Arsenal vs Nottingham Forest: Gunners mula musim dengan kemenangan

 

Ramalan

Arsenal 2-0 Nottingham Forest

 

Arsenal gagal menjuarai Liga Perdana Inggeris untuk kali pertama dalam 19 tahun musim lalu, tetapi selepas musim panas yang positif, pasukan ini bersedia untuk beraksi semula apabila mereka akan menjamu Nottingham Forest pada hujung minggu pembukaan.

 

Kedua-dua pasukan ini berjumpa menjelang akhir musim yang lalu apabila kemenangan 1-0 untuk Forest di City Ground tidak hanya mengesahkan kekalahan liga Premier mereka tetapi juga mengakhiri harapan Arsenal untuk menjadi juara.

 

Percubaan terakhir

Form luar rumah menjadi perbezaan antara kekalahan dan kekal di Liga Perdana musim lalu bagi Forest, sebab itu perjalanan ke Stadium Emirates bukanlah cara yang ideal untuk memulakan musim ini bagi pasukan Steve Cooper kerana mereka menghadapi pasukan Arsenal yang bergelora selepas kejayaan Community Shield mereka pada hujung minggu lalu.

 

Perkara penting

* Arsenal mempunyai rekod positif sepanjang masa dalam perlawanan pembuka musim mereka di rumah (K11, S3, K6), dengan kemenangan 2-1 ke atas Nottingham Forest pada tahun 1998 di antara mereka.

* Forest belum menang di Arsenal sejak Mac 1989, selepas dua belas percubaan yang gagal (S4, K8).

* Nottingham Forest mengakhiri musim lalu dengan rekod luar rumah terburuk dalam divisinya dengan hanya satu kemenangan sahaja sepanjang musim dalam perjalanan mereka.

* Forest gagal menjaringkan gol dalam 10 dari 19 perlawanan liga luar rumah musim lalu dan boleh sekali lagi gagal menjaringkan gol tanpa Awoniyi.

 

Arsenal

Rekod terkini: Arsenal akan memulakan kempen Liga Perdana yang baru dengan nota positif, setelah mengalahkan juara treble musim lalu, Manchester City, melalui penalti dalam Community Shield pada hujung minggu lalu.

 

Kemenangan itu, setelah Arsenal melepaskan keunggulan dua angka dan akhirnya kalah dalam perlumbaan kejuaraan musim lalu dengan margin lima mata, memberikan harapan baru kepada peminat bahawa duka tiga dekad mereka tanpa kejuaraan Liga Perdana mungkin akan berakhir.

 

 

Pelatih Mikel Arteta sudah menunjukkan kesungguhannya untuk menyambut ulang tahun ke-20 Invincibles dengan cara yang hebat, dengan kedatangan penggiat tengah bernilai £105juta, Declan Rice, sebagai pemain paling penting musim panas ini. Mungkin belanjawan yang besar ini meningkatkan tekanan ke atas Arsenal untuk memulakan musim dengan baik, begitu juga fakta bahawa mereka membuka kempen Liga Perdana di rumah untuk ke-21 kali dalam 32 musim.

 

Nottingham Forest

Rekod terkini: Nottingham Forest telah mencapai matlamat mereka musim lalu untuk mengekalkan tempat mereka dalam liga teratas England setelah mengukuhkan kenaikan dari

 

Kejohanan musim sebelumnya, dan walaupun keadaan tampak sukar bagi Tricky Trees sepanjang musim, pasukan Steve Cooper berjaya mengekalkan empat perlawanan tanpa kalah pada akhir musim untuk mengesahkan keselamatan mereka.

 

Kemenangan melawan Southampton yang terdegradasi dan lawan mereka pada Sabtu ini, Arsenal, bersama dengan merebut mata dalam perlawanan seri dengan Chelsea dan Crystal Palace terbukti penting, tetapi patut diperhatikan bahawa kedua-dua kemenangan tersebut dicatatkan di kandang sendiri di City Ground.

 

Nottingham Forest mengakhiri kempen musim lepas dengan rekod luar rumah terburuk dalam divisinya, dengan hanya satu kemenangan luar rumah sepanjang musim mereka berlangsung, sambil mengalami sekurang-kurangnya 13 kekalahan dalam 19 perlawanan luar rumah, dan bentuk sebegini boleh menyebabkan masalah di Stadium Emirates pada Sabtu waktu tengah hari.

 

Fakta Arsenal vs Nottingham Forest

* Arsenal telah memenangi semua empat perlawanan sebelum ini di rumah berturut-turut ke atas Nottingham Forest.

* Hanya juara Manchester City (60) yang menjaringkan lebih banyak gol di rumah dalam Liga Perdana musim lalu berbanding dengan Arsenal (53), yang purata menjaringkan 2.79 gol di setiap perlawanan di rumah dalam liga teratas.

* Arsenal cenderung memulakan musim dengan baik, memenangi 17 dari 31 perlawanan pembuka musim terakhir.

* Rekod terbuka Nottingham Forest lebih mengagumkan dengan empat kemenangan dari enam dalam Liga Perdana, walaupun mereka kalah 2-0 kepada Newcastle dalam pembukaan musim lalu.

 

Pemain yang perlu diawasi

 

Leandro Trossard

Leandro Trossard menyelamatkan Arsenal dengan gol penyeimbang pada masa tambahan ke-11 dalam Community Shield, yang bermakna golnya dalam enam perlawanan terakhir beliau dalam pertandingan di England melibatkan kedua-dua pasukan menjaringkan gol.

 

 

Beliau merupakan salah satu pemain terbaik Arsenal dalam pra-musim dan beliau mungkin akan mengulangi prestasi tersebut.

 

Anthony Elanga

Dalam ketiadaan Taiwo Awoniyi yang sedang pulih dari kecederaan buku lali, Anthony Elanga akan cuba untuk memberikan kesan yang baik dengan pasukan barunya setelah menyertai dari Manchester United musim panas ini.

 

 

Sama seperti Trossard, sifat yang sama berlaku dalam tiga perlawanan Liga Perdana terdahulu Elanga dengan mereka adalah penjaring gol, walaupun penjaring gol terakhir beliau pada bulan Februari 2022.

 

Ramalan Arsenal vs Nottingham Forest

Arsenal telah memenangi semua empat perlawanan di rumah berturut-turut ke atas Nottingham Forest dan The Gunners pasti telah menyasarkan perlawanan pembuka ini sebagai tiga mata pasti untuk memulakan kempen mereka.

 

 

 

Share.
Leave A Reply