Preview Arsenal vs PSV, berita pasukan, tiket & ramalan

 

Arsenal telah meneruskan kejayaan mereka musim lalu. Pasukan Gunners berada dalam perlumbaan mengejar gelaran juara di sebahagian besar kempen Liga Perdana sebelum terhumban dan akhirnya kalah kepada Manchester City.

 

Pasukan Mikel Arteta memainkan bola sepak yang mengujakan dan menarik pada kempen lalu dan ramai yang ingin tahu apa yang mereka akan hadapi musim ini. Selepas menang Community Shield di Wembley, ramai yang percaya mereka tidak akan melambatkan laju musim ini.

 

Perlawanan pembukaan musim Liga Perdana 2023/24 adalah menentang Nottingham Forest, yang mereka menang dengan keputusan 2-1. Pemain baharu mereka, Declan Rice, memberikan penampilan yang mengagumkan dalam perlawanan tersebut, manakala Kai Havertz tidak tampak sangat beraksi. Teruskan ke kunjungan mereka ke Crystal Palace – sebuah perlawanan yang mereka menangi dengan keputusan 1-0, penampilan mereka yang berhati-hati apabila bermain hampir setengah jam dengan 10 pemain.

 

Diikuti dengan derbi London menentang Fulham di Emirates, mereka diuji dengan ketara. Pasukan lawan mendahului, dan para Gunners bangkit kembali tetapi ditahan oleh pasukan lawan yang hebat. Perlawanan berakhir dengan keputusan imbang. Dalam ujian terbesar musim ini, Arsenal berjaya menewaskan Manchester United dengan keputusan 3-1 dan ini membawa mereka kembali ke landasan kemenangan sebelum jeda antarabangsa.

 

 

PSV juga tidak berada dalam keadaan yang buruk pada musim ini. Mereka memenangi Piala Super Belanda seperti Arsenal dengan menewaskan Feyenoord dalam perlawanan tersebut. Musim mereka bermula dengan perlawanan kelayakan Liga Juara-Juara menentang Sturm Graz. Mereka berjaya menewaskan pasukan Austria tersebut dengan agregat 7-2, manakala kemenangan liga menentang Utrecht diselitkan di antara itu.

 

Kemenangan seterusnya berlaku menentang Vitesse di luar kandang sebelum mereka menewaskan Rangers (Scotland) dengan agregat 7-3 dalam perlawanan akhir pra-liga Juara-Juara untuk mencapai peringkat kumpulan. Kemenangan secara berulang 4-0 menentang Waalwijk dan Nijmegen, antara jeda antarabangsa, menyusul.

 

Jelas bahawa PSV dan Arsenal dalam keadaan yang baik musim ini. Ini menjadikan perlawanan di Emirates pada hari Rabu menjadi sangat dinantikan. Arsenal kembali ke Liga Juara-Juara untuk kali pertama sejak musim 2016/17 tetapi lucunya, mereka memulakannya dengan perlawanan yang menjadi perlawanan Liga Europa musim lalu.

 

Arsenal berjaya mencapai peringkat separuh akhir dalam tiga musim berturut-turut antara 2007/08 dan 2009/10, tetapi mereka telah tersingkir dalam peringkat 16 terakhir dalam tujuh kempen berturut-turut. Oleh itu, Mikel Arteta tahu betapa besarnya tugas yang dihadapinya.

 

PSV tidak bermain dalam peringkat kumpulan Liga Juara-Juara sejak musim 2018/19 apabila mereka ditempatkan dalam kumpulan yang payah bersama-sama Tottenham, Barcelona dan Inter Milan. Mereka mungkin telah bermain melalui kelayakan untuk sampai ke sini, tetapi mereka ada untuk bertanding.

 

Berita pasukan

Susunan Pemain

Aaron Ramsdale duduk di bangku simpanan dalam perlawanan menentang Everton, tetapi dia sepatutnya kembali berada di bawah mistar pada malam Rabu. Declan Rice sepatutnya terus beraksi di tengah padang dengan ketiadaan Thomas Partey. Gabriel Martinelli masih diragui, manakala Jurrien Timber dan Mohamed Elneny masih cedera.

 

Arsenal: Ramsdale; White, Saliba, Gabriel, Zinchenko; Rice, Odegaard, Havertz, Saka, Trossard; Gabriel Jesus.

 

Bakayoko, Lang dan de Jong bersedia untuk memulakan perlawanan di Emirates, manakala Benitez sepatutnya terus berada dalam gol. PSV berharap Jordan Teze dapat bermain selepas mengalami ketukan sebelum jeda antarabangsa. Armando Obispo, Mauro Junior dan Frederik Oppegard dilaporkan cedera.

 

PSV: Benitez; Dest, Ramalho, Bella-Kotchap, van Aanholt; Schouten, Veerman, Bakayoko, Saibari, Lang; de Jong.

 

Ramalan

Kedua pasukan ini telah memenangi perlawanan di laman mereka sendiri dalam perlawanan Liga Europa musim lalu, tetapi Arsenal hanya menang satu dari lima perlawanan terakhir menentang PSV – selepas menang dua daripada tiga perlawanan pertama.

 

Ini adalah perlawanan yang sepatutnya diisi dengan gol berdasarkan kemampuan menyerang kedua-dua pasukan. PSV telah mencipta gol dalam semua lapan perlawanan mereka di pelbagai pertandingan, manakala Arsenal hanya mencapai dua lembaran bersih dalam enam perlawanan musim ini.

 

Arsenal 3-1 PSV

 

Share.
Leave A Reply