Era Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo perlahan-lahan akan berakhir. Perbincangan mengenai siapa yang mengambil alih daripada mereka semakin mendapat perhatian.

Erling Haaland telah membuat tuntutan besar untuk tempat mereka di podium royalti bola sepak. Dia telah bekerja keras, membina kehebatan fizikalnya dan merupakan penyerang paling maut yang pernah bermain dalam tempoh lima tahun lepas.

Bolehkah dia menggantikan Messi dan Ronaldo? Masa akan menentukan tetapi artikel ini mengambil ramalan awal mengenai topik tersebut.

Lelaki itu: Erling Haaland

Erling Braut Haaland dilahirkan pada tahun 2000 kepada Alf-Inge Haaland, bekas pemain tengah Leeds United dan Manchester City yang merupakan salah satu eksport bola sepak terbaik Norway dari akhir 1980-an hingga awal 2000-an, dan Gry Marita Braut, seorang atlet juara yang mewakili Norway.

Dia mengikuti jejak bapanya dan menyertai Bryne FK pada usia lima tahun. Dia berkembang pesat sebagai pemain bola sepak, dan juga mengatasi masalah kesihatan yang mengancam untuk membantutkan pertumbuhan fizikalnya. Berikutan kejayaan cemerlangnya di Norway, Red Bull Salzburg datang memanggil.

Dalam masa kurang setahun, dia pergi ke Borussia Dortmund. Di sana, dia akan membuktikan lagi bahawa prestasi menakjubkannya di kelab Bundesliga Austria itu bukanlah suatu kebetulan. Haaland akan bertahan menentang yang terbaik daripada yang terbaik, seperti yang dia lakukan ketika bermain untuk Salzburg dalam Liga Juara-Juara UEFA.

Selepas dua tahun yang luar biasa memecahkan rekod di tengah-tengah perjuangan kecergasan untuk Borussia Dortmund, dia akan mencetuskan perang perpindahan di kalangan elit bola sepak Eropah. Manchester City akan memenangi bidaan itu dan pada Julai 2022, dia akan menukar Westfalenstadion dan Tembok Kuning yang terkenal untuk Etihad.

Dengan gaya permainannya yang hampir sama dengan salah seorang idola bola sepaknya, Zlatan Ibrahimovic, Erling Haaland akan menyalakan Liga Perdana dalam beberapa bulan akan datang.

Pemain berusia 22 tahun itu kebanyakannya adalah penyerang sasaran, yang kehadirannya di dalam kotak adalah bertujuan untuk mencetuskan huru-hara di benteng pertahanan lawan. Tetapi keupayaannya untuk turun ke ruang di luar kotak untuk mengembangkan kawasan yang dia hadapi dan menyediakan laluan hantaran dan jaringan alternatif untuk rakan sepasukannya telah membingungkan pertahanan Liga Perdana.

Haaland kini telah melepasi 200 gol kerjaya dengan 22 gol, hasil jaringannya yang luar biasa di England. Isu kecergasannya juga telah berkurangan. Ini telah membawa kepada ramalan bahawa dia akan mengatasi dua penjaring terhebat generasi ini, Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo.

Perkara-perkara kelihatan hebat untuk golongan neutral dan lebih-lebih lagi bagi peminat City, yang boleh memanggil Erling Haaland mereka sendiri untuk beberapa musim akan datang.

Erling Haaland: Nombor pemecah rekod mesin gol

Susulan kemenangan Manchester City di tempat lawan di Southampton pada 8 April, Pep Guardiola membandingkan Haaland dengan Messi dan Ronaldo.

Dia berhati-hati untuk membuat perbezaan bahawa pemain Norway itu mempunyai cara untuk mencapai tahap pemenang Ballon d’Or 12 kali bersama. Bagaimanapun, dia bertekad dengan keyakinannya bahawa penyerang acenya adalah sehebat kedua-dua mereka dalam hal menjaringkan gol.

Komennya boleh difahami, memandangkan dalam perlawanan itu, Haaland menjaringkan gol ke-29 dan ke-30 Liga Perdana dalam hanya 27 perlawanan. Ini tidak pernah didengari dalam Liga Perdana tetapi Messi dan Ronaldo telah mencapai angka itu beberapa kali dalam kemuncak mereka semasa hari persaingan El Clasico mereka.

Pada 11 April, Haaland turut menjaringkan gol ke-45 untuk City dalam 39 perlawanan merentasi semua pertandingan. Dia melakukannya ketika menentang Bayern Munich, satu-satunya pasukan yang belum ditewaskannya dalam karier bola sepaknya. Dia juga kini telah menjaringkan gol terbanyak dalam satu musim Liga Perdana – dalam kempen pertamanya di kelab itu. Peringatan mesra bahawa dia masih mempunyai sekurang-kurangnya 10 perlawanan minimum untuk dimainkan.

Itu adalah gol ke-201 dalam 244 perlawanan yang dimainkan sepanjang kariernya selama tujuh tahun. Setelah bermain bola sepak senior sejak 2016 ketika dia baru berusia 15 tahun, seseorang boleh memanggilnya seorang veteran.

Walau bagaimanapun, dia benar-benar muncul pada usia 17 tahun, dan telah membuat purata 20 gol setiap tahun untuk kelab dan negara sejak itu.

Dakwaan: Haaland pada tahap Messi dan Ronaldo?

Pep Guardiola betul dalam menyatakan bahawa Haaland masih perlu mengembangkan permainannya dalam pelbagai cara untuk mengejar Messi dan Ronaldo.

Pada tahap menjaringkan gol, bagaimanapun, pemain Norway itu melakukan lebih baik daripada kedua-dua mereka pada peringkat kerjaya mereka ini. Dia telah mencapai 200 gol dalam 244 perlawanan, menjadikannya yang kedua terpantas di belakang Neymar dari segi umur. Messi berada di tempat keempat, manakala Ronaldo berada di bahagian bawah 10 teratas.

Rekod gol kelabnya ialah 179 gol dalam 220 perlawanan, yang juga lebih baik daripada pencapaian Messi dan Ronaldo pada peringkat ini dalam karier mereka.

Perbezaan utama terletak pada kenyataan Guardiola mengenai keseluruhan permainan pemain Norway itu.

Walaupun Messi dan Ronaldo mempunyai pelbagai gaya dalam gaya dan kebolehan mereka – mampu berlari dari dalam, mampu mengemudi semua sayap, membuat hantaran, menjaringkan tendangan percuma, dan sebagainya – Haaland adalah penyerang yang kawasan operasinya terhad kepada separuh ruang. dan kedudukan tengah 30 ela dari gol.

Keanehan itu dikira memihak kepada Messi dan Ronaldo, kerana dilengkapi dengan set kemahiran untuk melakukan semua yang memberi mereka pelbagai pilihan menjaringkan gol. Keputusan lebih jelas dalam kes Ronaldo yang kini menjadi penyerang, lebih kurang, tetapi dengan keupayaan untuk memandu dari kanan dan menembak dengan tepat dari jarak jauh.

Binaan fizikal Haaland boleh menyaksikan dia menjadi semakin kurang terlibat dalam proses pembentukan yang membawa kepada gol apabila dia semakin dewasa, yang juga boleh memperlahankan bentuk jaringannya.

Kedua-dua Messi dan Ronaldo mencapai lebih 800 gol dalam kerjaya profesional mereka. Ini adalah pukulan panjang untuk Haaland.

Bagaimanapun, dia boleh mengejar jaring idolanya Zlatan Ibrahimovic dengan 500 gol atau lebih jika dia meneruskan pada kadar ini.

Share.
Leave A Reply