Pengaruh Erik ten Hag terhadap Manchester United sejak dilantik sebagai pengurus telah ketara dalam tempoh 12 bulan lalu. Beralih daripada kempen Liga Perdana terburuk mereka pada 2021/22 kepada mara ke final Piala FA, memenangi Piala Carabao dan kembali ke Liga Juara-Juara UEFA melalui penamat liga di tempat ketiga.

Memandangkan perubahan besar dalam kakitangan, taktikal dan nasib, satu lagi jendela perpindahan musim panas yang besar menanti untuk pemain Belanda itu dengan penjaga gol baharu berada dalam senarai keutamaan.

Penyandang sekarang, David de Gea telah menjadi pilihan pertama United sejak musim 2011/12 dan hanya Seamus Coleman, Lewis Dunk dan Harry Kane adalah pemain yang lebih lama berkhidmat di sebuah kelab Liga Perdana. Pemain berusia 32 tahun itu telah menyimpan 190 gol dalam 545 penampilan untuk Red Devils dan merupakan legenda yang diperakui selama 11 tahun perkhidmatannya.

De Gea telah menjadi salah seorang pemain United yang paling boleh dipercayai dalam era pasca Ferguson tetapi kesilapan maut telah beransur-ansur memasuki permainannya, terutamanya musim ini.

Walaupun dia memenangi sarung tangan emas Liga Perdana dengan 17 gol tanpa bolos dan gol kedua paling sedikit dibolosi (43) sepanjang kempen, penjaga gol itu amat bersalah.

De Gea telah bertiup panas dan sejuk sepanjang musim dengan kebimbangan yang tulen mengenai kesesuaiannya dengan gaya permainan Ten Hag. Pemain Sepanyol itu bersalah kerana menunjukkan aksi buruk dalam perlawanan suku akhir kedua Liga Europa menentang Sevilla serta gol jarak jauh Saïd Benrahma di West Ham dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Tetapi kritikan paling berat adalah ketika kekalahan 2-1 menentang Manchester City dalam perlawanan akhir Piala FA apabila dia tidak menyelam untuk gol pembukaan Ilkay Gundogan hanya 13 saat. De Gea juga dipersalahkan kerana rembatan kaki kiri yang jinak yang menewaskannya dari tepi kotak pada separuh masa kedua.

Digabungkan dengan pengedarannya yang lemah menyebabkan pertahanannya di bawah tekanan dan menyebabkan banyak pusing ganti untuk lawan, masanya sudah hampir untuk pemegang rekod bersih kelab itu mencari pasukan baharu.

De Gea sedang dalam perbincangan lanjut mengenai lanjutan kontraknya yang akan tamat pada 1 Julai tetapi anak kelahiran Madrid itu sepatutnya mencari cabaran lain kerana United boleh kehilangan sehingga empat penjaga gol lain pada musim panas ini.

Dean Henderson telah menarik perhatian dengan pinjaman di Nottingham Forest yang sedang mencari untuk membuat perjanjian kekal dan Tom Heaton juga boleh menamatkan tempoh keduanya di kelab itu. Sementara itu, Jack Butland dan Nathan Bishop juga sepatutnya meninggalkan kelab itu.

Walaupun Ten Hag mahu penjaga gol itu kekal tanpa mengira siri kesilapannya musim ini, De Gea akan ditawarkan lebih sedikit wang dan masa bermain dalam rundingan untuk perjanjian baharu di tengah-tengah penyingkiran besar-besaran musim panas ini.

“Pada masa ini, saya tidak mahu bercakap mengenai isu kritikan seperti itu kerana kami semua bermain musim yang hebat – termasuk David de Gea,” kata Ten Hag.

“Dia bermain musim yang hebat.”

Namun pemain berusia 53 tahun itu menambah mengenai pengedaran buruk De Gea: “Katakanlah seperti ini: kami berada di arah yang betul.

“Tetapi ada keadaan dalam permainan, isu dalam permainan, kami perlu memperbaiki, pastinya, jika kami mahu membuat langkah seterusnya dan memenangi trofi.”

Namun begitu, rancangan Man United untuk mendapatkan penjaga gol baharu untuk mencergaskan semula permainan pasukan umum sedang diredam oleh ketidakpastian berterusan terhadap pemilikan kelab itu.

Selepas keluarga Glazer mengumumkan hasrat mereka untuk sama ada menjual atau membiayai semula Manchester United pada bulan November, mereka masih belum memutuskan calon pilihan dengan Sheikh Jassim bin Hamad Al Thani Qatar menawarkan lebih daripada £5 bilion untuk membeli kelab itu manakala bilionair British Sir Jim Ratcliffe mengetuai bidaan untuk kepentingan mengawal.

Siapakah yang boleh ditandatangani oleh Red Devils?

Memandangkan Ten Hag telah membayangkan De Gea tidak akan dijamin tempat permulaan musim depan, perbualan masih dijalankan di belakang tabir dengan bakal pemain termasuk Diogo Costa dari Porto, menurut laporan di Portugal.

Pemain berusia 23 tahun itu dianggap sebagai salah seorang penjaga gol paling menjanjikan dalam bola sepak Eropah dan dia bersedia meninggalkan Estadio do Dragao pada musim panas ini dengan perpindahan ke pasukan merah Manchester yang dianggap hampir.

Di tempat lain, David Raya dari Brentford telah dikaitkan dengan perpindahan ke Old Trafford walaupun kelihatan hampir untuk menandatangani untuk Tottenham.

Perpindahan untuk Jordan Pickford dari Everton juga telah dicadangkan kerana dia mungkin boleh didapati dengan harga £30 juta pada musim panas ini dan dia akan menikmati peluang untuk bermain bola sepak Liga Juara-Juara di United.

Bagi David de Gea, rasanya seperti penghujung kitaran dengan status legendanya sudah terjamin di kelab itu sama ada dia pergi pada akhir kontrak semasanya atau tidak. Dengan tempat permulaan yang berkemungkinan hilang musim depan, Pemain Terbaik Man United empat kali itu mesti sama ada membuat keputusan untuk kekal dan berjuang untuk tempat No. 1 semasanya atau memanggilnya sehari dan meneruskannya.

Penulis ini berpendapat masa pemain Sepanyol itu di United sudah tamat dan dia harus mempertimbangkan pilihannya di mana tidak akan ada kekurangan peminat. Perubahan pemandangan mungkin memberikan dorongan yang diperlukan untuk kembali ke bentuk terbaiknya.

Anak buah Ten Hag, di pihak mereka, terdesak untuk mendapatkan penjaga yang menunjukkan keyakinan dan membantu mereka mengagihkan bola dengan berkesan dari belakang ke hadapan. Di samping seorang penyerang dan pemain tengah yang prolifik, lelaki di antara kayu adalah amat penting untuk membawa mereka ke peringkat seterusnya.

Share.

Leave A Reply