Tidak banyak perkataan yang boleh digunakan untuk menggambarkan Manchester City yang belum disebut tetapi perkataan yang kami pilih untuk digunakan adalah “semuanya menakluki”.

City telah menjulang kejuaraan kelima mereka dalam tempoh enam tahun selepas apa yang dilihat oleh banyak pihak sebagai perebutan kejuaraan rapat antara mereka dan Arsenal yang terlalu berjaya. Sangat mudah untuk melihat mengapa ini adalah persepsi kerana Arsenal berada di puncak Liga selama lebih 200 hari sebelum City merapatkan jurang dan terlepas pandang The Gunners menjelang penghujung.

Hakikatnya tentang perlumbaan kejuaraan ini ialah walaupun Arsenal berada di kedudukan teratas buat sementara waktu, Citizens masih menjadi pilihan untuk memenangi kejuaraan. Mereka mempunyai penyerang tengah di Erling Haaland yang menjaringkan gol untuk keseronokan dan pada rentak mencatat rekod. Mereka mempunyai pemenang Pemain Terbaik PFA berbilang masa dalam Kevin De Bruyne serta boleh dikatakan bangku simpanan paling berbakat dan mahal dalam bola sepak dunia berbanding dengan apa yang Arsenal ada dalam simpanan mereka.

Akhirnya, ia bukan pertandingan antara kedua-dua kelab dan City, sekali lagi mengatasi cabaran “sukar”. Pencapaian mereka musim ini belum pernah dilakukan sejak zaman kegemilangan saingan mereka, Manchester United dan mereka berada di puncak untuk melakukan sesuatu yang belum pernah dilakukan sejak Manchester United menguasai tanah itu.

Dengan perlawanan akhir Piala FA dan final Liga Juara-Juara UEFA semakin hampir, mereka berpeluang memenangi treble bersejarah dan mengukuhkan diri mereka sebagai salah satu pasukan terhebat dalam sejarah bola sepak.

Sama ada mereka melakukannya atau tidak, apabila musim ini berakhir, mereka akan dilihat sebagai pilihan untuk memenanginya sepanjang musim depan, dan musim selepas itu, dan musim selepas itu. Inilah Manchester City sekarang, kuasa paling dominan dalam sukan ini.

Penguasaan Liga Perdana semasa mereka mengingatkan beberapa pasukan hebat ingatan baru-baru ini yang telah mendominasi Liga mereka sendiri. Pasukan seperti Bayern Munich, Juventus dan Paris Saint Germain terlintas di fikiran. Walaupun rentak kejuaraan Liga mereka tidak sepanjang mereka, cengkaman kukuh mereka di Liga adalah serupa dan penguasaan mereka di bahagian atas mungkin bertahan lama jika diberi masa yang cukup.

Pada masa penguasaan pasukan yang disebutkan di atas (iaitu Bayern, PSG dan Juventus), Liga mereka dikenali oleh peminat bola sepak sebagai “Liga Petani”.

Istilah “Liga Peladang” ialah istilah yang menghina untuk Liga yang tidak kompetitif di peringkat teratas. Ia adalah istilah yang digunakan untuk Liga yang didominasi oleh satu pasukan dan telah digunakan untuk Ligue 1, Serie A (ketika Juventus menjadi kuasa dominan) dan Bundesliga. Persoalannya, adakah Liga Perdana kini adalah Liga petani?

Standard mereka begitu tinggi dalam Liga Perdana dalam tempoh enam tahun yang lalu sehingga satu-satunya cara anda menewaskan Manchester City untuk merangkul kejuaraan Liga Perdana adalah dengan menjalani musim hampir abadi. Buktinya ialah Liverpool, yang memenangi Liga Perdana 19/20 dengan 99 mata.

Mereka kini menduduki 89 mata dengan satu perlawanan lagi untuk dimainkan. Jika mereka mengambil satu mata daripada perlawanan terakhir menentang Brentford di tempat lawan, mereka akan menamatkan musim memenangi gelaran dengan 90 mata atau lebih untuk empat daripada lima kemenangan gelaran mereka. Untuk konteks, Manchester United kendalian Sir Alex Fergurson memenangi Liga Perdana 13 kali dan hanya mempunyai tiga musim 90 mata (1993/1994, 1999/2000 dan 2008/2009).

City bimbingan Pep Guardiola telah meningkatkan tahap kemenangan dalam Liga ini dan yang lain jelas bergelut untuk mencapai standard. Mereka yang telah berbuat demikian tetap kalah.

Jurang antara Manchester City dan yang lain lebih seperti jurang dan mereka membuktikannya setiap musim dengan cara mereka meletakkan pencabar mereka dan muncul di atas.

Jika musim ini ada bukti, malah pencabar terkuat mereka, Liverpool jauh di belakang City dan paling hampir dengan mereka, iaitu Arsenal, masih mempunyai lebih banyak pembinaan skuad untuk ke sana. Walaupun pasukan lain itu bermain mengejar, City akan terus menjadi lebih kuat dan mencari jalan untuk meningkatkan jurang antara pasukan tersebut dengan lebih pantas daripada yang mereka dapat merapatkannya.

Apa yang telah ditetapkan pada tahun-tahun sebelumnya telah dibuat menjadi lebih tinggi apabila City dapat menandatangani penjaring gol terbaik dalam bola sepak Dunia hari ini di Erling Haaland musim panas lalu.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, pemain Norway itu menjaringkan gol untuk keseronokan dan pada rentak memecahkan rekod dalam Liga. Dia memecahkan rekod gol terbanyak yang pernah dijaringkan dalam Liga Perdana dan berada empat gol di tempat lawan (walaupun berbaki satu perlawanan) daripada memiliki kempen liga 40 gol.

Haaland bukanlah Lionel Messi tetapi seperti Messi, adalah mudah untuk membina pasukan anda di sekeliling satu pemain yang akan memberi anda gol (atau lima) setiap kali dia melangkah ke padang bola sepak. Messi mempunyai kemahiran yang berbeza tetapi Messi adalah lelaki itu untuk Barca Pep ketika itu dan Haaland ialah lelaki itu untuk Pep’s City sekarang.

52 gol dan sembilan bantuan daripada 51 perlawanan yang dimainkan tidak kurang daripada jumlah gol dunia lain dan bahagian yang menakutkan ialah dia boleh menjadi lebih baik. Selagi Pep dan Haaland berada dalam Liga Perdana, mereka juga boleh terus menang selama-lamanya.

Kereta api Manchester City tidak akan berhenti untuk sesiapa kerana jentera yang diminyaki dengan baik ini akan melanggar apa sahaja yang berada di landasannya tanpa destinasi sesaat.

Mereka adalah pengusaha besar perniagaan yang telah merekrut dengan baik dan membuat jualan tepat pada masanya dengan bayaran yang berpatutan. Pelan penggantian mereka untuk pemain yang telah berpindah telah terbukti kukuh sejak tujuh tahun lalu dan anda menjangkakan bahawa musim panas ini tidak akan berbeza.

Bola sepak Inggeris dan sehingga ke tahap ini, bola sepak Eropah tidak mempunyai jawapan untuk City buat masa ini. Pembongkaran mereka terhadap Real Madrid, pasukan yang meletakkan harapan Liga Juara-Juara hanya setahun yang lalu, menghantar gelombang kejutan di seluruh benua. Jika City melakukan perkara itu di Istanbul bulan depan, sudah pasti siapa raja bola sepak di England dan Eropah.

Share.
Leave A Reply