Pratonton: West Ham vs Manchester City

 

David Moyes akan menentang permulaan musim yang belum kalah beliau melawan Manchester City yang kembali dari rehat antarabangsa untuk mengekalkan momentum mereka.

 

West Ham United telah memulakan musim ini dengan gemilang sebagai juara Liga Konferensi Europa. Mereka memenangi tiga dan seri satu daripada empat perlawanan Liga Perdana mereka sejauh ini. Mereka menduduki tempat empat teratas dan akan berhadapan dengan juara liga tiga kali berturut-turut dengan keyakinan yang tinggi.

 

Selepas kehilangan gol penyama pada akhir permainan di Bournemouth pada hari pembukaan, West Ham memulakan kempen mereka di rumah dengan kemenangan sukar 3-1 melawan Chelsea. Kemenangan yang memberikan semangat ini dengan seorang pemain tersingkir mendorong mereka untuk mencapai persembahan yang hebat lainnya menjurus kepada kekalahan 3-1 terhadap Brighton yang sedang mekar sebelum mereka berhenti sejenak untuk rehat antarabangsa dengan kemenangan 2-1 di Luton Town.

 

Bagi Manchester City, mereka tidak akan mengalami kesulitan untuk menyingkirkan Hammers yang hampir tidak berdaya terhadap mereka musim lalu di mana mereka kalah dalam kedua-dua perlawanan liga dengan agregat skor 5-0.

 

Perlawanan pertama adalah pengenalan yang cemerlang kepada bola sepak Liga Perdana bagi Erling Haaland, di mana dia menjaringkan dua gol pada hari pembukaan musim 2022/23, dan beliau menjaring satu lagi gol dalam perlawanan balas pada bulan Mei yang menjadikannya melepasi rekod pencetak gol tertinggi (34 gol) dalam satu musim Liga Perdana milik Alan Shearer dan Andy Cole.

 

Tidak banyak perkara yang menunjukkan bahawa City akan mengurangkan kelajuan mereka, kerana mereka masih kelihatan tak terkalahkan dengan memulakan pembelaan gelaran mereka dengan kemenangan 3-0 menentang Burnley untuk kemudian menang 1-0 menentang Newcastle dan kemenangan sempit 2-1 menentang Sheffield United melalui gol pemenang Rodri pada minit akhir.

 

Susunan Pemain:

James Ward-Prowse telah menyelinap secara lancar ke gelandang West Ham dengan menyarangkan tiga gol dan satu assist dalam tiga perlawanan pertamanya. Tuan rumah akan bermain dengan susunan serangan yang lebih atau kurang mengambil kira kekuatan mereka dalam bentuk Jarrod Bowen dan Michail Antonio yang tengah menguncup.

 

West Ham: Areola; Coufal, Zouma, Aguerd, Emerson; Ward-Prowse, Alvarez; Bowen, Paqueta, Benrahma; Antonio

 

Mengambil kira bahawa Guardiola hanya membuat enam penggantian dalam tiga perlawanan Liga Perdana yang pertama, pemain-pemain yang memulakan tahu mereka kemungkinan besar akan bermain penuh, jadi mendapatkan kepercayaan pengurus adalah sangat penting.

 

Man City: Ederson; Walker, Dias, Ake, Gvardiol; Rodri, Kovacic; Foden, Alvarez, Grealish; Haaland

 

 

Ramalan:

West Ham tidak mempunyai sejarah yang baik apabila berhadapan dengan Man City, tetapi persembahan mereka musim ini bermakna mereka dapat realistik untuk mendapatkan sesuatu daripada perlawanan seterusnya. Walaupun mereka memberikan peluang yang terlalu banyak kepada lawan untuk menjaringkan gol, mereka memiliki ancaman yang mematikan apabila melakukan serangan pantas serta dalam set-pieces.

 

Namun, sedikit yang akan mengharapkan apa-apa selain daripada City menambah lagi kemenangan mereka mengingat tahap mereka yang sedang dioperasikan pada masa ini.

 

West Ham 0-1 Man City

 

Share.
Leave A Reply