Arsenal telah mengesahkan tempat mereka dalam empat teratas Liga Perdana buat kali pertama sejak 2017.

Penantian selama enam tahun untuk bola sepak Liga Juara-Juara UEFA akhirnya berakhir. Para peminat di Emirates kini boleh menitiskan air mata gembira apabila mereka mendengar lagu pujian yang indah itu, “The Champions”, yang dikarang oleh komposer Inggeris Tony Britten pada tahun 1992, yang diambil daripada komposer legenda George Frideric Handel klasik, “Zadok the Priest”.

Sekarang semua adalah betul di dunia untuk peminat Arsenal (dan untuk beberapa neutral), apakah yang boleh kita harapkan daripada pasukan Mikel Arteta pada musim akan datang pertandingan kelab paling elit di Eropah?

Keluar pusingan 16

Kami akan mulakan segera dengan ramalan yang paling masam – dan kebenaran – Arsenal tidak bersedia untuk menentang elit elit dari seluruh Eropah.

Mikel Arteta akan diingati dalam legenda Arsenal yang diturunkan oleh peminat kepada anak dan cucu mereka atas pencapaiannya bersama pasukan Arsenal sekarang. Di bawah bekas pengurus Manchester City itu, Arsenal mengekalkan skuad termuda mengikut umur purata sejak tiga musim lalu.

Umur purata semasa mereka ialah 24.4, penurunan 0.8 daripada purata 25.2 dari musim 2021/22 (yang masih termuda dalam liga seperti yang dinyatakan sebelum ini).

Dengan skuad muda ini terdiri daripada teras Bukayo Saka, Gabriel Martinelli, Eddie Nketiah dan Granit Xhaka (salah satu yang tertua dalam pasukan), Arteta telah mengubahsuai, meruntuhkan, membina semula, membuka, mendawai semula dan menyusun semula banyak barangan untuk mendapatkan ke tempat dia berada.

Peminat, pada satu ketika, melakukan apa yang peminat lakukan, iaitu memulakan kempen media sosial terhadap pengurus (maksud saya, walaupun legenda Arsene Wenger tidak dikecualikan) tetapi pemain Sepanyol itu mendapat banyak sokongan daripada keluarga Kroenke. Stan dan Josh Kroenke menyetujui banyak keputusannya dan bersama Edu Gaspar, dia telah membina pasukan yang boleh dia panggil sendiri.

Kesabaran itu kini telah membuahkan hasil dan selepas tiga tahun, mana-mana peminat Arsenal boleh mengalahkan dada mereka dan mengatakan bahawa mereka mempunyai pasukan yang boleh menduduki empat teratas Liga Perdana secara konsisten. Dengan lebih ramai pemain (yang mungkin boleh menurunkan purata umur skuad) akan datang pada musim panas, mengatakan bahawa mereka boleh mencabar untuk dua teratas mungkin tidak mudah.

Masalahnya ialah Arteta tidak membina pasukan yang selesa untuk menentang Eropah. Kami akan membuat sedikit rujukan kepada musim Liga Europa UEFA terbaru mereka.

Mereka tidak mengambil bahagian dalam edisi 2021/22 dan 2020/21 kerana mereka menduduki tempat kelapan musim ini dalam kedua-dua musim. Pada edisi 2022/23, Sporting CP, pasukan yang tercicir dalam Liga Juara-Juara 2022/23, menyingkirkan mereka pada pusingan 16 peringkat. Kekurangan pengalaman Eropah mereka menyebabkan mereka terikat.

Bergerak untuk menghadapi pasukan yang lebih sukar dengan gaya berbeza daripada kebiasaan mereka dalam bola sepak Liga Perdana pastinya akan menjadi kejutan budaya buat anak muda Arteta.

Pertandingan Piala lebih kepada ketabahan daripada taktik – lihat Villarreal 2021/22 dan setiap larian kuda hitam yang lain – dan Arteta masih belum menanamkan pertarungan itu dalam pasukannya. Larian Liga Perdana terbaru mereka menunjukkan perkara itu.

Persediaan di luar musim akan menjadi masa untuk menangani perkara ini tetapi pengalaman biasanya merupakan guru terbaik dalam situasi seperti ini. Penamat pusingan 16 adalah ramalan murah hati berdasarkan keputusan bertuah dalam undian peringkat kumpulan untuk Gunners.

Prestasi liga yang lebih baik

Setelah bermula dengan keputusan yang teruk tentang peluang The Gunners dalam Liga Juara-Juara musim depan, kita akan melihat sisi cerah bermain pada tahap yang begitu tinggi untuk mereka.

Liga Juara-Juara tidak dipanggil begitu kerana alasan penamaan sahaja. Ia dipanggil begitu kerana ia digunakan untuk pemenang sahaja. Anda adalah yang terbaik dalam liga anda – aka juara liga – jika anda bermain dalam pertandingan itu.

Apabila perubahan mula berlaku untuk menempatkan pasukan kedua terbaik, kemudian ketiga terbaik, kemudian pasukan keempat terbaik dalam pelbagai liga, persaingan menjadi lebih terbuka.

Walau bagaimanapun, trend dengan pemenang tetap sama. Semua pasukan yang pernah memenangi pertandingan adalah pasukan yang telah mendominasi liga mereka di pelbagai mata dalam sejarah.

Arsenal mungkin tidak akan berakhir sebagai juara England musim ini, tetapi menurut pelbagai laman web koleksi statistik, mereka telah menghabiskan 93 peratus musim 2022/23 di tempat pertama. Ini adalah lebih banyak masa daripada yang dilakukan oleh Manchester City dalam semua musim memenangi gelaran mereka.

Penguasaan mutlak oleh kekuatan taktikal dan mentaliti adalah apa yang dilakukan Arsenal di England musim ini dan ini menunjukkan bahawa mereka adalah sebaik setiap juara UCL yang menang. Mereka akan mendapat manfaat daripada suasana pertandingan yang luar biasa.

Mereka tidak akan pergi terlalu jauh, tetapi mereka akan dirangsang oleh lagu dan suasana yang indah itu untuk menggandakan usaha untuk berada di sana pada musim 2024/25. Keletihan akan meruncingkan mereka pada masa-masa tertentu, terutamanya dalam peringkat kumpulan di mana mereka akan mempunyai permainan yang berterusan untuk mengemudi, tetapi Arteta dan Edu akan berusaha untuk mengukuhkan skuad untuk dapat menangani kerasnya empat pertandingan yang akan mereka sertai. musim depan.

Evolusi selanjutnya di bawah Arteta

Arsenal telah menunjukkan kebolehan evolusi yang mengagumkan di bawah Arteta. Budaya ini akan diteruskan pada musim akan datang dengan bola sepak UCL di kaki langit.

Pada musim 2022/23, Gunners, pada satu ketika, adalah pasukan pertahanan terbaik dalam liga. Pada satu ketika, mereka adalah yang terbaik dalam serangan. Pada satu ketika, mereka adalah yang paling seimbang di semua kawasan padang.

Mereka telah dapat menyesuaikan diri apabila ia penting sambil tetap mengekalkan falsafah teras mereka. Masih ada kerja yang perlu dilakukan untuk menjadikan mereka produk siap seperti Manchester City, tetapi sudah pasti pasukan itu akan menunjukkan peningkatan yang lebih hebat pada musim depan.

Akibatnya, prestasi liga akan bertambah baik seperti yang dinyatakan di atas dan ini akan merebak ke pertandingan piala lain di mana mereka telah dikalahkan oleh pasukan peringkat bawahan. Ini juga akan mengajar mereka untuk melawan cara pasukan yang menang. Arteta juga akan melihat pasukannya berkembang dengan lebih banyak kualiti kepimpinan yang akan menjadikan tugasnya lebih mudah.

Arsenal pada musim 2023/24 akan menjadi binatang yang berbeza. Atau semuanya boleh runtuh, sama seperti Liverpool dan Chelsea.

Share.
Leave A Reply