Bagi kebanyakan generasi baru, kelab iaitu Leeds United tidak mempunyai banyak beban tetapi bagi mereka yang telah wujud cukup lama, Leeds United adalah salah satu kelab bola sepak terbesar di England berdasarkan sejarah mereka yang kaya.

Kenaikan pangkat mereka ke Liga Perdana selepas 16 tahun tidak hadir adalah satu kisah yang luar biasa tetapi sambutan pencapaian mereka adalah besar walaupun wabak Coronavirus.

Peminat mereka tidak dapat hadir untuk menyaksikan detik yang mereka nantikan selama hampir dua dekad, tetapi mereka masih berjaya mengadakan pesta besar-besaran di Elland Road untuk meraikan kembali ke Liga Perdana.

Liam Cooper, kapten Leeds, berasa terharu selepas mereka dinaikkan pangkat dan berkata: ‘Kelab kami, peminat kami dan pemain kami telah banyak berkorban – kami telah berada dalam kesusahan selama 16 tahun.

‘Untuk menjadi sebahagian daripada pasukan ini dan untuk memimpin pasukan ini ke promosi kembali ke tempat yang kita tahu kita sentiasa berada adalah sukar dipercayai.’

Leeds masuk ke Liga Perdana dan segera membuat diri mereka di tempat sendiri. Di bawah Marcelo Bielsa, mereka adalah pasukan oktana tinggi, tekanan tinggi yang bermain permainan pada tempo tertinggi. Mereka memenangi Liga Perdana dengan gaya yang sama dengan mereka menakluki Kejuaraan dan musim 2020/2021 adalah kejayaan besar.

Penamat tempat kesembilan mereka pada penghujung musim itu menunjukkan bahawa Leeds benar-benar kembali ke tempat asal mereka dan berada di sini untuk kekal lama.

Mereka memasuki musim kedua dengan keyakinan dan kepercayaan, tetapi mereka menghadapinya lebih sukar untuk kali kedua. Mereka lebih mudah untuk bermain dan akhbar agresif mereka kehilangan ancaman kerana keputusan mereka semakin teruk.

Kekalahan teruk demi kekalahan teruk dalam Liga membawa kepada pemergian Marcelo Bielsa dan ketibaan Jesse Marsh. Jurulatih Amerika itu berjaya menyelamatkan Leeds daripada penyingkiran apabila mereka menduduki tempat ke-17.

Musim ini, tiada siapa yang pasti bagaimana nasib Leeds United, kecuali pengerusi kelab, Andrea Radrizzani yang meramalkan penamat meja tengah.

“Sasaran yang saya tetapkan adalah antara kedudukan ke-10 hingga ke-14,” kata Radrizzani dalam temu bual yang diterbitkan oleh The Athletic. “Jika kami bernasib baik, kami hampir ke tempat ke-10 atau lebih. Jika kita tidak bernasib baik, kita berada di tangga ke-15. Tetapi saya fikir kita berada dalam julat itu. Saya tidak mahu mempunyai risiko serangan jantung lagi.”

Ini tidak berlaku kerana Leeds bergelut hebat di bawah Jesse Marsh dan berada dalam kedudukan yang sangat teruk.

Masalah Pengurusan Leeds

Marsh telah dipecat pada Februari dan digantikan oleh bekas pengurus Watford, Javi Gracia untuk membantu mereka menstabilkan kapal. Pengurus yang baru dilantik itu tidak lama mengemudi, kerana dia juga kehilangan pekerjaan selepas hanya 12 perlawanan.

Masuk melangkah Sam Allardyce untuk perlawanan akhir musim ini. Lelaki yang telah menyelamatkan pasukan daripada kesusahan ini sebelum ini ditugaskan untuk melakukannya sekali lagi.

Pertempuran penyingkiran berlangsung sehingga ke hari terakhir dengan Leeds, Everton dan Leicester berjuang untuk bertahan daripada kejatuhan tetapi Leeds gagal dan tersingkir. Keputusan untuk mengupah Sam Allardyce tidak berjalan seperti yang dirancang kerana dia tidak memenangi mana-mana perlawanan yang dia kendalikan.

Mereka menamatkan musim dengan melepaskan gol terbanyak dalam liga (78), memenangi perlawanan kedua paling sedikit dalam Liga (7) dan mengalami kekalahan kedua terbanyak dalam Liga (21). Selepas hanya tiga musim sejak mereka kembali ke “tempat di mana mereka berada”, mereka kembali ke Kejohanan.

Penyingkiran ini bermakna kelab itu terperangkap dalam situasi sukar di peringkat bilik lembaga pengarah dengan pemegang saham minoriti 49ers Enterprises cuba membeli pengerusi semasa Andrea Radrizzani untuk perjanjian yang lebih murah akibatnya.

Pengambilalihan dijangka berlaku pada musim panas ini jika Leeds mengelak penyingkiran tetapi kegagalan mereka untuk mengekalkan status mereka dalam Liga Perdana telah memaksa kedua-dua pihak untuk berunding semula mengenai syarat pengambilalihan baharu. Perbincangan antara mereka masih belum mencapai kesimpulan yang berjaya menurut Athletic.

Jika Leeds United akan bergerak ke hadapan sebagai sebuah kelab, situasi pemilikan perlu ditangani secepat mungkin. Penyingkiran mereka bermakna terdapat kemungkinan penangguhan dalam proses itu tetapi adalah mustahak bahawa satu suara membawa kelab ke hadapan jika mereka ingin mengelak satu lagi musim huru-hara.

Apabila kepimpinan kelab jelas, mereka akan memerlukan visi baharu dalam aspek bola sepak. Dengan pemergian Victor Orta, pengarah bola sepak, Leeds perlu mencari DOF baharu yang akan berusaha memperbaiki setiap aspek urusan bola sepak mereka.

Bersama-sama dengan itu datang peranan pengurusan. Pada masa ini, tanggungjawab sementara Sam Allardyce terhadap kelab itu akan berakhir dengan pemain berusia 68 tahun itu tidak pasti tentang masa depannya di Elland Road.

Memandangkan fakta bahawa Leeds tidak boleh memenangi sebarang perlawanan di bawahnya, dia tidak boleh dianggap untuk memimpin kelab pada masa depan. Dia dibawa keluar dari persaraan untuk melakukan kerja tertentu dan walaupun dia mengekalkan Leeds, peluang dia mengekalkan kedudukannya akan agak tipis.

Skuad bermain pasti akan menerima pukulan dengan Leeds yang tersingkir. Sam Allardyce mengakui skuad bermain tidak cukup bagus apabila Leeds mengalami penyingkiran dan anda boleh membuat hujah bahawa mereka tidak cukup bagus untuk dua musim sekarang.

Orang-orang seperti Brendan Aaronson (yang memiliki klausa pelepasan penyingkiran dalam kontraknya), Tyler Adams dan Wilfred Gnonto mungkin akan berpindah, Leeds akan kehilangan beberapa pemain muda yang sangat berbakat.

Mereka akan cuba mengekalkan seramai mungkin pemain dengan janji untuk bangkit semula ke Liga Perdana secepat mungkin tetapi penyingkiran menawarkan mereka peluang untuk membina teras pemain baharu.

Penyingkiran adalah prospek yang sangat menakutkan bagi peminat Leeds, terutamanya yang lebih tua yang terpaksa menunggu 16 tahun untuk melihat kelab mereka kembali ke liga teratas, tetapi Leeds kini berada di tempat yang lebih baik berbanding 16 tahun lalu.

Selagi mereka mempunyai rancangan dan visi yang koheren untuk masa depan, mereka akan mempunyai otot kewangan yang mencukupi untuk melaksanakan visi tersebut dan kembali ke peringkat teratas tidak lama lagi.

Share.
Leave A Reply