Pratonton Pertarungan antara LASK dan Liverpool

 

Liverpool mengalami musim yang lemah pada kempen lalu apabila mereka gagal layak ke Liga Juara-Juara untuk turun ke pertandingan kedua Eropah – Liga Europa. Ini adalah kali pertama mereka muncul dalam pertandingan ini sejak musim 2015/16.

 

Pasukan Merah begitu sibuk pada musim panas ini, menjual pemain dan membawa masuk banyak penggantian. Kini, mereka mempunyai gelanggang tengah baru dengan kehadiran Dominik Szoboszlai, Alexis Mac Allister, Ryan Gravenberch, dan Wataru Endo. Jurgen Klopp, pengurus pasukan, sedar sepenuhnya dengan tugas di tangannya dan terus bekerja dengan senyap untuk membawa pasukannya kembali ke barisan pasukan teratas dalam liga Inggeris.

 

Liverpool memulakan musim mereka dengan bermain seri 1-1 dengan Chelsea, satu saingan mereka untuk berada dalam empat teratas. Selepas persembahan itu, pasukan Merah meneruskan momentum itu dengan mengutip tiga mata pertama mereka musim ini – kemenangan 3-1 ke atas Bournemouth di Anfield. Selepas tertinggal awal dalam permainan itu, gol-gol dari Luis Diaz, Mohamed Salah, dan Diogo Jota memberi semangat juara Liga Perdana Inggeris musim 2019-20.

 

Darwin Nunez memberi inspirasi kepada Liverpool untuk kemenangan pusingan balik yang lain menentang Newcastle dalam minggu pertiga. Mereka tertinggal dengan satu gol daripada Anthony Gordon sebelum Van Dijk, Kapten pasukan, dihantar keluar pada separuh masa pertama perlawanan itu. Nunez keluar dari bangku simpanan dan menjaringkan dua gol dalam sembilan minit terakhir untuk menukar kekalahan potensi kepada kemenangan untuk pasukan Merah di St. James’ Park.

 

Baru sebelum rehat antarabangsa, persembahan yang cemerlang menentang Aston Villa di Anfield membawa mereka ke imej kekal bersih pertama musim ini. Szoboszlai mencipta gol pertamanya untuk Liverpool, satu gol sendiri, dan gol ketiga daripada Salah sebelum gema jam ke-60 mengesahkan kemenangan ke atas pasukan Villa Unai Emery. Liverpool kemudiannya terjejas selepas perlawanan menentang Wolves pada Sabtu tetapi mereka berjaya menukar keadaan dan memenangi perlawanan itu 3-1. Salah sekali lagi terlibat dengan baik dengan Gakpo, Andrew Robertson, dan gol sendiri lain memberi bantuan kepada kemenangan Liverpool yang keempat berturut-turut.

 

 

LASK, yang kini berada di tangga ketiga di Bundesliga Austria, mempunyai permulaan musim yang baik. Mereka hanya kalah dalam satu perlawanan musim ini dan ia berlaku hanya dalam perlawanan kedua mereka musim ini. Mereka juga memenangi empat perlawanan terakhir mereka dalam semua pertandingan, menunjukkan keupayaan baik yang boleh membantu mereka menentang pasukan England.

 

LASK mengalami kesulitan untuk mencapai peringkat kumpulan Liga Europa selepas kemenangan sukar mereka menentang Zrinjski Mostar Bosnia pada peringkat terakhir. Sementara itu, mereka berjaya menjaringkan tiga gol dalam tempoh lapan minit dalam kejayaan akhir minggu mereka menentang Austria Klagenfurt sebagai persediaan untuk kedatangan Liverpool.

 

Liverpool mungkin tidak berpuas hati dengan bermain dalam Liga Europa musim ini tetapi mereka tidak mempunyai pilihan. Ini akan menjadi pertemuan pertama mereka dan selepas menang dalam pertandingan ini pada masa lalu, Jurgen Klopp mungkin sedang memikirkan untuk memberi perhatian yang diperlukan.

 

Liverpool merupakan jagoan utama bukan sahaja untuk menang pada hari Khamis tetapi juga menang dalam keseluruhan kejohanan. Dan dijangka mereka akan bermula dengan kemenangan di LASK disebabkan perbezaan kualiti di antara kedua-dua kelab ini.

 

Ramalan

 

Liverpool kalah gol dalam empat daripada lima perlawanan awal musim ini – perlawanan menentang Aston Villa adalah pengecualian. Tambahan pula, Liverpool ketinggalan gol dalam perlawanan pertama mereka musim ini, manakala perlawanan pada hari Khamis melibatkan pasukan LASK yang telah menjaringkan gol dalam sembilan daripada 10 perlawanan mereka musim ini.

 

Walaupun LASK berjaya memenangi semua tiga perlawanan terakhir mereka di kandang tanpa sebarang gegaran, Liverpool akan menyediakan cabaran yang berbeza walaupun pasukan mana yang bermain pada malam Khamis.

 

Sementara itu, Kapten LASK, Robert Zulj, adalah sumber gol utama mereka, dengan lima gol dan empat assist dalam 10 penampilan, manakala sembilan pemain lain turut menjaringkan gol. Di pasukan Liverpool, Gakpo telah menjaringkan gol dalam kedua-dua perlawanan antarabangsa pada bulan ini, bermakna beliau telah menjaringkan gol dalam tiga perlawanan terakhirnya untuk kelab dan negara, manakala Salah datang ke perlawanan ini selepas memberi dua assist dalam perlawanan menentang Wolves.

 

LASK 1-2 Liverpool

 

Share.
Leave A Reply