Bayern Munich menentang Manchester United: Pratinjau

 

Bayern Munich telah membuat permulaan yang baik musim ini, sementara Manchester United tidak begitu baik walaupun prestasi baik mereka pada akhir musim kempen lalu.

 

Bayern Munich kalah dalam final Piala Super Jerman dengan RB Leipzig 3-0 dan lebih banyak persoalan terpacul berkenaan kelayakan jurulatih Thomas Tuchel. Walau bagaimanapun, mereka berjaya memulakan kempen liga dengan nota yang baik dengan kemenangan selesa 4-0 ke atas Werder Bremen.

 

Pemain baharu yang ditandatangani pada musim panas, Harry Kane, mencipta gol pertamanya dalam bola sepak Jerman di perlawanan pembuka Bundesliga tersebut dan beliau terus mencipta gol pada perlawanan kedua musim ini menentang Augsburg di Allianz Arena. Beliau tahun ini sekali lagi mencetak gol pada malam Jumaat lalu menentang Bayer Leverkusen.

 

 

Bayern Munich kini menjuarai Liga Jerman lagi dan mereka mula mengejar kejayaan di Liga Juara-Juara Eropah – Kelihatan seperti trofi Bundesliga tidak cukup untuk menentukan prestasi mereka lagi. Bayern Munich bersedia berdepan dengan Manchester United selepas seri 2-2 dengan Leverkusen di kandang. Sejak Bayern menang dalam pertandingan pada musim 2019/20, mereka mengalami tiga kekalahan suku akhir berturut-turut di Liga Juara-Juara Eropah.

 

Di pihak lain, Manchester United telah mengalami permulaan musim yang bergolak. Setan Merah tidak memuaskan sehingga kini. Selepas kemenangan ke atas Wolves di hujung minggu pembukaan liga, mereka kalah di Tottenham sebelum meraih kemenangan yang sukar di depan penyokong mereka menentang Nottingham Forest. Walau bagaimanapun, mereka kalah 3-1 di Arsenal sebelum jeda antarabangsa dan melanjutkan kempen liga dengan kalah 3-1 lagi kepada Brighton di hadapan penyokong mereka pada Sabtu.

 

Manchester United mencatatkan prestasi cemerlang dalam Liga Europa musim lalu, tetapi mereka kini berada dalam Liga Juara-Juara Eropah dan perlawanan pertama mereka adalah sukar. Pada kali terakhir Setan Merah berada dalam Liga Juara-Juara Eropah, mereka tersingkir di peringkat kumpulan, menamatkan di tempat ketiga dalam Kumpulan H di belakang Paris Saint-Germain dan Istanbul Basaksehir.

 

Bayern Munich berjaya membuang Manchester United dari Liga Juara-Juara Eropah dua kali berjumpa. Walau bagaimanapun, Setan Merah menewaskan pasukan Jerman itu dalam final Liga Juara-Juara Eropah 1999 untuk mendapatkan Treble.

 

Kali ini, keadaan dan musim telah berubah dan Manchester United telah terjatuh dari puncak bola sepak Inggeris dan mengalami kesukaran untuk mencipta kejayaan di Eropah. Rekod prestasi mereka melawan pasukan Jerman juga tidak begitu baik dan mereka perlu bermain dengan tahap yang mengagumkan untuk menang di Allianz Arena.

 

Berita pasukan

Susunan pasukan

Thomas Tuchel tidak dijangka membuat banyak perubahan pada pasukannya menjelang lawatan Manchester United. Joshua Kimmich dan Leon Goretzka dijangka bermain di bahagian tengah padang, manakala Thomas Muller bermain di belakang penyerang Harry Kane. Leroy Sane dan Serge Gnabry akan berada di bahu kanan dan kiri. Manakala, kapten pasukan Manuel Neuer dan Raphael Guerreiro dijangka tidak bermain, manakala Jamal Musiala juga disyaki.

 

Bayern Munich: Ulreich; Laimer, Upamecano, Kim, Davies; Goretzka, Kimmich; Sane, Muller, Gnabry; Kane.

 

Mengambil kira jumlah pemain yang tidak hadir dalam skuad Manchester United, Erik ten Hag juga tidak dijangka membuat banyak perubahan pada pasukan asas mereka bagi perlawanan ini. Rashford dan Hojlund dijangka bermain sebagai penyerang untuk Setan Merah, manakala Sofyan Amrabat yang ditandatangani pada hari akhir perpindahan mungkin akan tidak bermain, Mason Mount juga disyaki.

 

Manakala, Luke Shaw, Kobbie Mainoo, Tyrell Malacia, Raphael Varane, Antony, Amad Diallo, Tom Heaton dan Jadon Sancho tidak akan berada dalam perjalanan ke Munich.

 

Manchester United: Onana; Dalot, Lindelof, Martinez, Reguilon; Casemiro, McTominay; Fernandez, Eriksen, Rashford; Hojlund.

 

Ramalan

Bayern Munich berada dalam kedudukan yang lebih baik buat masa ini berbanding dengan Manchester United dan rekod pertembungan mereka juga berpihak kepada pasukan Jerman tersebut. Bayern Munich hanya kalah dua daripada 11 perlawanan mereka dengan Manchester United. Selain itu, Man Utd hanya menang satu kali dalam lima perlawanan Liga Juara-Juara Eropah mereka yang lepas.

 

Manchester United menghadapi masalah untuk menjaga kebersihan gol musim ini. Mereka telah kebobolan sepuluh gol dalam empat perlawanan terakhir mereka dan Bayern Munich telah berjaya mencetak sekurang-kurangnya dua gol dalam setiap perlawanan Bundesliga mereka yang lepas. Berdasarkan itu, perlawanan ini seharusnya menghasilkan gol.

 

Bayern Munich 3-2 Manchester United

 

Share.
Leave A Reply