraksi.

 

Susunan pasukan

 

Patutkah Kai Havertz dikeluarkan dari tim? Soalan ini mendominasi perbincangan dalam kalangan peminat Arsenal kerana penampilan tidak menentu Havertz di tengah padang nampaknya memberikan ketidakseimbangan kepada pasukan. Arteta ingin tetap mempercayai Havertz dan penampilan yang baik serta sumbangan golnya ketika menentang Spurs akan meningkatkan reputasinya di kalangan peminat.

 

Arsenal: Ramsdale; White, Saliba, Magalhaes, Zinchenko; Rice, Odegaard, Havertz; Saka, Jesus, Martinelli

 

James Maddison menjalani permulaan yang cemerlang di Tottenham dengan mewarisi jersi no.10 dan memberikan sumbangan langsung kepada empat gol Premier League dengan dua gol dan dua assist sehingga ini. Dia akan cuba mendapatkan status budaya yang baik dengan penampilan positif di kubu musuh.

 

Son juga sangat ingin memenangi Derbi pertamanya sebagai kapten setelah kepergian Harry Kane yang memegang rekod gol terbanyak dalam perlawanan ini. Winger Korea Selatan itu telah dipindahkan ke posisi penyerang tengah, dan Manor Solomon adalah calon yang akan memulakan perlawanan di sayap kiri menggantikan pemain baru yang diraih pada hari terakhir perpindahan, Brennan Johnson.

 

Tottenham: Vicario; Porro, Romero, van de Ven, Udogie; Bissouma, Sarr; Kulusevski, Maddison, Solomon; Son

 

Ramalan

 

Derbi ini sentiasa sukar untuk diprediksi kerana ia ditentukan oleh kejutan kecil dan pasukan mana yang lebih mahu menang pada hari itu. Arsenal, pada pihak mereka, ingin menjadikan tiga kemenangan berterusan ke atas Spurs pertama kali sejak musim 2013/14, tetapi mereka perlu melalui ujian yang sengit.

 

Perlawanan-perlawanan hebat telah berlaku antara kedua-dua pasukan ini dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dan yang ini kelihatan tidak akan berbeza dengan kedua-dua pasukan meraih gol dalam semua perlawanan mereka musim ini. Mencatatkan sepucuk gol pastinya tidak akan mudah dan perlawanan ini akan bergantung kepada siapa yang dapat mengawal emosi dan menjaringkan lebih banyak gol.

 

Arsenal 2-2 Tottenham Hotspur

 

Share.
Leave A Reply