Musim Liga Perdana 2022/23 berada di penghujung perniagaannya dan terdapat satu kemungkinan yang ramai yang enggan melepaskannya walaupun terdapat kejutan yang kita lihat setakat ini: kemungkinan Arsenal kehilangan kejuaraan liga.

The Gunners menginspirasikan kepercayaan musim ini dengan persembahan yang mantap. Tetapi apabila musim semakin hampir, tanda-tanda diri lama mereka telah mula kelihatan sekali lagi.

Penamat empat teratas sudah pasti pada ketika ini tetapi adakah sesuatu yang kurang daripada kemenangan gelaran benar-benar dianggap berjaya? Itulah fokus bahagian analisis ini.

Gol Arsenal untuk 2022/23

Apabila Mikel Arteta dilantik sebagai pengurus Arsenal pada 2019, David Ornstein dari tabloid sukan Britain The Athletic, melaporkan bahawa kelab itu telah menetapkan matlamat minimum bola sepak Liga Juara-Juara UEFA dalam tempoh kontraknya.

Dia dilantik sebagai ketua jurulatih tetapi lama-kelamaan, dia menunjukkan dia mempunyai apa yang diperlukan untuk menguruskan hal ehwal pasukan. Dia dinaikkan pangkat pada musim penuh pertamanya dan telah menunjukkan kecerdikan dalam peranan, terutamanya dalam pembinaan skuad.

Kontrak Arteta sebagai pengurus kelab akan tamat pada musim panas 2025 tetapi matlamat kekal untuk membawa pasukan itu kembali ke Liga Juara-Juara. Dia akhirnya dapat mencapainya dalam musim penuh ketiganya tetapi dia juga telah melakukan satu yang lebih baik.

Bekas kapten Arsenal itu kelihatan bersedia membantu Arsenal menjulang trofi Liga Perdana pertama mereka sejak 2004 apabila Arsene Wenger tidak tewas untuk menuntut satu-satunya trofi emas liga.

Apa yang bermula sebagai caj empat teratas yang mudah berubah menjadi cabaran kejuaraan yang tulen semasa musim berjalan. Cabaran gelaran itu berubah menjadi impian yang dibeli dan diyakini oleh peminat Arsenal dengan sepenuh hati. Pasukan itu juga mempercayainya kerana mereka dalam larian yang tidak kurang hebatnya.

Kemudian datang kekalahan di tempat sendiri kepada Manchester City kendalian Pep Guardiola pada bulan Januari, yang kini telah memperlahankan momentum mereka. Sejak perlawanan itu, mereka memegang tempat teratas atas kemahuan semata-mata dan bukan kerana bola sepak yang cemerlang. Prestasi terbaru mereka kini mengancam untuk menyampahkan segala-galanya yang Arteta telah bekerja untuk musim ini, kerana kejatuhan daripada pendahulu liga ke tempat kedua kini kelihatan tidak dapat dielakkan.

Ia juga bercakap tentang watak pasukan seperti yang didedahkan pada musim lalu, yang telah dipegang oleh pengkritik sebagai bukti kemungkinan kegagalan mereka.

Gol Arsenal bermula dari empat tempat teratas untuk tujuan bola sepak Liga Juara-Juara kepada memenangi liga. Kini, peminat menghadapi masalah dengan memilih untuk menerima bahawa kejuaraan liga akan mencapai kejayaan dan bukannya kegagalan.

Kepada Stan dan Josh Kroenke, bagaimanapun, Mikel Arteta tidak akan melakukan kesalahan jika kelab itu tidak memenangi kejuaraan liga.

Melihat pratonton baki perlawanan Liga Perdana Arsenal

Arsenal mempunyai tujuh perlawanan lagi untuk dimainkan dalam liga. Itu adalah maksimum 21 mata jika mereka akan memburu juara bertahan Manchester City ke kejuaraan 2022/23.

Sebelum keputusan seri 2 – 2 di Liverpool dan keputusan seri yang sama dengan West Ham United, pendahulu liga itu mendahului lapan mata. Mereka mempunyai satu perlawanan lebih banyak daripada City yang bermakna jika kedua-dua mereka dan City mengekalkan rentak kemenangan yang stabil, pendahuluan hanya akan dipotong kepada lima mata.

Arsenal kini empat mata di depan City yang masih mempunyai satu perlawanan dalam tangan. Kedua-dua pasukan juga dijadualkan bertembung dalam masa dua minggu. Perlawanan ini cenderung memihak kepada Manchester City tetapi Arsenal boleh mengatasinya kerana jadual yang padat untuk juara bertahan itu.

Satu lagi kekalahan lebih berkemungkinan untuk Arsenal, yang bermakna satu-satunya talian hayat mereka sehingga itu adalah untuk menang meyakinkan menentang Southampton dalam perlawanan sebelum City.

Chelsea, Newcastle United, Brighton and Hove Albion dan Nottingham Forest adalah perlawanan seterusnya selepas City. Newcastle dan Brighton adalah dua pertembungan sukar dalam tempoh ini bagi The Gunners yang seterusnya meletakkan kejuaraan liga dalam bahaya.

The Magpies menahan Arsenal seri di Emirates kali terakhir mereka bertemu dan Brighton telah menewaskan mereka dalam Piala EFL sebelum mereka tewas tipis dalam Liga Perdana.

Kedua-dua pasukan berada di tempat yang jauh lebih baik dan boleh menimbulkan ancaman sebenar kepada Arsenal dan kejuaraan mereka. Wolverhampton Wanderers adalah pasukan terakhir dalam laluan Arsenal untuk memburu kejuaraan. Bersama-sama dengan perlawanan Southampton sebelum City one dan perlawanan Nottingham Forest sebelum ini, ini adalah satu lagi perlawanan yang boleh dimenangi oleh Gunners tanpa banyak masalah.

Secara realistik, The Gunners boleh meraih sembilan mata daripada 21 mata yang ditawarkan. Mereka perlu melakukan kerja tambahan untuk memenangi 12 mata lagi.

Adakah penamat di tempat kedua bermakna kegagalan buat Arsenal?

Berikutan keputusan seri menentang West Ham, perdebatan diadakan di studio Sky Sports antara Roy Keane, Gary Neville dan Jimmy Floyd Hasselbaink.

Neville menunjukkan sikap berat sebelahnya dengan membayangkan bahawa Arsenal akan sentiasa jatuh di tepi jalan tetapi Manchester City tewas dalam liga selepas musim mereka bersama Erling Haaland. Keane dan Hasselbaink tidak bersetuju, menyatakan bahawa Arsenal tidak mempunyai gangguan berikutan mereka keluar dari semua pertandingan piala pada bulan Januari.

Hasselbaink juga menambah bahawa Arsenal menetapkan standard dan mereka tidak mempunyai pilihan selain mengekalkannya.

Setelah meneliti semua fakta seringkas mungkin, musim Liga Perdana Arsenal akan berjaya namun ia akan berakhir.

Ini kerana empat teratas adalah sasaran mereka pada mulanya dan mereka memegang jawatan ini sehingga kali ini dengan salah satu skuad paling muda dan paling tidak berpengalaman dalam liga.

Dengan pengalaman yang dikumpul dari musim ini, mereka akhirnya menggodam rahsia untuk menduduki empat teratas yang konsisten dan gelaran akhirnya, bila-bila masa ia datang (jika mereka terlepas yang ini).

Share.
Leave A Reply