Peminat Manchester City mempunyai lagu baharu dan ia adalah mengenai seorang warga Norway yang mengikut jejak langkah bapanya di kelab itu.

Erling Walau bagaimanapun, Haaland telah terbukti menjadi pemain yang lebih baik untuk Cityzens berbanding bapanya Alfie Haaland . Keadaan telah berubah daripada yang lebih baik kepada yang terbaik di Etihad dan mereka kini mempunyai penyerang yang memberikan mereka semua kegembiraan di dunia seperti yang pernah dilakukan Sergio Aguero.

Berbanding dengan Aguero juga, Haaland telah mencapai tahap tertinggi yang tidak pernah dilihat dalam kelab atau dalam Liga Perdana. Ini telah membawa kepada persoalan sama ada pemain berusia 22 tahun itu adalah pemain terbaik Manchester City.

Kami akan cuba menjawab soalan itu dalam bahagian berikut.

Bandar di bawah Sheikh Mansour

Sejak pemilikan kelab yang berpangkalan di Manchester itu dipindahkan daripada Thaksin Shinawatra, yang memiliki kelab itu selama satu tahun sahaja, dengan harga £200 juta kepada City Football Group yang diketuai oleh Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan, terdapat pertumbuhan dan kejayaan yang luar biasa.

Timbalan perdana menteri dan ahli perniagaan Emiriah Arab Bersatu telah mencurahkan sumber untuk menjadikan kelab itu bertaraf dunia dalam tempoh 16 tahun dia memiliki kelab itu. Daripada pengubahsuaian stadium kepada pemerolehan pemain, Sheikh Mansour tidak berbelanja dalam usahanya untuk menjadikan Manchester City sebagai salah satu kelab terbesar di dunia.

Kejayaan itulah yang dia cuba tiru dengan Kumpulan Bola Sepak Citynya merentasi beberapa liga di Eropah dan juga di MLS. Pasukan Liga Perdana, bagaimanapun, kekal dengan kejayaan muktamadnya.

Ini adalah hasil usaha ahli taktik bola sepak yang luar biasa seperti Roberto Mancini, Manuel Pellegrini dan Pep Guardiola, yang merupakan pengurus kedua paling lama berkhidmat dalam sejarah kelab dan juga paling berjaya, dengan kutipan 11 gelaran daripada enam dan satu setengah tahun di kelab.

Pada masa itu, beberapa pemain nama besar telah datang dan pergi. Robinho, Joe Hart, Pablo Zabaleta , Vincent Kompany, Fernando, Fernandinho, David Silva, Edin Dzeko, Yaya Toure , Sergio Aguero antara sebilangan besar nama besar dalam dunia bola sepak semuanya pernah menjadi pemain Manchester City.

Tanaman semasa mempunyai ramai pemain lama seperti Kevin De Bruyne, Ilkay Gundogan dan Bernardo Silva. Haaland adalah nama besar terbaharu yang menyertai pasukan itu, setelah berpindah dari Borussia Dortmund pada musim panas untuk bermain untuk kelab lama bapanya dan salah satu kelab yang dia membesarkan menyokong.

Kesemua pemain ini adalah luar biasa untuk City. Mereka telah menyumbang untuk menjadikan kelab itu menjadi lagenda moden dan kuasa yang perlu diperhitungkan dalam bola sepak Eropah dan dunia.

Haaland , bagaimanapun, bukan sahaja melanda, tetapi menyebabkan gegaran. Kepulangannya tidak pernah berlaku sebelum ini dan dalam masa kurang daripada satu musim, dia sudah kelihatan seperti perniagaan terbaik yang pernah dilakukan Sheikh Mansour sebagai pemilik kelab.

Pemain terbaik City berbanding Haaland

City bukanlah pasukan yang berjaya sebelum Sheikh Mansour dan oleh itu peminat mempunyai segelintir bakat untuk dipanggil apabila melihat kembali sejarah mereka.

Walau bagaimanapun, dalam tempoh 16 tahun yang lalu, mereka mempunyai ramai pemain yang perlu dihubungi semasa perbincangan mengenai pemain yang telah memakai warna City . Nama yang paling banyak disebut kekal Yaya Toure , David Silva, Vincent Kompany, Sergio Aguero dan Kevin De Bruyne.

Kompany – yang kini menjadi pengurus Burnley – adalah salah seorang daripada beberapa orang yang terselamat dari sebelum Sheikh Mansour yang mendapat rawatan ini. Dia juga antara pemain paling lama berkhidmat untuk kelab dan melihat banyak kejayaan dalam peranannya sebagai kapten dan ketua dari belakang.

Dia berjaya masuk ke dalam banyak senarai pasukan musim ini dan memenangi beberapa anugerah untuk keupayaan pertahanan individunya. Sebagai kapten, dia menjulang beberapa gelaran untuk kelab itu dan kini dianggap sebagai salah satu pertahanan terbaik yang pernah menghiasi Liga Perdana.

Toure , David Silva dan De Bruyne merevolusikan bahagian tengah pada zaman mereka.

Sebelum mereka, liga menyaksikan pemain seperti Patrick Vieira, Gianfranco Zola, Steven Gerrard dan Frank Lampard. Lelaki-lelaki ini datang dan menambah dimensi baharu kepada permainan bahagian tengah dalam Liga Perdana, mengetuai kelab untuk melihat pemain dengan profil mereka pada jendela perpindahan berikutnya.

Perpindahan Bruno Fernandes dan Paul Pogba oleh Manchester United diilhamkan oleh kejayaan De Bruyne dan Toure di City. Juan Mata adalah jawapan Chelsea kepada David Silva. Statistik mereka dan – dalam kes De Bruyne – jumlah sumbangan gol adalah antara yang terbaik yang pernah keluar dari liga dalam tempoh 16 tahun yang lalu.

Aguero, sebaliknya, kekal sebagai penyerang paling berjaya Liga Perdana berketurunan asing. Dalam liga yang mempunyai raksasa seperti Thierry Henry, pemain Argentina itu menonjol. Dia menjaringkan gol untuk memberikan City gelaran Liga Perdana pertama mereka dan merupakan penyerang yang sentiasa menjaringkan 20 gol dalam liga setiap musim sehingga kecederaannya mula membebankannya.

Kelab juga telah cuba menandatangani ‘Aguero’ mereka sendiri. Walau bagaimanapun, tidak ada yang berjaya, tetapi City nampaknya telah menemui pengganti pemain Argentina itu di Argentina yang lain: Julian Alvarez.

Bagaimanapun, rakan serang Alvarez, Haaland , yang menjadi heboh dunia.

Nombor dan rekod Haaland dipecahkan untuk Manchester City

Sejak menyertai City pada Julai 2022, pemain Norway itu telah mentakrifkan semula penjaringan gol dan permainan penyerang tengah .

Pemain berusia 22 tahun itu adalah penyerang yang gayanya berdasarkan menarik pemain pertahanan keluar dari kedudukan untuk mencipta ruang untuk dirinya dan penyerang lain untuk diserang.

Dia juga seorang penyerang yang hebat dari segi fizikal yang mampu mengatasi pertahanan untuk masuk ke kawasan penjaringan gol yang menguntungkan . Dia juga seorang penyerang yang sangat atletik, mampu menjaringkan gol dengan gerakan akrobatik dan lompatan tinggi dari hantaran silang.

Kesemua kebolehan ini telah menyaksikan beliau memecahkan beberapa rekod di City termasuk:

  • Rekod pemarkahan musim tunggal City: Dipecahkan selepas jaringan lima gol menentang RB Leipzig dalam Liga Juara-Juara UEFA
  • Pemain termuda dengan 25 dan 30 gol Liga Juara-Juara UEFA
  • Pemain terpantas hingga 20 gol Liga Perdana
  • Kebanyakan gol tuan rumah dalam satu musim Liga Perdana
  • Gol terbanyak oleh pemain Liga Perdana dalam semua pertandingan: 45 gol (pada masa penulisan) daripada 39 perlawanan dimainkan.

Haaland berada di landasan untuk melepasi 55 gol dalam semua pertandingan untuk melanjutkan rekodnya. Impak jenis ini tidak pernah berlaku sebelum ini dan memandangkan tanda harganya yang sederhana iaitu £51.2 juta (De Bruyne berharga £55 juta, Aguero berharga £38 juta), dia telah melebihi penghantaran.

Haaland berbanding yang terbaik

Tiada seorang pun dalam Liga Perdana dapat menandingi impak pemain Norway itu. Oleh itu, dia hanya boleh dibandingkan dengan dua pemain terhebat dalam sejarah moden permainan: Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi.

Ini adalah musim liga 30 gol pertama Haaland . Yang paling hampir dengan angka itu ialah apabila dia menjaringkan 27 gol untuk Dortmund pada musim 2020/21. Ia juga di kelab Jerman dia pertama kali menjaringkan 20 gol. Ia adalah kepercayaan popular bahawa kecergasannya bergelut semasa bersama kelab menghalangnya daripada mencapai angka tersebut.

Angka-angka itu akan memenanginya but emas di England tanpa banyak kerumitan, kecuali pada musim sulung Mohamed Salah (2016/17).

Messi dan Ronaldo adalah satu-satunya dua orang yang lebih kerap menjaringkan 30 gol dalam tempoh 20 tahun yang lalu. Terdapat sembilan perlawanan liga yang tinggal untuk dimainkan dalam Liga Perdana (pada masa penulisan) dengan mengandaikan dia menjaringkan satu gol dalam semua perlawanan ini, dia akan menamatkan musim dengan 39 gol liga.

Itu akan mendahului lima gol daripada 30 gol pertama Messi musim liga (2009/10) dan lapan lebih daripada gol pertama Ronaldo (2007/08).

Jika dia menjaringkan dua gol dalam kesemua baki sembilan perlawanan, itu akan menyaksikan dia menamatkan musim liga dengan 48 gol. Itu kurang dua daripada musim pertama Messi 40 gol (2011/12) dan lapan lebih daripada Ronaldo (2010/11). Ia juga akan menyaksikan dia menyamai musim liga terbaik Ronaldo (2014/15).

Sekiranya Haaland menjaringkan 50 gol dalam semua pertandingan pada penghujung musim, dia perlu melepasi 61 gol Ronaldo pada 2014/15 dan 73 gol Messi dari 2011/12.

Kedua-dua pemain mempunyai musim 50 gol yang lebih boleh dicapai tetapi dia perlu mencipta keajaiban musim ini atau pada musim berikutnya untuk dapat menewaskan musim terbaik Messi dan Ronaldo.

Adakah pemain terbaik Haaland City?

Malangnya, pembelian Haaland bertepatan dengan salah satu perlawanan Liga Perdana termiskin City dalam beberapa ketika.

Mereka berada enam mata di belakang Arsenal dengan baki sembilan perlawanan lagi. The Gunners mungkin akan tergelincir tetapi City akan mendapati diri mereka memenangi liga dengan hanya 89 mata jika mereka berjaya memenangi semua baki perlawanan mereka dan memintas pendahulu liga.

Itu akan menjadi jumlah kemenangan kejuaraan terendah mereka sejak 2019/20, apabila mereka menang dengan 86 mata.

City, bagaimanapun, adalah satu-satunya pasukan yang tinggal di England yang mampu memenangi treble. Mereka masih berada dalam saingan kejuaraan Liga Perdana, saingan kejuaraan Liga Juara-Juara dan saingan Piala FA. Haaland adalah penting untuk semua potensi kemenangan gelaran ini.

Dia kini adalah penjaring terbanyak Liga Juara-Juara. Sekiranya pasukan Liga Perdana itu memenangi trofi Eropah pertama mereka, dia pasti akan menjadi pemain terbaik mereka.

Juri keluar sehingga itu. Bagaimanapun, dia telah meninggalkan jejaknya di kelab dan liga, yang boleh dikira untuk sesuatu apabila perbincangan ini dibangkitkan semula pada masa hadapan.

Share.
Leave A Reply