Pratonton perlawanan Manchester City vs Red Star Belgrade

 

Kedua-dua kelab ini merupakan juara bertahan di peringkat tempatan, tetapi mereka bertemu di pentas Liga Juara-Juara untuk pertama kali dalam sejarah.

 

Istirahat antarabangsa pada bulan September memberikan kesempatan kepada Manchester City dan Red Star Belgrade untuk merancang strategi bagi tempoh sebulan yang padat dengan aksi bola kelab. Manchester City telah meraih beberapa kemenangan musim ini, pada saat penulisan, pasukan Pep Guardiola telah menang dalam semua empat perlawanan di dalam negara dan turut mencapai kejayaan dalam Piala UEFA.

 

Warga Bandar ini memulakan musim dengan kemenangan mudah 3-0 ke atas Burnley milik Vincent Kompany di Turf Moor dengan gol yang dicipta oleh Erling Haaland (dua gol) dan Rodri. Kemenangan sukar tetapi penting di Etihad Stadium ke atas Newcastle menyusul sebelum kemenangan 2-1 lagi di atas Sheffield United yang baru sahaja dinaik taraf. Haaland dan Rodri sekali lagi menjadi penjaring dalam perlawanan tersebut. Sebelum istirahat antarabangsa, mereka mengatasi Fulham dengan jaya 5-1 yang mana Haaland mencatatkan hat-trick pertamanya musim ini.

 

City kemudian menang 3-1 ke atas West Ham pada hujung minggu untuk jelajah perlawanan ini dalam keadaan yang baik.

 

 

Red Star Belgrade juga menunjukkan prestasi yang hebat musim ini. Mereka sudah mencatatkan lima kemenangan dalam enam perlawanan awal mereka di Liga Super Serbia. Satu fakta menarik ialah mereka telah menjaringkan sekurang-kurangnya dua gol dalam permainan-permainan tersebut dan sudah mengumpul 20 gol sepanjang musim ini.

 

Ini adalah pertemuan pertama antara kedua-dua pasukan dan pastinya menjadi pertembungan yang menarik. Namun, Manchester City yang mempunyai 9 kemenangan berturut-turut di rumah dalam Liga Juara-Juara (sambil mengekalkan 6 lembaran bersih) mungkin terlalu sukar untuk dilawan oleh pasukan Serbia ini. Untuk menambah masalah lagi, Juara-Juara Serbia ini tidak menjaringkan gol dalam empat perlawanan terakhir mereka dalam pertandingan ini.

 

Penyerang Peter Olayinka dan Osman Bukari telah menghadapi kesukaran untuk menjaringkan gol-barangnya. Pasangan pemain Afrika ini belum dapat mengembalikan kilauan yang mereka miliki pada awal musim walaupun perlawanan Red Star Belgrade yang banyak gol. Kedua-dua pemain ini tidak mencatatkan sebarang gol dalam 270 minit terakhir permainan mereka.

 

Susunan Pasukan

Erling Haaland terus memberikan prestasi cemerlang buat Manchester City. Beliau telah mencipta banyak gol dan 12 golnya dalam Liga Juara-Juara musim lalu adalah lebih banyak daripada pemain lain. Guardiola telah menjumpai cara untuk memainkan pemain Norway ini bersama Julian Alvarez dan ini mungkin akan menjadi pilihan semula pada perlawanan ini. Sementara itu, Kevin De Bruyne (hamstring) adalah pemain yang paling ketara tidak hadir.

 

Manchester City: Ederson; Walker, Dias, Akanji, Ake; Rodri, Nunez; Doku, Alvarez, Foden; Haaland

 

Red Star Belgrade: Glazer; Degenek, Mijailovic, Dragovic; Bukari, Krasso, Stamenic, Kangwa, Mitrovic; Jackson, Lucic, Olayinka

 

Ramalan

The Citizens meraih kejuaraan Liga Juara-Juara yang sukar diperolehi pada musim lalu dan tekanan untuk membawa pulang trofi ini pada musim ini tidak begitu besar. Walau bagaimanapun, mereka telah hebat dalam semua perlawanan musim ini. Lima daripada sembilan perlawanan terakhir Manchester City di rumah dalam Liga Juara-Juara melihat lebih daripada 3.5 gol dijaringkan dan Red Star Belgrade telah kalah dalam semua enam perlawanan mereka di luar negara dalam Liga Juara-Juara sehingga kini, dengan mengecapi 22 gol dan menjaringkan dua gol sahaja sebagai ganti.

 

Dua kekalahan tersebut berlaku di England, kekalahan 4-0 kepada Liverpool pada musim 2018/19 dan kekalahan 5-0 kepada Tottenham Hotspur pada musim 2019/20. Red Star Belgrade menghadapi kesukaran untuk bermain di England dan ini mungkin akan menjadi malam yang mencabar di Manchester.

 

Manchester City 4-0 Red Star Belgrade

 

Share.
Leave A Reply