Dalam salah satu kejutan musim ini, Leicester City tersingkir daripada Liga Perdana hujung minggu lalu. Pertempuran penyingkiran musim ini adalah satu perlawanan yang menarik yang berlangsung sehingga hari terakhir, dengan Leeds United, Everton dan The Foxes dalam perjuangan untuk mengelak kejatuhan.

Nasib Southampton telah pun dipastikan beberapa minggu sebelumnya dan mereka hanya menunggu dua pasukan lain untuk mengikuti mereka ke kejuaraan. Kedua-dua pasukan itu akhirnya menjadi Leicester City dan Leeds United, dengan Everton mengekalkan status Liga Perdana mereka untuk satu lagi musim.

Sebelum musim bermula, kebanyakannya tidak akan meramalkan bahawa Leicester akan diturunkan. Maksud saya, kenapa mereka? Musim lalu, Leicester menduduki tempat kelapan dalam Liga Perdana. Ia adalah penamat Liga yang dihormati, kerana mereka hampir terlepas bola sepak Eropah, tetapi ia juga penurunan taraf daripada dua penamat di tempat kelima berturut-turut pada dua musim sebelumnya.

Kehilangan bola sepak Eropah adalah satu kekecewaan tetapi ia bukanlah perkara terburuk di dunia bagi The Foxes kerana ia akan memberi mereka masa untuk menyegarkan skuad dan juga melakukan satu lagi dorongan untuk bola sepak Eropah musim ini tetapi ia tidak pernah berjalan mengikut perancangan.

Leicester City bergelut untuk membawa masuk bakat baharu pada jendela perpindahan musim panas dan mereka juga menghadapi kesukaran untuk menjual pemain. Ia adalah skuad yang sama yang berada di sekitar musim sebelumnya, dan kekurangan perbelanjaan mereka mengejutkan pengurus pada masa itu, Brendan Rogers, yang cuba mendapatkan pemain baru tetapi tidak berjaya.

“Apabila saya bercakap menjelang waktu Februari/Mac tahun lalu, jelas apa yang kami mahu lakukan ialah memperbaiki skuad.

“Menjelang penghujung musim, jelas akan ada isu di sekelilingnya tetapi kami masih meneruskan musim panas dengan idea untuk menambah baik. Tetapi jelas sekali apabila saya kembali untuk permulaan pra-musim maka ia agak jelas maka ia akan berlaku. menjadi cabaran buat kita.

“Dari segi komunikasi – ia terbuka, tetapi pastinya ketika itu saya tidak menyangka kami akan berada dalam kedudukan yang kami ada. Tetapi kami berada di dalamnya sekarang dan permainan berubah sepanjang masa.

“Sepanjang musim panas saya masih bercakap dengan pemain yang kami mahu tandatangani. Pasukan pengambilan kami telah melakukan kerja yang hebat dalam beberapa bulan terakhir ini.

“Kami sangat jelas mengenai kedudukan yang ingin kami perbaiki dan semua itu akan diteruskan. Saya menghabiskan cuti musim panas saya untuk meyakinkan pemain untuk datang tetapi apabila saya kembali realiti situasi itu ada dan kami tidak dapat meneruskannya. .”

Nada Brendan Rogers untuk memulakan musim adalah sama negatifnya dengan pemain Scotland itu mencadangkan pada awal kempen bahawa pasukan Leicester ini akan bergelut untuk sebahagian besar musim ini dan 40 mata, penanda aras untuk terus hidup adalah matlamat mereka.

Separuh pertama musim ini sukar untuk dilayari, kerana Foxes tewas lapan daripada sebelas perlawanan pertama mereka untuk memulakan kempen liga mereka. Walaupun permulaan yang buruk, ramai yang menyangka mereka akan dapat menarik diri, tetapi ia tidak pernah berlaku.

Larian empat kemenangan dan empat clean sheet dalam lima perlawanan pada bulan Oktober nampaknya seolah-olah The Foxes kembali tetapi kepositifan detik itu hanyalah fajar palsu dan lebih banyak lagi fajar palsu itu terus datang sepanjang tahun.

Akhirnya, Leicester City mengalami nasib yang tidak dapat mereka lihat. Sejak mereka dinaikkan ke Liga Perdana pada musim 2014/2015, Leicester City telah membuktikan bahawa segala-galanya mungkin dalam sukan ini dan penyingkiran mereka hampir mustahil seperti kemenangan 5000-1 mereka pada 2016.

Ia adalah kisah yang luar biasa yang menyaksikan Leicester City bermain bola sepak Liga Juara-Juara, Liga Europa dan Liga Persidangan Europa serta memenangi Piala FA. Ia boleh dikatakan yang paling hebat dikendalikan oleh kelab yang baru dinaikkan pangkat, tetapi bab itu kini telah berakhir.

Mereka telah mendapat banyak keuntungan dengan berada di Liga Perdana, dari segi kewangan dan reputasi. Mereka adalah sebuah kelab yang ingin menjadi salah satu daripada kelas berat bola sepak Inggeris tetapi terlupa untuk melihat ke belakang dan mereka membayarnya. Kini realiti pahit iaitu penyingkiran telah menunjukkan dirinya, mereka mesti bermula semula dan cuba untuk kembali ke Liga Perdana, tetapi ia bukan satu tugas yang mudah.

Daripada tiga pasukan yang berdepan penyingkiran musim lalu, Burnley adalah satu-satunya pasukan yang bangkit. Ini menunjukkan betapa sukarnya Kejuaraan dan betapa sukarnya mendapatkan promosi, tetapi mereka tetap akan menjadi kegemaran untuk berbuat demikian.

Leicester adalah kelab yang dipuji kerana pemerhatian dan pengambilan pintar mereka semasa mereka di Liga Perdana. Keupayaan mereka untuk berada di hadapan dengan pemain seperti James Maddison, Harvey Barnes dan Youri Tielemans mendapat pujian ramai.

Walaupun mereka tidak akan membeli-belah di pasaran itu lagi, mereka berharap jabatan permulaan mereka membantu pasukan mencipta skuad berkualiti yang boleh bersaing di penghujung teratas Kejohanan. Campuran belia dan pengalaman akan membantu perjuangan mereka dengan pemain muda yang potensinya boleh diterjemahkan kepada Liga Perdana dan pemain berpengalaman yang tahu bagaimana untuk bersaing di bahagian atas Kejuaraan.

Selain itu, pelantikan Dean Smith telah dibuat untuk mengekalkan Leicester dalam Liga Perdana dan dia hampir mencapai kejayaan itu. Sekarang dia tidak dapat mencapai tugasnya, Leicester mungkin memutuskan untuk tidak meneruskannya sebagai jurulatih mereka.

Pemecatan dia berdasarkan itu boleh difahami, tetapi memandangkan situasi semasa mereka, meneruskan dengan Dean Smith mungkin hanya arah yang perlu diambil oleh Fox dalam masa terdekat. Pengurus Leicester sekarang tahu bagaimana rasanya bersaing di puncak Kejuaraan dan mendapat promosi ke Liga Perdana, seperti yang dicadangkan pada masanya bersama Aston Villa.

Mengetahui Leicester, mereka akan melakukan kerja rumah mereka dengan teliti sebelum memilih pengurus baharu untuk tempoh peralihan ini tetapi mereka mungkin tidak perlu melihat lebih jauh daripada lelaki di hadapan mereka.

“Ia terasa mentah sekarang, ia menyakitkan dan semua orang akan hancur,” katanya. “Tetapi dengan infrastruktur yang ada, ia akan bangkit semula.

“Terdapat banyak kelab dari masa ke masa yang mengalami masalah dan tugas anda adalah untuk bangkit semula dan memastikan anda memperbaiki perkara yang anda rasa mengecewakan anda dan saya tidak ragu bahawa kelab akan melakukannya.

“Ada orang yang baik bekerja di sini dan sokongan yang hebat. Penyokong telah keluar dalam jumlah mereka lagi hari ini. Empat perlawanan saya di King Power sememangnya sangat menyeronokkan, selain kekalahan Liverpool, jelas sekali.

“Tetapi daripada apa yang saya lihat di kelab, saya tidak nampak sebab mengapa ia tidak boleh bangkit semula.”

Leicester City tidak lagi dalam Liga Perdana tetapi ia bukan penghujung dunia. Ia akan menjadi pengalaman pembelajaran untuk mereka dan amaran untuk pasukan lain dalam Liga yang bercita-cita tinggi seperti mereka.

Mereka perlu kembali menaiki kuda yang mereka jatuh secepat mungkin atau berisiko tertinggal terlalu jauh.

Share.
Leave A Reply