Ramalan

Sevilla 0-1 Manchester United

Pusingan kedua Liga Europa UEFA diteruskan minggu ini apabila kalendar Eropah musim ini berakhir, dengan lapan pasukan terakhir bersaing untuk melihat siapa yang akan mara ke separuh akhir.

Khamis malam akan menyaksikan Sevilla mengalu-alukan Manchester United dalam perlawanan kedua suku akhir ini. Perlawanan pertama kelihatan seperti kes terbuka dan tertutup untuk Manchester United kerana mereka nampaknya memburu kemenangan 2-0 tetapi 10 minit terakhir yang huru-hara menyaksikan mereka kehilangan pendahuluan menerusi dua gol sendiri.

Sekarang skor adalah 2-2, kedua-dua pasukan akan berada di Seville untuk perlawanan di mana terdapat semua untuk bermain.

Nota Utama

  • Sejak berpindah ke Liga Europa daripada Liga Juara-Juara, Sevilla telah memenangi kedua-dua perlawanan di tempat sendiri.
  • Manchester United tidak tewas di tempat lawan dalam Liga Europa musim ini. Mereka telah memenangi tiga dan seri dua daripada lima perlawanan mereka dalam pertandingan itu.
  • Sevilla telah kehilangan semua perlawanan kedua mereka dalam Liga Europa setakat ini. Mereka mengalami kekalahan 1-0 kepada Fernabache dan tewas 2-0 kepada PSV Eindhoven pada pusingan sebelumnya.
  • Manchester United tidak pernah kalah dalam perlawanan kalah mati Liga Europa setakat kempen ini. Mereka juga telah memenangi semua perlawanan leg kedua mereka.

Panduan Borang: Sevilla

Sevilla telah mara ke tangga La Liga dan meneruskan pemanduan mereka ke arah keselamatan dengan kemenangan 2-0 menentang Valencia yang diancam penyingkiran.

Mereka kini mengalihkan perhatian mereka kepada Manchester United yang akan berusaha untuk membalas dendam terhadap mereka selepas keputusan seri pada perlawanan pertama.

Mereka perlu mengeluarkan beberapa keajaiban yang telah mereka hasilkan dalam kejohanan ini sejak sedekad yang lalu untuk mengatasi ujian ini.

Panduan Borang: Manchester United

United mampu bangkit daripada keputusan seri pertama yang merosakkan dengan kemenangan selesa 2-0 menentang Nottingham Forest pada petang Ahad.

Pasukan itu terus berdetik tanpa pemain utama yang mereka tewas akibat kecederaan pada hari Ahad dan akan berharap untuk melakukan perkara yang sama pada hari Khamis.

Ia bukan perlawanan yang mudah untuk pasukan Mancunian tetapi mereka tidak tewas di tempat lawan dalam kejohanan ini dan telah dapat mengatasi dua pasukan Sepanyol terakhir yang mereka hadapi dalam kejohanan ini.

Fakta Sevilla lwn Manchester United

  • Ini adalah kali kelima Manchester United dan Sevilla akan berdepan dalam saingan Eropah. Dalam empat pertemuan mereka sebelum ini, Sevilla telah menang dua kali dengan Manchester United tidak dapat memenangi perlawanan menentang pasukan Sepanyol itu.
  • Kali terakhir Sevilla menjadi tuan rumah Manchester United berakhir dengan kemenangan 2-1 untuk pasukan tuan rumah dalam pertandingan yang sama ini, tiga tahun lalu.
  • Manchester United telah menjaringkan 21 gol dalam pertandingan itu yang merupakan jumlah gol kedua tertinggi yang dijaringkan dalam Liga Europa musim ini.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Youssef En- Nyesri

Pemain Morrocan itu keluar dari bangku simpanan pada separuh masa kedua perlawanan pertama di Old Trafford Ahad lalu dan tandukannya yang melencong dari muka Harry Maguire yang menyamakan kedudukan.

Dia adalah penjaring terbanyak Sevilla musim ini dan akan menjangkakan permulaan pada perlawanan kedua ketika mereka ingin mara ke Separuh Akhir pertandingan ini.

Antony

Prestasi baik pemain Brazil itu akhir-akhir ini akhirnya membuahkan hasil dengan beberapa produk akhir apabila dia menjaringkan gol dan menghasilkan bantuan dalam persembahan terbaik perlawanan hujung minggu lalu.

Antony sekali lagi akan menjadi kunci kejayaan United dengan ketiadaan Marcus Rashford dan berharap untuk mencari gol dalam perlawanan berturut-turut.

Ramalan Sevilla lwn Manchester United

Diketepikan perlawanan yang huru-hara, Manchester United benar-benar dominan menentang Sevilla pada perlawanan pertama dan lebih banyak perkara yang sama dijangkakan pada perlawanan kedua.

Mereka telah menunjukkan musim ini bahawa mereka mempunyai ketenangan untuk mengendalikan malam besar Eropah di Sepanyol pada kempen ini dan mereka mungkin akan melakukannya sekali lagi.

Share.
Leave A Reply