Bagi pemain tengah West Ham United, Declan Rice, musim panas ini adalah yang terbesar dalam kariernya. Dengan kontraknya akan tamat pada Jun tahun depan, pemain antarabangsa England itu perlu memilih antara menyerahkan masa depannya kepada The Hammers dan berpindah ke pasukan yang lebih besar untuk bersaing merebut lebih banyak penghormatan.

Semasa sidang akhbar di Piala Dunia tahun lalu (pertandingan di mana dia cemerlang untuk negaranya), Rice menyatakan hasratnya untuk bermain bola sepak Liga Juara-Juara UEFA dan mengejar penghormatan dan hadiah terbesar dalam bola sepak kelab.

“Seratus peratus, saya mahu bermain dalam Liga Juara-Juara,” katanya. “Sejak dua atau tiga tahun kebelakangan ini saya telah berkata begitu.

“Saya telah bermain secara konsisten dengan baik untuk kelab saya dan saya rasa saya benar-benar mahu terus berusaha. Saya melihat rakan-rakan saya di sini yang bermain Liga Juara-Juara dan untuk trofi besar.

“Anda hanya mendapat satu kerjaya dan pada akhirnya anda mahu melihat kembali apa yang telah anda menangi dan perlawanan terbesar yang pernah anda mainkan.”

Banyak yang telah berlaku dalam beberapa bulan selepas petikan itu dan sesetengah daripada mereka mungkin telah menolak Beras lebih dekat ke pintu keluar.

Di satu pihak, West Ham mengharungi musim yang kurang memberangsangkan dalam liga dan berada di zon penyingkiran pada satu ketika dalam musim ini tetapi mereka baru sahaja keluar dari penyingkiran. Sebaliknya, mereka berada di separuh akhir Liga Persidangan UEFA dengan peluang untuk memenangi trofi pertama mereka dalam tempoh 43 tahun.

Beras berada di pasaran serta-merta menjadikannya antara pemain yang paling dicari dalam permainan Inggeris dan dia tidak akan meninggalkan kelab Liga Perdana itu dengan harga murah.

Pengurus West Ham, David Moyes telah berkata begitu banyak pada masa lalu dan percaya bahawa pemain berusia 24 tahun itu akan bernilai lebih daripada £ 100 juta apabila tiba masanya untuk dia meninggalkan kelab itu.

Ditanya sama ada Rice bernilai lebih daripada £100 juta Februari lalu, Moyes menjawab: “Ya.

“Saya rasa saya telah mengatakan segala-galanya tentang Declan. Dia pemain yang sangat penting untuk West Ham, dia seseorang yang sangat kami hargai dan anda boleh melihat apa yang dia maksudkan kepada pasukan.

“Dia seorang individu yang sangat baik dan kami seronok memilikinya.”

Baru-baru ini, David Moyes telah mengakui bahawa terdapat peluang yang baik Rice meninggalkan kelab pada musim panas ini. “Kami benar-benar berharap dia kekal,” kata Moyes. “Kami ingin dia menjadi pemain West Ham tetapi kami sedar bahawa mungkin tidak akan berlaku pada penghujung musim. Jadi itulah salah satu senario di sekitar rancangan. Terdapat rancangan yang kami ada pada Disember di sini tetapi kami juga sedar sepenuhnya ada peluang baik kami tidak akan memilikinya.”

Naratif mengenai kemungkinan perpindahan musim panas untuk Declan Rice adalah sama ada pemain Inggeris itu bernilai dengan bayaran rekod perpindahan British atau tidak. Walaupun sesetengah pakar dan peminat percaya begitu, sesetengah yang lain berpendapat kelab bola sepak akan gila untuk membelanjakan sebanyak itu untuknya.

Sebenarnya, kapten West Ham itu sangat bernilai.

Umur dan Atribut

Declan Rice berusia 24 tahun pada masa ini dan tidak mencapai kemuncaknya. Dia adalah salah seorang daripada beberapa pemain antarabangsa England yang kerap beraksi untuk skuad itu untuk tidak bermain untuk pasukan enam teratas. Untuk dapat mencapai itu pada usianya bukanlah satu pencapaian yang kecil.

Tidak berada di mana-mana berhampiran artikel yang telah siap sambil menjadi yang baik ini adalah impian bagi mana-mana pengurus atasan. Dia seorang model profesional dan pemain yang boleh dibentuk agar sesuai dengan sistem yang diperkenalkan jika dia berpindah ke tempat lain.

Sudah, Declan Rice adalah salah seorang pemain tengah terbaik dalam bola sepak Eropah dengan sifat yang dimilikinya dalam lokernya. Rice adalah pemain tengah box to box semua aksi yang mampu naik dan turun padang secara konsisten dan memberi impak.

Secara pertahanan, Declan Rice adalah salah satu yang terbaik dalam melindungi barisan belakang. 2.38 terjahannya setiap perlawanan meletakkannya di persentil ke-68 di kalangan pemain tengah dalam kedudukannya, 1.81 pemintasan setiap 90 menjadikan dia berada di persentil ke-96 manakala 1.61 pelepasannya dalam permainan meletakkannya di persentil ke-82. 1.05 aerial yang dimenanginya bagi setiap 90 tidak kelihatan seperti jumlah yang besar tetapi itu terutamanya kerana dia mempunyai Tomas Soucek yang memenangi lebih 3 aerial setiap 90 sebagai rakan kongsinya.

(Semua statistik dihasilkan oleh FBREF)

Declan Rice ternyata seorang yang kuat bertanding dan pemenang bola. Kesedarannya dan pembacaan gerakan penentangan, serta rangka enam kakinya membolehkannya membuat banyak pemintas dan terjahan. Fizikalnya juga membolehkan dia mengenepikan pemain dengan mudah untuk melakukan pemulihan yang bersih. Dia juga tidak mengelak daripada pertarungan 50/50, kerana anggota badannya yang panjang membolehkannya mendapatkan bola sebelum lawan.

Di bahagian tengah, dia adalah pemain pertahanan yang sempurna kerana sifat fizikalnya serta IQ yang tinggi. Ciri-ciri ini menjadikannya pemain serangan yang hebat juga.

Rice mampu mengubah pertahanan menjadi serangan dengan keupayaan membawa bola selepas memintas, terjahan atau selepas pengambilan bola lepas (lihat golnya dalam Liga Persidangan menentang Gent).

Rice mampu membawa bola dalam jarak jauh dengan langkahnya yang panjang dan mempunyai kekuatan, ketangkasan, dan gerak kaki untuk mengenepikan cabaran dan menggelecek melepasi pemainnya dan 2.46 bawa progresif setiap 90 menjadikan dia dalam persentil ke-85 di kalangan pemain tengah di Eropah juga .

Ciri khasnya inilah yang menyebabkan dia sering dibandingkan dengan bekas pemain tengah Manchester City, Yaya Toure.

Daripada semua sifat yang dimiliki oleh Declan Rice, keupayaan lulusnya adalah yang paling banyak diteliti. Tidak pernah benar-benar bermain untuk pasukan berasaskan penguasaan, Rice tidak pernah perlu memecah pertahanan dengan cara itu tetapi dia tetap, pada pendapat saya, umpan yang diremehkan.

Dia mempunyai kadar penyelesaian lulus sebanyak 86% musim ini dalam Liga Perdana. Dia mempunyai keupayaan untuk mengekalkan bola dan mengitar semula penguasaan dengan hantaran pendek bersama-sama dengan keupayaan untuk memajukan bola dengan cepat dalam peralihan.

Dia juga mempunyai 6.50 hantaran progresif setiap 90 yang meletakkannya dalam persentil ke-77 di kalangan pemain tengah. Dalam konteks Liga Perdana itu lebih daripada dia suka Moises Caicedo, Casemiro dan Granit Xhaka.

Dia juga mempunyai hantaran jauh yang hebat kepadanya dan telah menyempurnakan 211 daripada 308 percubaan hantaran jauhnya (68%). Dia boleh menukar permainan dengan bola pepenjuru untuk mencari pemain lebar dalam situasi 1v1.

Dia cekap menerima daripada pertahanan tetapi dia pastinya bukan elit dalam hal itu. Sebaik-baiknya dia tidak sepatutnya bermain sebagai pemain tengah bertahan tetapi sebagai pemain nombor 8 lanjutan di mana dia akan mempunyai kebebasan untuk berekspresi.

Kesimpulan

Wacana peminat mengenainya adalah sama ada profilnya sesuai dengan keperluan skuad semasa mereka, terutama untuk harga itu. Hakikatnya ialah tidak ramai pemain di Eropah yang mempunyai alatan seperti yang dimiliki kapten West Ham itu. Dia sangat baik dan sangat muda sehingga anda boleh membina bahagian tengah anda di sekelilingnya.

Chelsea, Manchester United, Liverpool dan Arsenal adalah kelab yang dikhabarkan selepas tandatangannya. Melihat kepada keadaan setiap bahagian tengah pasukan tersebut, pemain seperti Declan Rice boleh menjadi pengubah permainan yang mereka cari selama ini.

Share.
Leave A Reply