Musim 2022/23 akan berakhir sebagai salah satu musim yang “tidak akan dilupakan” seperti yang dikatakan peminat bola sepak media sosial.

Arsenal adalah sebab besar untuk postulasi ini seperti yang anda sedia maklum. Jika anda tidak tahu mengapa, inilah sebabnya: Arsenal berada di tangga teratas untuk 94 peratus musim ini dan masih tidak memenangi kejuaraan liga. Mereka “membotolkannya” seperti yang dikatakan peminat media sosial.

Terdapat banyak penjelasan untuk pengakhiran malang The Gunners tetapi satu soalan yang peminat akan mahu jawapannya ialah: “Bolehkah Arsenal meneruskan perkara ini?”

Sejarah kekecewaan Arsenal

Kini sesiapa yang telah mengikuti Liga Perdana selama sekurang-kurangnya 10 tahun tahu kisah Arsenal.

Mereka adalah pasukan yang begitu mengagumkan pada 1990-an sehingga 2004 apabila mereka memenangi satu-satunya trofi emas yang akan diserahkan dalam mana-mana lima liga terbaik Eropah.

Pencapaian mengagumkan ini terhasil hasil daripada musim 2003/04 yang menakjubkan di mana mereka melakukan satu kejayaan yang mustahil untuk pergi tanpa kalah dalam perjalanan mereka untuk merangkul kejuaraan liga. Ia adalah larian yang tiada siapa dapat mengulanginya dalam tempoh 19 tahun yang lalu walaupun dengan beberapa pasukan terbaik yang pernah dilihat oleh bola sepak dunia.

Musim selepas larian luar biasa itu, mereka menamatkan di tempat kedua di belakang Chelsea. Pada tahun 2005/06, pasukan yang pernah menduduki tempat tiga teratas paling teruk dan dua teratas paling teruk menjadi pasukan yang matlamat utamanya adalah untuk sekadar masuk ke empat teratas supaya mereka boleh bermain bola sepak Liga Juara-Juara UEFA pada musim depan.

Mereka berada dalam perjuangan ini selama lebih kurang satu dekad, menjadi bahan ketawa dalam proses itu. Dalam pertahanan kelab, bagaimanapun, terdapat alasan yang munasabah untuk perjuangan mereka dalam tempoh masa itu.

Anda lihat, ketika Arsenal berkembang lebih besar berkat kejayaan mereka pada tahun-tahun menjelang musim “Invincibles”, mereka memerlukan tempat yang sesuai dengan status mereka.

Kelab itu, bersama pengurus yang bertanggungjawab atas kejayaan mereka, Arsene Wenger, membuat rancangan untuk meruntuhkan skuad dan membina semula dari bawah. Melakukan ini bermakna berpisah dengan beberapa pemain utama dan menandatangani pemain dengan murah.

Penjimatan daripada usaha ini adalah yang membantu mereka membina stadium Emirates dan mengubah suai kemudahan kelab.

Mereka masih membayar kos keputusan itu sehingga kini.

Tumpuan kepada pemain muda yang sesuai dengan acuan tertentu, walaupun hebat, bermakna mereka akan menghilangkan pengalaman.

Pengalaman memenangi gelaran. Wenger, sebagai ahli taktik veteran, tahu perkara ini, tetapi projek itu lebih penting kepada kelab.

Apabila mereka telah mencapai matlamat mereka untuk Arsenal yang telah diperbaharui, ia menjadi masalah untuk menjadi kompetitif seperti dulu kerana pasukan lain telah meningkat tahap, terutamanya Manchester City.

Ini adalah sejarah kekecewaan Arsenal yang diketahui ramai peminat dan ramai yang menyangka Mikel Arteta akan menamatkannya pada 28 Mei 2023.

Apa yang Arsenal dapat betul dan salah pada 2022/23

Betul

Arsenal telah meletakkan asas untuk musim 2022/23 sejurus selepas keputusan mereka untuk membina semula skuad dari bawah.

Penandatanganan mereka disengajakan. Pengambilan dan pelantikan kakitangan bilik belakang mereka adalah disengajakan. Gabungan mereka adalah disengajakan. Mereka jarang menjadi berita kerana skandal dan hanya akan diingati atas sebab bola sepak sahaja iaitu apabila tandatangan berani dan pelantikan mereka diklik atau gagal diklik.

Antara 2017/18 dan 2022/23, Arsenal membuat beberapa pemain penting di dalam dan di luar padang dan pada masa Arteta mengendalikan semuanya, coraknya mula menjadi jelas.

Arsenal betul dengan falsafah bola sepak mereka yang mempengaruhi urusan mereka. Membawa masuk dua pemenang pelbagai gelaran Liga Perdana dalam Oleksandr Zinchenko dan Gabriel Jesus merupakan pelaburan yang cemerlang. Mendapat pemain seperti Jorginho dan Leandro Trossard pada bulan Januari juga merupakan sesuatu yang besar.

Arteta bermain bola sepak yang hebat dengan pasukan ini, berpegang teguh pada falsafah kelab dan menggembirakan peminat sepanjang musim berjalan. Jika mereka meneruskan perkara ini, terutamanya di kawasan pengambilan, tidak ada yang menghalang mereka.

salah

Banyak kesalahan untuk bagaimana musim ini berjalan sejauh ini harus diletakkan di atas bahu Arteta yang berusia 41 tahun.

Sebagai seorang pengurus yang pengalaman pertamanya dalam gelora pengurusan liga lima teratas berada di kelab besar secara tradisinya, dia boleh dianggap sebagai pemain baru tidak kira berapa tahun yang dia habiskan sekarang.

Kesilapan rookie itulah yang menyebabkan dia terlalu bergantung kepada skuad muda dan tidak berpengalamannya yang penuh dengan larian sehingga mereka menyedari bahawa tidak ada kemungkinan untuk mengekalkan tempo setinggi itu sepanjang musim.

Kecederaan mula timbul di sana sini dalam skuad dan Arteta, yang kurang kemahiran dalam pengurusan kakitangan, akan bermain hanya beberapa pemain terpilih untuk setiap perlawanan dalam liga tidak kira tahap kepentingannya terhadap peluang pasukan.

Arteta pernah membuat gelombang kerana digambarkan dalam panggilan persidangan kejurulatihan pelbagai sukan dengan jurulatih sukan lain. Jika ada satu perkara yang dia boleh pelajari daripada mereka, ia adalah cara menguruskan pasukan dengan betul supaya mereka tidak merosot di bawah 50 peratus prestasi sementara musim masih ada jalan untuk dilalui.

Menyelesaikan masalah ini boleh menjadi perbezaan antara musim ini dan ulangan musim depan.

Bolehkah Arsenal menjadi sehebat musim depan?

Bukti menunjukkan bahawa mereka tidak boleh. Persaingan mereka, untuk satu, pasti mendapat banyak pengajaran daripada insiden yang berlaku musim ini.

Chelsea mungkin mengambil sedikit masa untuk pulih kerana mereka akan bersama jurulatih baharu pada permulaan musim 2023/24. Sekali lagi, The Blues mempunyai sejarah melakukan keajaiban dalam setiap musim yang mereka mulakan dengan pengurus baharu.

Manchester City tidak akan berkurangan dalam masa terdekat dan saingan derbi mereka, Manchester United, adalah penyerang yang bagus untuk mendominasi sepenuhnya, berkat kreativiti bahagian tengah mereka, yang diketuai oleh Bruno Fernandes.

Liverpool dan Newcastle United, dua kelebihan musim ini, juga telah menunjukkan bahawa musim 2022/23 adalah pemanasan untuk perkara yang lebih besar pada masa hadapan.

Dengan semua ini menunjuk ke arah musim 2023/24 yang sukar, seseorang akan berani untuk melindung nilai pertaruhan mereka terhadap Arsenal sebagai pasukan yang mampu meneruskan jenis larian yang mereka lakukan musim ini, pada musim akan datang. Jika Mikel Arteta belajar menguruskan skuad dengan betul hingga ke butiran terkecil, mungkin ada peluang mereka dapat mengekalkannya.

Malah, ia adalah sesuatu yang akan suka dilihat oleh neutral kerana Arsenal adalah pasukan yang tidak bermasalah.

Share.
Leave A Reply