Cabaran gelaran The Gunners nampaknya sedikit goyah. Pada hari Ahad, mereka menghadapi penyingkiran mengancam West Ham United, yang pada masa itu, berada di zon penyingkiran sebelum sepak mula.

Ramalan untuk perlawanan sebegitu adalah perkara biasa. Arsenal, pendahulu liga dan salah satu pasukan terbaik dalam liga mahupun di benua, pasti akan menewaskan pasukan yang bermain-main dengan penyingkiran.

Setengah jam pertama berjalan mengikut bentuk. Arsenal mendominasi dalam pertukaran pembukaan dan mendahului 2-0 berkat Gabriel Jesus pada minit ketujuh dan Martin Odegaard pada minit ke-10. Mereka bermain permainan cantik biasa mereka, dan nampaknya mereka akan mendapat lebih banyak gol.

Hanya lebih 30 minit perlawanan, Gabriel menurunkan Lucas Paqueta di dalam kotak 18 ela dan menerima sepakan penalti.          Berkata Benrahma bersedia untuk menukar sepakan penalti yang terhasil untuk meletakkan pasukannya kembali dalam permainan.

Mulai saat ini, Arsenal kehilangan rentak tetapi berpeluang untuk mendahului 3-1 pada separuh masa kedua. Bukayo Saka, yang beraksi cemerlang dari sepakan penalti sejak insiden di Euro terakhir dua tahun lalu, bangkit dan terlepas sepakan penalti penting. Ia adalah kesilapan penting dalam permainan, dan mereka dihukum kerananya. Begitulah margin yang baik dalam liga paling sukar di planet ini.

Dua minit selepas kesilapan Saka, Jarrod Bowen menyamakan kedudukan untuk Hammers dan Arsenal tidak dapat bangkit.

Ia adalah keputusan seri yang dirasakan seperti satu kehilangan buat Arsenal dalam konteks perebutan kejuaraan. Keputusan ini bermakna mereka hanya empat mata di hadapan Manchester City dengan lebih satu perlawanan dimainkan berbanding Citizens.

Sebelum perlawanan ini, The Gunners terlibat dalam seri 2-2 berdenyut di Anfield menentang Liverpool dalam permainan di mana mereka dominan pada awal sebelum hilang kawalan untuk baki perlawanan.

Selepas perlawanan, kebanyakan penonton dan peminat berasa seperti skor akhir adalah hasil daripada bermain menentang Liverpool di halaman sendiri, tetapi keputusan terbaru mereka menentang West Ham mengikut corak yang sama.

Apabila anda melihat dengan lebih luas, anda akan dapati bahawa Arsenal telah goyah di bahagian pertahanan sejak kebelakangan ini. Dalam empat perlawanan liga terakhir mereka, kelab London Utara itu gagal mengekalkan rekod bersih. Jumlah masa ini bertepatan dengan ketiadaan William Sliba, yang telah menjadi antara pertahanan terbaik dalam Liga Perdana musim ini.

Pemain Perancis itu terpaksa dikeluarkan kerana kecederaan semasa Arsenal kalah dalam Liga Europa kepada Sporting Lisbon pada Mac dan tidak beraksi sejak itu. Dalam ketiadaannya, Arsenal telah melepaskan enam gol dalam empat perlawanan terakhir mereka.

Dalam tempoh masa yang sama, Arsenal telah menjaringkan 12 gol, jadi anda tidak semestinya menyalahkan prestasi buruk mereka baru-baru ini kerana penyudah yang buruk, tetapi kehilangan Saliba lebih menjadi masalah daripada yang dijangkakan.

Adakah ini menjadikannya pemain terpenting Arsenal? Dalam artikel ini, kami cuba menjawab soalan itu.

Penggantinya

Melainkan anda adalah Manchester City, jarang ada kesempatan di mana pemain gantian atau pemain gantian adalah sama baik dengan pemain permulaan dari segi bakat tetapi sekurang-kurangnya mereka cukup bagus untuk melakukan perubahan apabila diperlukan.

Sejak Saliba mengalami kecederaan bulan lalu, penggantinya ialah Rob Holding. Pemain berusia 26 tahun itu telah menjadi pemain yang baik dalam kariernya, tetapi dia jauh daripada bakat peringkat teratas yang diperlukan oleh Arsenal, walaupun sebagai pilihan penggiliran. Persembahannya untuk penembak sejak kecederaan Saliba kurang meyakinkan.

Menentang Liverpool, dia memberikan penalti ketika pasukannya berada di bawah tekanan yang hebat dan terlepas daripadanya kerana Mohammed Salah terlepas dari jarak 18 ela. Menentang West Ham, dia menjadi sasaran Michail Antonio kerana kekurangan rentak dan kekuatannya. Menjadi pautan lemah yang jelas akan sentiasa menjadi masalah jika anda adalah sebahagian daripada pertahanan yang bersaing gelaran.

Kepentingan Saliba kepada pasukan Arsenal ini lebih terserlah kerana penggantinya bukanlah seorang yang berkualiti. Sepanjang musim ini, Arsenal sebahagian besarnya mempunyai pemain teras mereka cergas tetapi terdapat detik-detik berbeza di mana mereka memerlukan beberapa pemain giliran mereka untuk turun dari bangku simpanan dan melakukan perubahan.

Eddie Nketiah menjaringkan gol penting semasa Gabriel Jesus diberhentikan akibat kecederaan dan Reiss Nelson keluar dari bangku simpanan untuk menjaringkan dua gol dan mendapatkan bantuan apabila Bukayo Saka mengalami kecederaan ketika menentang Nottingham Forest awal musim ini dan Kieran Tierney telah bermain dengan cemerlang apabila dia bermain. padang musim ini.

Jorginho telah mempamerkan persembahan yang baik di bahagian tengah pertahanan semasa ketiadaan Thomas Partey dan Leandro Trossard tidak kurang hebatnya untuk Arsenal. Ingat tiga assist beliau menentang Fulham? Kedua-dua pemain ini telah terbukti sebagai pemain yang cerdik pada Januari yang telah membantu Arsenal memburu kejuaraan.

Pemain-pemain ini telah cemerlang apabila dipanggil dan telah memberikan semangat kepada pasukan pada mata penting musim ini tetapi Rob Holding telah bergelut untuk membuat impak yang sama di bahagian pertahanan.

Tarikh kepulangan Saliba masih belum ditentukan, tetapi kelab berharap dia akan kembali sebelum akhir musim. Memandangkan dia mengalami kecederaan belakang, sukar untuk mengetahui betapa baiknya dia apabila dia kembali, jika dia kembali sama sekali. Jika dia tidak kembali sebelum perlawanan besar menentang Manchester City pada 26 April, peluang mereka untuk memenangi perlawanan itu akan berkurangan dengan ketara.

Dalam perlawanan Piala Carabao antara kedua-duanya, Rob Holding memulakan perlawanan dan menjadi sasaran udara berterusan untuk Erling Haaland dalam perlawanan itu. Apabila City bermain lama, mereka cuba mencari pemain Norway itu, yang bertanding beberapa kali dengan Holding. Pemain Inggeris itu menerima kad kuning pada separuh masa itu dan dibuang pada permulaan separuh masa kedua.

Apabila mereka berdepan pada 26hb, dia sekali lagi akan menjadi sasaran yang akan dieksploitasi oleh Juara jika dia bermain.

Kesimpulan

William Saliba pastinya adalah pemain terpenting Arsenal kerana pertahanan mereka lebih berliang apabila dia tiada. Ini adalah isu besar yang boleh menyebabkan mereka kehilangan gelaran pada penghujung musim.

Musim panas ini, mereka perlu melakukan lebih baik daripada Rob Holding sebagai simpanan jika mereka mahu memiliki skuad dengan kekuatan dan kualiti yang mendalam yang boleh bersaing untuk merebut gelaran bukan sahaja dalam Liga Perdana, tetapi juga di luar.

Share.
Leave A Reply