Perlumbaan kejuaraan Liga Perdana sentiasa menjadi pengalaman yang mencengkam untuk pemain, peminat, pakar dan pemerhati tetap liga domestik paling popular di dunia. Oleh itu, pertarungan epik teratas sering dimainkan pada peringkat akhir musim.

Ansuran kempen ini telah menyaksikan Arsenal muncul sebagai pesaing tulen dengan Mikel Arteta meneruskan perjuangan ke seluruh liga, dan penyandangnya, Manchester City.

Sama seperti kursus itu, Cityzens yang hebat memberi tamparan hebat kepada harapan Arsenal dengan kemenangan 4-1 yang meletakkan mereka mengawal pertarungan akhir musim yang disebutkan di atas. Anak buah Pep Guardiola menguasai nasib mereka sendiri dengan kemenangan sensasi 4-1 dalam pertemuan pemenang-mengambil-semua.

Kevin De Bruyne menjaringkan dua gol dan membuat satu lagi gol dengan John Stones dan Erling Haaland yang tidak dapat dihalang juga mendapat gol yang layak untuk persembahannya pada masa kecederaan.

Perlawanan penentu musim di Stadium Etihad, bagaimanapun, telah diputuskan seawal minit ketujuh apabila tuan rumah mencipta gol pembukaan yang hebat hasil hubungan yang sangat baik antara dua pemain poster musim indah City, ketika Haaland menjadi penyedia untuk pemain Belgiumnya. rakan sepasukan

Disokong oleh sokongan tuan rumah yang memberangsangkan, City beraksi cemerlang dalam kemenangan liga ke-12 berturut-turut menentang Gunners yang kini telah mencatatkan agregat skor 33-5. Ia adalah lelaki menentang lelaki mempertimbangkan prestasi dan harapan gelaran mereka.

Perarakan ke tajuk

Kelebihan Arsenal mungkin masih dua mata, tetapi jurang dalam kelas tidak pernah jelas dan City masih mempunyai dua perlawanan dalam tangan.

The North Londoners mengharungi musim yang indah dan mendahului lapan mata pada awal April, tetapi tiga keputusan seri berturut-turut telah mengembalikan momentum memihak kepada City dan mereka telah dikalahkan pada petang Rabu.

Kecederaan belakang William Saliba yang mungkin menyebabkan dia tidak dapat bermain sepanjang musim ini bertepatan dengan kemerosotan dalam prestasi sementara Gabriel tidak kelihatan sama tanpa pasangan tetapnya. Sementara itu, Rob Holding bergelut dengan teruk kerana mereka gagal mengekalkan satu rekod bersih dan kini bolos 13 kali sejak itu.

Gabriel dan Holding telah dibuli dengan kejam oleh Haaland dengan Aaron Ramsdale dipanggil beberapa kali untuk melepaskan rasa malu mereka di Etihad.

Keyakinan penting telah hilang daripada pemain Arsenal dan mereka tahu ia memerlukan keajaiban untuk kembali dalam perebutan kejuaraan. Legenda kelab Paul Merson mengakui banyak perkara di Skysports selepas perlawanan:

“Ia sudah berakhir. Menonton Man City, saya tidak dapat melihat mereka tewas dua perlawanan bola sepak sebelum tamat. Mereka adalah kepala dan bahu mengatasi semua orang.

“Arsenal terpaksa mengambil peluang mereka kerana mereka mungkin tidak dapat berada di kedudukan ini lagi. Tidak mungkin Arsenal menamatkan musim di atas Man City musim depan, anda tidak menyedari betapa hampirnya mereka datang musim ini. Ia adalah mustahil sekarang.

“Arsenal perlu pergi ke Newcastle lagi. Anda akan terkejut jika mereka menang di Newcastle.”

Sebaliknya, City perlu memenangi enam daripada tujuh perlawanan terakhir mereka untuk mengesahkan kejuaraan ketiga berturut-turut dan kemenangan liga kelima dalam tempoh enam tahun lalu.

Namun mereka kini telah memenangi tujuh perlawanan Liga Perdana berturut-turut, paling lama mereka sejak 12 perlawanan berturut-turut antara November 2021 dan Januari 2022.

Kemenangan berturut-turut ini telah dimungkinkan oleh beberapa inovasi taktikal dalam pasukan Guardiola yang telah menyaksikan John Stones digunakan dalam peranan hibrid bek kanan-pegang-tengah. Pemain pertahanan Inggeris itu telah cemerlang dalam tugas bek sayap songsangnya untuk memastikan keselamatan pertahanan dan penguasaan ketika lawan bergelut untuk bersaing.

De Bruyne juga telah menemui dorongan baharu dengan kurang satu pertahanan menggantikan pemain tengah tambahan, bermakna lebih banyak ruang untuk beroperasi dan menyokong Haaland yang meningkatkan ancaman serangan keseluruhan City. Walaupun kedua-duanya telah menikmati persefahaman telepati sepanjang musim, Jack Grealish juga cemerlang sejak Piala Dunia dan Riyad Mahrez kekal sebagai salah seorang pemain sayap kanan terbaik di dunia.

Haaland, yang memecahkan rekod gol terbanyak yang dijaringkan dalam musim 38 perlawanan dengan ke-33, kini telah menjaringkan 16 gol dalam sembilan perlawanan terakhirnya, manakala De Bruyne mempunyai lapan penglibatan gol dalam empat perlawanan liga terakhirnya.

Liga Perdana 2022/23 kini menjadi gelaran City untuk kalah dan mereka semakin hampir apabila serangan ke atas tiga trofi semakin hampir. Liga Juara-Juara buat julung kalinya berada dalam barisan apabila mereka menentang Real Madrid dalam separuh akhir blockbuster, sementara mereka juga menentang pesaing tempatan Manchester United dalam perlawanan akhir Piala FA.

Adalah tidak bijak untuk bertaruh menentang Sky Blues pada masa ini.

Adakah ini pasukan Liga Perdana yang terbaik?

Memandangkan kualiti tertinggi di seluruh skuad dan polisi penggiliran ketat Guardiola yang memastikan tiada penurunan tahap apabila dia membuat perubahan. Man City masih mempunyai cukup dalam tangki untuk melepasi garisan.

Ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana pengurus mereka yang menuntut secara uber mewajibkan pasukannya dengan pakar untuk menjadi tuan dalam pertuduhan lewat musim.

City kini telah memenangi 12 daripada 13 perlawanan terakhir mereka dalam semua pertandingan dan mereka juga tidak henti-henti pada musim lalu, tidak tewas dalam 12 perlawanan terakhir Liga Perdana untuk menjulang gelaran Liga Perdana serta 15 kemenangan berturut-turut antara Disember dan Mac hingga berjaya mendapatkan mahkota pada 2020/21.

Malah, tiga kempen terakhir mereka yang memenangi gelaran sememangnya mempunyai corak penguasaan yang menakjubkan dan yang keempat mungkin tidak berbeza.

Man City kendalian Guardiola sememangnya protagonis pasukan terhebat dalam era moden, tetapi di manakah kedudukan treble yang berpotensi di kalangan pemain hebat sepanjang zaman?

Pasukan Mancunians memegang rekod kutipan mata tertinggi dalam musim memenangi kejuaraan Liga Perdana dengan 100 mata dicapai pada musim 2017/18, manakala mereka juga menjaringkan 106 gol dan menang dengan margin 19 mata.

Boleh dikatakan, musim ini boleh menyamai tiga gambut yang dicapai oleh Man United antara 2006-09, dengan treble di tengah-tengah larian itu didorong oleh salah satu barisan penyerang hebat sepanjang zaman Liga Perdana iaitu Wayne Rooney, Cristiano Ronaldo dan Carlos Tevez , yang menyumbang 57 daripada 80 gol pasukan dan hanya melepaskan 22 gol.

Pemenang treble The Red Devils 1999/00 yang Sir Alex Ferguson sendiri menyebut yang terbaik sepanjang 26 tahun di United, atau pasukan 1993/94 yang diinspirasikan oleh Eric Cantona adalah yang paling terkenal dari Old Trafford.

Di tempat lain, Arsenal 2003/04 Invincibles dan Chelsea 2004/05 jentera tanpa henti yang hanya melepaskan 15 gol di bawah José Mourinho kedua-duanya membawa rekod yang pasti tidak akan dapat ditewaskan.

Era yang berbeza menjadikan pencapaian setiap pasukan unik dan tidak boleh diulang dengan cara mereka sendiri, pastinya, tiga gambut yang diselesaikan dengan treble akan menjadi ujian masanya sendiri.

Selepas semua rekod menjaringkan gol yang tidak masuk akal, jumlah mata, larian kemenangan dan konsistensi gila, mahkota Eropah yang tidak pernah berlaku sebelum ini di atas gelaran kelima daripada enam akan meningkatkan tahap kehebatan seperti yang kita tahu.

Share.
Leave A Reply