Laporan UEFA Bocor Menuduh Manchester City Terima Bayaran £30 Juta daripada Tokoh Misteri di UAE

 Menurut laporan UEFA yang bocor, Manchester City telah dituduh menerima bayaran £30 juta daripada ‘tokoh misteri’ di Emiriah Arab Bersatu (UAE). Tuduhan terbaru ini adalah sebahagian daripada 115 pertuduhan yang sedang dihadapi City atas dakwaan melanggar peraturan kewangan Liga Perdana.

 

Laporan itu, yang dikeluarkan pada 2020 tetapi tidak pernah diterbitkan, menyatakan bahawa dua pembayaran £15 juta yang dibuat pada 2012 dan 2013 sepatutnya meliputi jumlah yang sepatutnya datang daripada salah satu penaja utama City. Bagaimanapun, laporan itu mendakwa bahawa pembayaran itu sebenarnya adalah pembiayaan ekuiti yang menyamar dan datang daripada pemilik City, Kumpulan Bersatu Abu Dhabi (ADUG).

 

Laporan itu mendakwa bahawa semasa perbicaraan tatatertib UEFA, peguam City menamakan orang yang membuat pembayaran sebagai ‘Jaber Mohamed’, yang disifatkan sebagai “seorang dalam perniagaan menyediakan perkhidmatan kewangan dan pembrokeran kepada entiti komersial di UAE.” Ia menimbulkan persoalan mengapa Etisalat, syarikat telekomunikasi majoriti milik kerajaan di UAE, atau ADUG memerlukan bantuan kewangan daripada broker untuk membayar liabiliti penajaan.

 

City juga telah didakwa kerana gagal bekerjasama dengan penyiasatan dan gagal menyerahkan dokumen seperti yang diperlukan dalam tempoh lima musim dari 2018/19 hingga 2022/23.

 

Ketulenan laporan UEFA telah disahkan secara bebas, dan penemuannya mungkin mempunyai implikasi yang ketara kepada City. Laporan itu menyimpulkan bahawa pengaturan telah dibuat oleh ADUG untuk menyembunyikan tujuan sebenar pembiayaan ekuiti, dan pembayaran yang dibuat oleh Jaber Mohamed berjumlah £30 juta telah dibuat sebagai pembiayaan ekuiti, bukan sebagai pembayaran untuk penajaan. Ia juga menyatakan bahawa penyata kewangan tahunan City yang telah diaudit yang diserahkan kepada Persatuan Bola Sepak telah melebih-lebihkan hasil tajaan sebenar kelab itu.

 

Walaupun tahap penuh sekatan yang mungkin dihadapi City jika didapati bersalah masih belum ditentukan, terdapat keraguan sama ada hukuman di atas padang, seperti kehilangan gelaran, akan dikenakan. David Dein, bekas pemilik bersama Arsenal, percaya bahawa adalah salah untuk merampas sebarang gelaran daripada City dan kelab itu telah melakukan tugas sensasi bukan sahaja untuk dirinya tetapi untuk Liga Perdana.

Perkembangan terbaru dalam siasatan berterusan terhadap amalan kewangan City menimbulkan persoalan tentang masa depan kelab dan bagaimana mereka akan terjejas jika didapati bersalah atas dakwaan pelanggaran itu. Siasatan mungkin akan diteruskan untuk beberapa tahun akan datang sebelum sebarang penghakiman muktamad dibuat.

 

 

 

 

Share.
Leave A Reply