Ia adalah satu lagi impian yang bertukar menjadi mimpi ngeri musim bagi peminat Arsenal yang menyaksikan pasukan mereka menjadi bahan ketawa bola sepak Inggeris sekali lagi.

Sejarah dan kekuatan kewangan mereka berbanding kelab lain dalam liga telah mengekalkan mereka relevan selama 19 tahun. Bagaimanapun, apabila mereka menghampiri dua dekad tanpa memenangi trofi Liga Perdana, adalah satu keajaiban jika mereka benar-benar layak mendapat status enam besar mereka.

Semakin hampir seperti yang mereka lakukan pada musim 2022/24 dan berakhir sebagai naib juara telah mencetuskan gelombang perbincangan baharu: Adakah mereka “membotolkan” liga di dalam atau di luar padang?

Arsenal musim 2022/23: Rekap

Mikel Arteta dikenakan sekali caj pada awal musim: Jadikan Arsenal cukup kompetitif untuk memperoleh tempat empat teratas dan kembali ke Liga Juara-Juara UEFA.

Mereka telah keluar dari kejohanan utama Eropah selama lima musim sebelum ini dan ia merugikan mereka wang dan prestij. Dalam lima musim itu, mereka pergi ke Liga Europa UEFA, peringkat kedua Eropah, hanya dua kali, mengkhianati betapa mereka benar-benar gagal.

Dalam keadilan kepada mereka, mereka berjaya mara ke final satu daripada musim di mana mereka tewas kepada saingan London, Chelsea. Tetapi selepas pengalaman itu, pengurusan kelab percaya bahawa sudah tiba masanya untuk kembali ke liga besar di mana mereka berada – atau menganggap mereka adalah milik.

Arteta akan berusaha untuk membersihkan skuad dan membawa darah segar yang boleh dia cetak untuk membantu matlamat pasukan. Itu dia lakukan dan tidak lama kemudian, “proses” yang penyokong tegarnya telah berlirik berkali-kali dalam media tradisional dan sosial, mula membuahkan hasil.

Arsenal menjadi pasukan yang perlu dikalahkan. Dalam serangan dan pertahanan, mereka tiada tandingan. Mereka menamatkan perlawanan pada separuh masa pertama sebelum pasukan lawan sempat mengumpul fikiran. Pada kesempatan yang mereka terpaksa melawan, mereka melakukannya dengan cara yang menunjukkan bertahun-tahun menerima jelingan lisan yang menyakitkan dan mengubah pukulan itu menjadi tenaga kinetik yang luar biasa untuk kembali kepada keputusan yang menggalakkan.

Pada masa Piala Dunia FIFA 2022 tiba, mereka selesa mendahului. Manchester City yang digeruni pun tidak dapat bersaing dengan mereka.

Matlamat Arteta tercapai dan impian baru tercetus: Gelaran Liga Perdana pertama sejak 2003/04.

Peminat Arsenal berada di tepi tempat duduk mereka setiap perlawanan tetapi Arteta dan anak buahnya akan menghasilkan keajaiban demi keajaiban. Setiap mata dalam jadual mereka dipenuhi dengan, “Mereka pasti tidak akan bertahan dalam larian ini?” dalam media tradisional dan pada benang/forum perbincangan media sosial.

Hanya seorang lelaki yang akan berpegang teguh pada pendapatnya bahawa Arsenal 2022/23, walaupun generasi keajaiban, tidak akan pergi sepenuhnya. Lelaki itu ialah bekas pemain pertahanan Manchester United dan juara Liga Perdana lapan kali, Gary Neville.

Pada bulan April, dia terbukti betul apabila Manchester City menangani apa yang akan menjadi kekalahan yang akan memulakan putaran ke bawah mereka.

Arsenal 2022/23: Kajian semula

Titik panggilan pertama ialah pengambilan. Arteta bekerjasama dengan pengarah sukan Arsenal, Edu Gaspar untuk tujuan ini. Mereka membawa masuk OleksandrZinchenko dan Gabriel Jesus antara lain pada musim panas. Arteta sebelum ini pernah bekerja dengan kedua-dua pemain semasa dia menjadi pembantu Pep Guardiola di Manchester City, dan mengenali mereka dengan baik. Ia bukan sekadar perjumpaan semula, tetapi padanan yang sempurna untuk jenama bola sepak yang telah dihabiskan oleh Arteta selama bermusim di Emirates.

Kedua-dua pemain itu masuk dengan baik ke dalam kesebelasan utama kelab dan tidak lama kemudian mengubah pasukan. Ramai yang percaya bahawa aura memenangi gelaran yang dibawa oleh mereka berdua dari Manchester City yang mengubah Arsenal dan tanpa mengira kebenaran dakwaan ini, adalah jelas bahawa

The Gunners adalah pasukan yang berbeza. Pada musim sejuk, mereka membawa pengalaman Leandro Trossard dan Jorginho, antara lain. Kedua-dua lelaki menambah dimensi baru kepada permainan Arsenal, walaupun mereka kebanyakannya digunakan di bangku simpanan.

Kedalaman yang mereka berikan adalah salah satu yang peminat Arsenal tidak biasa dan telah merayu pada musim lalu. Kecederaan kepada Jesus, Zinchenko dan beberapa yang lain tidak menjadi masalah kerana Arsenal sedang terbang. Dan kemudian masalah bermula.

Kebergantungan Arteta yang berlebihan kepada pemain tertentu akan menyaksikan keletihan perlahan-lahan menjalar. Otot menjadi tegang dan kecederaan mula muncul di kawasan utama dalam skuad. Tidak lama kemudian, permulaan pilihannya tidak lengkap dan pilihan penggiliran

bergelut. Jerami yang patah belakang unta itu ialah kecederaan William Saliba, yang didakwa ramai peminat sebagai pemangkin kepada masalah semasa mereka.

Jamie Carragher, yang bermain di pertahanan tengah untuk Liverpool, bagaimanapun enggan menerima ini sebagai penjelasan, dengan jelas menyatakan bahawa Saliba tidak pernah menghalang Arsenal daripada melepaskan gol yang tidak perlu – dan terdapat banyak – dalam

perjalanan musim ini. Carragher memetik prestasi mereka selepas Piala Dunia, yang

menunjukkan betapa Arteta mempertaruhkan segala-galanya untuk akhirnya menembak dirinya sendiri di kaki. Arsenal tidak berubah dalam bola sepak mereka. Pihak pengurusan pasukanlah yang telah menimbulkan masalah yang mereka hadapi ketika ini.

Bagaimana isu luar padang Arsenal merosakkan musim mereka

Dalam kes Arsenal, isu mereka di atas padang diterjemahkan kepada isu di luar padang. Ambil contoh penyerang muda Bukayo Saka.

Saka bermain setiap perlawanan untuk England di Piala Dunia di Qatar. Gareth Southgate cukup baik untuk mengeluarkannya dari bangku simpanan dan membawa pemain lain menggantikannya dalam beberapa perlawanan,

tetapi Saka akan bermain kejohanan yang membuatkan dia menjerit sebagai pemain muda terbaik

oleh peminat. Saka akan berehat sedikit sebelum kembali ke jadual Liga Perdana yang padat yang semakin meletihkannya

dan mengurangkan kecekapannya. Apabila bar tenaganya berkurangan, begitu juga ramai orang lain yang Arteta terlalu menggunakan sehingga keletihan. Apa yang dilihat peminat adalah Arsenal yang letih, yang dikejar oleh Man City yang tidak henti-henti dengan skuad yang sentiasa segar terima kasih kepada pengurusan lelaki Guardiola.

Musim ini, Arteta tidak mempunyai masalah dengan mana-mana pemain seperti yang dia lakukan pada musim 2021/22. Semuanya adalah “getaran yang baik”. Lembaga pengarah menyokong pilihannya dalam pasaran perpindahan juga.

Masalahnya ialah pemain berusia 41 tahun itu belum lagi menjadi pengurus yang baik.

Share.
Leave A Reply