Prebiu: Pertandingan antara West Ham United dan TSC Backa Topola, berita pasukan, tiket & ramalan

 

West Ham telah memulakan musim Liga Perdana yang baik, manakala Backa Topola menunjukkan prestasi cemerlang di Liga Serbia.

 

West Ham bermula musim 2023-24 dengan lebih baik berbanding musim lalu. Mereka bermain seri 1-1 dengan Bournemouth sebelum menang 3-1 ke atas Chelsea di Stadium London pada minggu kedua. Lucas Paqueta, Michail Antonio, dan bek Nayef Aguerd menjaring gol dalam kemenangan besar dalam derbi London itu.

 

Prestasi terbaik mereka datang ketika melawat Brighton, dengan kemenangan 3-1. Ia adalah pertandingan bertahan dan serangan balas cemerlang dari West Ham. James Ward-Prowse terus membangkitkan prestasi cemerlangnya di London dengan gol lagi, Jarrod Bowen turut mencatat gol, manakala Antonio menjaring gol dalam dua perlawanan berturut-turut. Dalam pertandingan menentang pasukan yang baru dipromosikan, Luton Town, sebelum jeda antarabangsa, gol dicetak oleh Bowen dan Kurt Zouma dalam kemenangan 2-1, manakala Ward-Prowse sekali lagi mencatatkan assist daripada sepakan sudut.

 

Selepas jeda antarabangsa, pasukan juara bertahan Manchester City menyambung lawatan ke Stadium London. Meskipun West Ham bermain dengan baik, mereka menelan kekalahan pertama musim ini. Pasukan Moyes memimpin pada separuh masa pertama melalui gol Ward-Prowse sebelum prestasi unggul dari City mengubah keadaan permainan.

 

 

Pasukan West Ham United yang masih segar dengan kekalahan itu akan menjamu Backa Topola di Stadium London dalam perlawanan pembuka UEFA Europa League pada hari Khamis. Kejuaraan ini melambangkan kembalinya West Ham ke persaingan ini selepas menjuarai UEFA Europa Conference League pada musim lalu. Mereka pasti ingin memberikan impak awal dengan kemenangan hebat di kandang sendiri.

 

Sebelum ini, Backa, yang merupakan kelab kedua tertua dalam bola sepak Serbia, berjaya meraih tempat dalam peringkat kumpulan kejohanan itu untuk kali pertama. Mereka memulakan perjalanan mereka di UEFA Champions League sebelum tewas 7-1 secara agregat kepada Braga untuk jatuh ke UEFA Europa League. Pasukan Serbia itu mengakhiri musim lalu di tempat kedua di Liga Super Serbia dan memulakan musim baru dengan baik. Backa kini menduduki puncak Liga Super Serbia dan mencatatkan kemenangan 6-3 yang menakjubkan menentang Zeleznicar Pancevo pada Ahad lepas selepas jeda antarabangsa. Selain itu, mereka tidak menelan kekalahan dalam tujuh perlawanan liga pertama mereka (M6, S1).

 

West Ham telah beraksi di peringkat-peringkat berbeza dalam pentas bola sepak Eropah dalam beberapa musim kebelakangan ini dan mereka mempunyai pasukan yang berkemampuan untuk bersaing meraih kejuaraan musim ini juga. Sementara itu, peringkat kumpulan UEFA Europa League adalah pencapaian yang besar bagi Backa Žarko Lazetić.

 

Tidak dapat dinafikan, Backa Topola adalah pasukan paling underdog dalam Kumpulan A dan keseluruhan kejohanan. Mereka melibas pentas Eropah bagi kali pertama dalam sejarah kelab dengan perlawanan pertama mereka menentang pasukan Inggeris di stadium ikonik seperti London Stadium. Walaupun begitu, Backa Topola pasti akan berkeyakinan kerana mereka telah memenangi 14 daripada 17 perlawanan terakhir mereka di luar rumah (K3).

 

Kumpulan ini juga melibatkan pasukan Olympiacos, Freiburg, dan Backa Topola, yang bermakna West Ham tidak boleh merosot dalam permainan pertama musim Eropah baru ini. West Ham bermain dengan baik di London Stadium, hanya tiga kali menelan kekalahan di tanah sendiri pada tahun 2023 (M9, S3).

 

Berita pasukan

Susunan Pemain

West Ham telah mencapai kemajuan musim ini dengan prestasi penuh semangat pada permulaan musim. Moyes mungkin tidak mahu mengganggu momentum itu walaupun kekalahan pada hujung minggu lalu. Kudus mungkin akan diberi peluang bermain bersama Ward-Prowse yang sedang dalam keadaan baik. Sementara itu, Edson Alvarez dihukum larangan bermain dalam perlawanan ini selepas diusir keluar dalam kejohanan ini pada musim lalu ketika bermain untuk Ajax.

 

West Ham United: Areola; Coufal, Zouma, Aguerd, Emerson; Soucek, Benrahma; Bowen, Kudus, Ward-Prowse, Antonio.

 

Backa tidak mempunyai sebarang masalah kecederaan untuk perlawanan ini. Pemain seperti Radin, Djakovac, dan Petrovic dijangka bermain di tengah padang. Ini adalah perlawanan peringkat kumpulan pertama mereka, oleh itu Lazetić mungkin tidak membuat perubahan berlebihan.

 

TSC Backa Topola: Llic; Antonic, Stojic, Cvetinovic; Vlalukin, Stanic, Radin, Djakovac, Petrovic; Jovanovic, Rakonjac.

 

Ramalan

West Ham tidak pernah kalah dalam 15 perlawanan Eropah terakhir mereka (M14, S1). Pemain tengah James Ward-Prowse telah menyumbang kepada gol dalam tujuh penampilan kelab terakhirnya (G3, A5). Sementara itu, Backa Topola mempunyai Ifet Djakovac yang telah menjaringkan ketiga-tiga golnya musim ini sebelum separuh masa pertama.

 

West Ham masih belum mencapai kekemasan pertahanan yang baik dalam apa jua perlawanan musim ini dan itu semestinya memberikan keyakinan kepada Backa menjelang perlawanan ini. Selain itu, Backa sedang meraih kejayaan dengan memenangi empat perlawanan berturut-turut, menjaringkan 11 gol dan hanya mengecapi tiga gol sebagai balasan.

 

West Ham United 3-1 TSC Backa Topola

 

Share.
Leave A Reply