Chelsea vs Liverpool: Blues dan Reds berkongsi mata dalam perlawanan pembuka musim

Ramalan

 

Chelsea 2-2 Liverpool

 

Kedudukan Liga Perdana Inggris yang baru masih belum kering lagi tetapi kami sudah dapat aksi blockbuster dari minggu pertama perlawanan. Dua pasukan teratas Liga Perdana, sama ada dari segi sejarah mahupun kewangan, akan berentap pada hari Ahad ini ketika Chelsea dan Liverpool bersaing dalam perlawanan Super Sunday yang pertama musim ini.

 

Kedua-dua pasukan memulakan kempen baharu mereka dengan harapan dan keyakinan yang baru selepas musim 2022/2023 yang mengecewakan bagi kedua-dua pasukan itu.

 

Perlawanan mereka pada hari Ahad ini merupakan peluang pertama bagi menunjukkan kepada Liga serta diri mereka sendiri bahawa perkara akan berbeza kali ini.

 

Catatan Utama

* Dalam kempen pra-musim Chelsea, mereka bermain sebanyak lima perlawanan, memenangi tiga dan seri dua.

* Dalam lima perlawanan itu, mereka menjaringkan 13 gol dan hanya kebobolan lima gol.

* Liverpool juga telah bermain lima perlawanan pra-musim menjelang kempen baharu ini, memenangi tiga, seri dua dan kalah satu.

* Dalam perlawanan tersebut, mereka menjaringkan 16 gol dan kebobolan 11 gol.

 

Panduan Form: Chelsea

Ini musim baharu dan secara keseluruhannya, Chelsea juga baharu. Mauricio Pochettino adalah orang baru di kemudi, graduan akademi Chelsea, Reece James adalah kapten baharu dan ada juga penggantung pulang serta kedatangan ramai pemain dalam 18 bulan lalu.

 

 

Hanya dalam jendela musim panas ini sahaja mereka telah melakukan enam penandatanganan musim panas dan mungkin ada lagi yang akan datang.

 

Mereka tidak terkalahkan dalam pra-musim dan kelihatan seperti pasukan yang matang dan menghiburkan. Ia adalah pasukan dengan wajah baharu dan harapan serta harapan baru, mereka perlu memenuhi segala itu menghadapi pasukan Liverpool yang tangguh.

 

Panduan Form: Liverpool

Selepas kempen yang membawa kemalangan sehingga mereka terlepas sepenuhnya dari Liga Juara-Juara UEFA, Liverpool memerlukan pemulihan. Walaupun tidak sehebat Chelsea, The Reds melepaskan beberapa pemain penting baru-baru ini seperti Roberto Firmino, Fabinho dan bekas kapten, Jordan Henderson.

 

Mereka mendatangkan bakat muda, bernafsu dan lebih kreatif seperti Alexis Mac Allister dan Dominik Szboszlai untuk menjadi sebahagian daripada gelanggang tengah baru Liverpool.

 

 

Jurgen Klopp dan pasukannya akan mencari untuk mendapatkan tempat terbaik sekali lagi di negara ini dan kemenangan yang besar ke atas Chelsea akan menjadi langkah pertama yang hebat.

 

Fakta Chelsea vs Liverpool

* Liverpool tidak terkalahkan dalam lima lawatan terakhir mereka ke Stamford Bridge.

* Mereka memenangi dua perlawanan dan seri tiga.

* Berdasarkan keputusan musim lalu, Chelsea tidak memenangi perlawanan di rumah dalam tujuh percubaan terakhir.

* Mereka kehilangan tiga perlawanan dan seri empat dalam tujuh perlawanan terakhir di Stamford Bridge.

 

Pemain-pemain yang perlu diperhatikan

 

Nicolas Jackson

Pembelian mereka seharga €35 juta dari Villareal mungkin merupakan pemain terbaik mereka dalam pra-musim dengan kualiti yang ditunjukkan.

Walaupun hanya menjaringkan dua gol dalam lima perlawanan pra-musim Chelsea, kelajuan, usaha dan etika kerjanya menjadikannya sebagai pemain yang pantas diperhatikan oleh The Blues.

 

Mohammed Salah

Liverpool mungkin telah menandatangani beberapa pemain baru untuk menolong mereka, tetapi Mohammed Salah masih menjadi pemain terbaik mereka.

 

Pemain berusia 31 tahun itu jelas menjadi pemain terbaik dalam pasukan yang kurang cemerlang, dengan menjaringkan 19 gol dan memberikan 12 assist dalam 38 perlawanan. Dia perlu menjadi pemain terbaik mereka sekali lagi musim ini.

 

Ramalan Chelsea vs Liverpool

Kedua-dua pasukan akan memasuki perlawanan ini dengan beban tekanan dan harapan yang besar pada musim baharu ini. Ini akan menjadi perlawanan yang terbuka dan menarik yang penuh dengan bola sepak serangan berkualiti tinggi serta gol, tetapi kami percaya bahawa tidak akan ada pemenang selepas 90 minit perlawanan.

 

Share.
Leave A Reply