Keindahan bola sepak terletak pada drama, kekecewaan dan perkembangan yang tidak dijangka. Yang terakhir ini tidak kekurangan bekalan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kerana Pandemik dan kesan selepasnya telah memberi kesan yang besar pada pelbagai bidang sukan.

Di tengah-tengah landskap bola sepak yang sentiasa berubah, kuasa lama menjadi basi dan kuasa baharu muncul. Ia merangkumi evolusi berterusan kehidupan. Malah, anda mungkin tidak pernah mendengar banyak tentang Liga Pro Saudi sehingga tahun ini apabila mereka membuat perjanjian peralihan pendulum besar-besaran yang boleh menentukan era dengan baik.

Berikutan pengakhiran yang teruk untuk tempoh kedua Cristiano Ronaldo di Manchester United, kapten Portugal itu dipilih untuk pengembaraan baharu di Timur Tengah bersama pasukan Arab Saudi, Al Nassr.

Ia memberikan cabaran baharu kepada Ronaldo dalam persekitaran yang kurang mendapat perhatian yang dikuasainya sejak 15 tahun lalu. Insentif kewangan sudah tentu membingungkan kerana penjaring gol terhebat dalam sejarah sukan itu akan mewakili pemerolehan bersejarah bagi negara Teluk.

Oleh itu, Ronaldo adalah atlet dengan bayaran tertinggi di dunia buat kali pertama sejak 2017 kerana dia dilaporkan memperoleh $136 juta (£108.7 juta) sejak 12 bulan lalu. Itu dijangka menjadi lebih tinggi kerana kontrak pemain berusia 38 tahun itu dengan Al Nassr bernilai lebih €200 juta (£176.5 juta) setahun.

Ketibaan nama besar itu tidak berhenti di situ dengan kelab Saudi lain berusaha untuk membawa nama-nama cemerlang seperti saingan hebat Ronaldo, Lionel Messi, yang dijangka menandatangani perjanjian astronomi €400 juta setahun dengan Al-Hilal sebelum memutuskan untuk menyertai Major Pasukan Liga Bola Sepak Inter Miami.

Dengan lebih ramai bintang yang sedang berunding dengan kelab Liga Pro Saudi, tidak syak lagi bahawa profil liga akan meningkat dengan potensi yang tidak terbatas. Ronaldo pasti akan kesan kehadirannya di Saudi terhadap peningkatan kualiti dan infrastruktur yang sedia ada.

“Tetapi saya gembira di sini, saya mahu teruskan di sini, saya akan teruskan di sini. Dan pada pendapat saya jika mereka terus melakukan kerja yang mereka mahu lakukan di sini, untuk lima tahun akan datang, saya fikir liga Saudi boleh menjadi lima liga terbaik dunia.”

Ronaldo berkata baru-baru ini mengenai harapannya untuk permainan domestik di negara ini.

Tetapi bolehkah kata-katanya dibuktikan? Liga Saudi masih jauh daripada terus menjadi tarikan peminat bola sepak di seluruh dunia.

Liga Bintang Saudi

Penjaring gol kedua terbanyak Real Madrid, Karim Benzema telah berpindah ke juara bertahan Al-Ittihad dengan perjanjian lumayan bernilai kira-kira €200 juta setahun dan pemenang Ballon d’Or itu akan menyertai Liga Pro Saudi sehingga tujuh tahun. lebih banyak bintang utama dalam perpindahan percuma musim panas ini.

Dengan negara itu bersiap sedia untuk bidaan untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia 2030, adalah mudah untuk melihat mengapa mereka cuba meningkatkan profil Roshn Saudi League.

CR7 baru sahaja menamatkan musim pertamanya bersama Al Nassr dan dengan bekas rakan sepasukannya menolak pembaharuan kontrak 12 bulan automatik bernilai €24 juta (£20.6m) di Real Madrid, pemain-pemain terkemuka di Eropah mengambil perhatian.

Benzema membawa Real Madrid ke separuh akhir Liga Juara-Juara serta Copa del Rey, Piala Dunia Kelab dan Piala Super Eropah pada 2022/23. Dia menjaringkan 30 gol dan membantu enam dalam 42 perlawanan dalam semua pertandingan semasa kempen yang dilanda kecederaan, membuktikan dia masih klinikal di peringkat teratas.

Penyerang berusia 35 tahun itu dinamakan pemain terbaik di planet ini pada tahun lepas dan meninggalkan 25 trofi di Santiago Bernabeu. Namun begitu, dia masuk ke dalam skuad pemenang gelaran yang diuruskan oleh bekas bos Wolves, Nuno Espirito Santo.

Ditanya mengapa dia memilih untuk berpindah ke Arab Saudi, bekas pemain antarabangsa Perancis itu berkata: “Nah, kerana saya Islam dan ini adalah negara Islam, dan saya sentiasa mahu tinggal di sini.”

“Saya sangat bersedia untuk menunjukkan bakat saya dalam cabaran baharu ini, terdapat begitu banyak nama besar bermain di sini dalam liga ini – Cristiano Ronaldo dan kini saya,” kata Benzema kepada saluran media kelab itu.

“Jadi, adalah sangat penting untuk menunjukkan bahawa bola sepak Arab Saudi boleh memberi impak global kerana ia bukan sahaja mengenai bermain dengan baik di sini, saya harus membawa kejayaan yang saya berjaya capai di Eropah dan bermain dengan cara yang sama yang pernah saya lakukan dengan Real Madrid.”

Persaingan untuk piala individu dan kolektif pasti akan meningkat musim depan kerana ramai bintang bertaraf dunia ini akan bersaing secara langsung antara satu sama lain. Al-Ittihad akan berusaha untuk menangkis cabaran kejuaraan pesaing mereka selepas Ronaldo mencatat 14 gol dan dua bantuan dalam 16 perlawanan untuk membantu pasukannya yang berpangkalan di Riyadh menduduki tempat kedua di belakang mereka, manakala Al Hilal masih mencari ketibaan mereka sendiri selepas menduduki tempat ketiga dan terlepas untuk mendapatkan Messi.

“Jika mereka datang, pemain besar dan nama besar, pemain muda, ‘pemain lama’, mereka amat dialu-alukan kerana jika itu berlaku, liga akan meningkat sedikit,” kata Ronaldo dalam temu bual dengan SPL.

“Liga ini sangat bagus tetapi saya fikir kami mempunyai banyak peluang untuk terus berkembang. Liga ini kompetitif. Kami mempunyai pasukan yang sangat bagus, pemain Arab yang sangat bagus.

“Tetapi mereka perlu menambah baik sedikit lagi infrastruktur. Malah pengadil, sistem VAR, sepatutnya lebih cepat.”

Pemain manakah yang akan berpindah ke Arab Saudi?

Dengan kelab dan pemain Eropah dalam keadaan berjaga-jaga, N’Golo Kante berada dalam barisan seterusnya kerana dia bersedia untuk menamatkan tempoh tujuh tahunnya di Chelsea dan menandatangani perjanjian €100 juta setahun untuk bergabung dengan bekas rakan sepasukan Perancis Benzema di Al-Ittihad.

Sergio Ramos juga boleh membuat langkah besar selepas tamat kontrak PSGnya, dengan kelab Arab Saudi sudah menghubungi bekas pemain antarabangsa Sepanyol itu. Di tempat lain, dua legenda Barcelona mungkin juga dalam perjalanan ke Timur Tengah musim panas ini kerana Sergio Busquets dan Jordi Alba tamat kontrak selepas kedua-duanya mengucapkan selamat tinggal kepada Culers.

Walaupun mereka mungkin memerlukan sesuatu yang meyakinkan untuk mengelak cadangan dari Eropah, Pierre-Emerick Aubameyang adalah seorang lagi yang akan berminat apabila dia akan meninggalkan Chelsea. Sementara itu, pemain sayap Manchester City, Riyad Mahrez masih berada di puncak permainannya tetapi dikehendaki oleh Al-Ahli selepas menjaringkan 15 gol dan 13 bantuan dalam 47 perlawanan untuk langit yang mengejar tiga kali ganda.

Pemain lain yang telah dikaitkan dengan pasukan yang berpangkalan di Arab Saudi termasuk bekas penyerang Liverpool Iago Aspas dan Alexis Sanchez yang mempunyai musim debut yang produktif bersama kelab Ligue 1 Marseille.

Kemungkinan penghijrahan beramai-ramai kepada pekerja Arab yang dermawan adalah realistik memandangkan angka yang ditawarkan kepada bintang-bintang adalah pucat berbanding dengan gaji yang dibayar kepada pemain terkemuka di kelab terkaya di Eropah. Untuk konteks, gaji terbesar yang diperoleh Messi di Barcelona ialah €75 juta setahun, yang jauh berbeza daripada €200 juta yang akan diperoleh Ronaldo dan Benzema dalam 12 bulan pertama mereka di Saudi.

Tidak hairanlah bahawa beberapa nama veteran terbesar dalam bola sepak akan berpindah ke Arab Saudi secara percuma.

Walaupun ini telah dibandingkan dengan pelaburan Liga Super China beberapa tahun lalu, tahap perbelanjaan nampaknya akan berada pada skala yang berbeza dalam situasi yang serupa dengan NASL Amerika Syarikat yang kini tidak berfungsi yang telah menarik minat pemain seperti Pele, Eusebio, George Best, Franz Beckenbauer dan Johan Cruyff.

Barisan superstar yang berkemungkinan akan bermain dalam Liga Pro Saudi musim depan bermakna mata dunia tidak lama lagi akan tertumpu pada liga yang kurang dikenali ini, dan liputan TV global dijamin meningkat lebih tinggi.

Bukan rahsia lagi bahawa negara memberi perhatian yang teliti tentang bagaimana sukan boleh meningkatkan reputasinya dan menarik perhatian positif. Sama seperti kursus itu, orang Saudi sudah melabur secara besar-besaran dalam Golf, Formula Satu, Tinju dan e-sukan.

Public Investment Fund Arab Saudi – pemilik 80% kepentingan dalam kelab Liga Perdana Newcastle United – baru-baru ini mengambil alih 75% pemilikan empat kelab terkemuka di negara itu, dengan baki 25% dimiliki oleh organisasi bukan untung masing-masing. Itulah sebabnya Al-Ittihad, Al-Ahli, Al-Nassr dan Al-Hilal adalah pemimpin yang membelanjakan nama-nama terbesar bola sepak Eropah.

Jelas terdapat banyak pelaburan besar untuk datang ke Timur Tengah memandangkan jenis kuasa kewangan yang dimiliki kelab ini sekarang. Matlamatnya adalah untuk meningkatkan hasil liga Saudi daripada 450 juta riyal ($120 juta) setiap tahun kepada 1.8 bilion riyal ($480 juta) menjelang 2030, justeru ia menjangkakan nilai pasarannya meningkat kepada lebih 8 bilion riyal ($2.1 bilion) sepanjang tempoh tempoh yang sama.

Sudah tentu, suasana stadium adalah penting untuk mewujudkan jenama dan orang ramai akan membantu mencipta produk yang boleh dipasarkan untuk penonton TV asing. Kepercayaan adalah bahawa kuartet kelab masing-masing boleh menarik 70,000 penyokong ke perlawanan di tempat sendiri sekiranya pemain yang betul ditandatangani, yang seterusnya akan menjadikan kelab lebih menarik kepada pemain di puncak mereka.

Saudi percaya setiap langkah projek ini berpotensi memberi manfaat kepada reputasi keseluruhan negara.

Memandangkan stadium dan kemudahan sedang ditambah baik untuk memenuhi standard kelab dalam lima liga terbaik Eropah, semua ketua jurulatih dalam liga adalah asing manakala percubaan berterusan untuk menarik eksekutif yang berpengalaman di kelab terkemuka Eropah.

Walau bagaimanapun, buat masa ini, mereka mesti menumpukan perhatian kepada liga domestik mereka dengan legenda yang menghampiri penghujung karier mereka, dengan nama yang berpotensi lebih muda untuk diikuti dalam masa terdekat.

Arab Saudi sedang membina pengajaran melihat Qatar menjadi tuan rumah Piala Dunia 2022 dan apa ertinya untuk reputasinya, sementara itu, mereka menyasarkan untuk membangunkan pasukan kebangsaan yang boleh mara ke peringkat kalah mati Piala Dunia 2030 yang mereka bida. . The Green Falcons menunjukkan potensi mereka untuk menentang mana-mana pihak di dunia dengan menewaskan pemenang akhirnya Argentina di Qatar, dan perbincangan telah pun dilakukan dengan kelab-kelab Eropah untuk mewujudkan laluan pembangunan untuk pemain muda.

Dalam liga itu sendiri, Persekutuan Bola Sepak Arab Saudi pada 14 April 2022, mengumumkan bahawa bermula dari musim 2023/24, bilangan pasukan akan meningkat daripada 16 kepada 18. Ini bermakna hanya dua pasukan akan diturunkan dari 2022/23 Liga Profesional Saudi dan bukannya tiga yang biasa, dan empat pasukan akan dinaikkan pangkat daripada Liga Divisyen Pertama Saudi 2022/23.

Peningkatan pasukan, daya saing dan kualiti dalam bola sepak Arab Saudi pasti membuahkan hasil pada tahun-tahun akan datang. Kejayaan Qatar menganjurkan acara bola sepak global menunjukkan dunia Arab tidak boleh dipandang remeh dalam keinginannya untuk memajukan sukan itu.

Apabila visi Saudi untuk bola sepak semakin hampir, ia akan menjadi tontonan yang menarik untuk memerhatikan bagaimana sukan dan liga berkembang kepada pilihan yang lebih besar dan lebih popular untuk peminat di seluruh dunia.

Share.
Leave A Reply