Dalam apa yang kelihatan seperti tingkap musim panas yang berpotensi besar dalam bola sepak, salah satu perkara yang paling penting ialah masa depan Harry Kane. Kapten England itu berada pada titik yang sangat penting dalam kariernya dan keputusan seterusnya yang dibuatnya akan mempunyai kesan besar pada legasinya dan kedudukan di kalangan penyerang hebat sepanjang zaman.

Sudah, Kane sepatutnya dilihat sebagai penyerang tengah yang hebat sepanjang masa. Dia boleh dikatakan yang terbaik dalam generasinya dan mempunyai rekod gol untuk membuktikannya.

Musim ini, dia menjadi penjaring gol terbanyak sepanjang masa Englad dan Melepasi rekod Wayne Rooney sebelum ini. Dia juga menjadi penjaring terbanyak sepanjang masa untuk Tottenham Hotspur musim ini serta menjadi pemain ketiga yang pernah menjaringkan 200 gol Liga Perdana.

Lama-kelamaan, dia juga mungkin memecahkan rekod Shearer tetapi untuk semua penghargaan individu dan semua gol itu, Kane masih belum mempunyai trofi untuk ditunjukkan untuknya. Pemecahan rekod adalah penting terutamanya apabila anda bermain di peringkat tertinggi mana-mana sukan tetapi dengan mana-mana dan semua rekod yang telah ditetapkan dalam bola sepak, ada kemungkinan ia boleh dipecahkan.

Kane adalah pencatat rekod sekarang tetapi dalam beberapa dekad, bakat istimewa lain mungkin muncul dan memecahkan semua rekodnya, menjadikan Kane kedua terbaik tetapi jika dia memenangi piala, tiada siapa yang akan dapat merampas pencapaian itu.

Kane telah menghabiskan beberapa tahun terbaiknya di Tottenham Hotspur dan kontraknya tamat pada musim panas 2024. Ini adalah kerjaya yang menentukan musim panas dan dia hanya mempunyai dua pilihan: kekal atau cuti.

Keputusan mana yang akan dia buat? Dalam artikel ini, kita melihat dua pilihan yang dia ada pada musim panas ini.

Kane tinggal

“Harry Kane, dia orang kita sendiri!” Adakah laungan yang dibunyikan di stadium Tottenham Hotspur pada malam ketika Kane menjadi penjaring terbanyak Spurs sepanjang masa. Ia adalah nyanyian yang telah kita dengar sejak lapan tahun lalu dia berada dalam pasukan utama.

Masa Kane di Tottenham mungkin adalah masa yang paling berkesan untuk menjadi peminat Spurs. Ia bertepatan dengan tempoh kemakmuran kewangan, sekumpulan pemain muda yang hebat yang datang kerana perniagaan perpindahan yang bijak dan ketibaan Mauricio Pochettino yang menyatukan semuanya.

Tottenham mempunyai musim bersaing gelaran, musim di mana mereka mara ke final Liga Juara-Juara UEFA, dan juga stadium baharu. Ia secara amnya merupakan masa yang hebat di kelab London Utara, dengan Harry Kane berada di tengah-tengah semua kejayaan ini, tetapi era Pochettino telah berakhir dan ia tidak lagi menyeronokkan seperti dahulu.

Spurs telah cuba berpindah dari Pochettino dengan melantik Jose Mourinho dan terbaru Antonio Conte, tetapi tidak ada pelantikan yang berjaya seperti yang mereka inginkan. Kedua-dua pengurus itu dilantik dengan tujuan menjadikan Tottenham Hotspur sebagai kuasa sebenar dalam bola sepak Inggeris dan Eropah. Matlamatnya adalah untuk menjadikan kelab ini pencabar trofi besar dan bukan hanya pesaing empat teratas, tetapi ia tidak pernah berjaya untuk mana-mana pengurus.

Pada masa ini, pasukan London Utara itu diuruskan secara sementara oleh Christian Stellini selepas Antonio Conte dipecat secara tidak sengaja. Visi pada permulaan musim ini adalah untuk Spurs bermula di bawah kendalian Antonio Conte selepas kempen pertama yang kuat di bawahnya, tetapi mereka terikat dalam pertarungan tiga hala untuk tempat keempat bersama Manchester United dan Newcastle United. Mereka kini ketinggalan tiga mata di belakang kedua-dua pasukan, setelah bermain satu perlawanan lagi.

Kedudukan empat teratas bukanlah satu perkara yang pasti bagi mereka, dan tidak mendapat bola sepak Eropah boleh menjejaskan keputusan mereka dalam pasaran perpindahan dari segi kualiti pemain yang akan dapat mereka tarik. Ia juga boleh menjejaskan kaliber pengurus yang mereka boleh tarik pada musim panas di mana beberapa kelab berprofil tinggi akan mencari pengurus baharu dalam kumpulan yang sangat kecil dan kompetitif.

Di tengah-tengah kekacauan di sekeliling kelabnya, Harry Kane terus mengharungi musim yang cemerlang. 23 golnya yang dijaringkan setakat kempen Liga Perdana ini telah menyamai catatan terbaiknya dalam satu musim liga untuk lima kempen terakhir. Dengan baki lapan perlawanan lagi, Kane mungkin boleh melepasi catatan terbaiknya iaitu 29 dalam musim Liga Perdana.

Sekali lagi, dia perlu mengheret pasukannya ke satu lagi penamat empat teratas. Musim ini telah menunjukkan bahawa Spurs tidak berada di tempat yang hampir dengan pasukan yang bersaing untuk kejuaraan melainkan mereka melalui pembinaan semula. Harry Kane berusia 29 tahun dan tidak mempunyai banyak tahun lagi untuk bermain bola sepak di zaman keemasannya. Menjadi sebahagian daripada pembinaan semula yang lain tidak sesuai untuknya pada ketika ini dalam kerjayanya.

Memilih untuk menyambung kontrak bersama kelab kesayangannya mungkin bermakna dia bersara tanpa sebarang pencapaian yang ketara. Pasukan itu telah terbantut pada masa ini di mana satu-satunya keutamaan Kane adalah untuk bergerak ke hadapan.

Ia mungkin bukan keputusan yang paling bijak tetapi cinta Kane terhadap kelab, mungkin menghalangnya daripada membuat keputusan untuk meninggalkan kelab.

Kane pergi

Jika dia memutuskan untuk pergi, dia boleh memutuskan untuk melakukannya pada musim panas ini. Dengan cara itu, kelabnya akan mendapat bayaran perpindahan untuknya berbanding dengan dia pergi secara percuma pada 2024.

Jika dia pergi, ia adalah untuk pasukan yang dibina untuk cabaran kejuaraan, atau sekurang-kurangnya pasukan yang cukup bagus untuk bersaing untuk piala piala. Kane adalah penyerang yang boleh beraksi dalam kesebelasan utama beberapa pasukan terbaik di Eropah sekarang dan serta-merta menjadikan pasukan itu lebih baik tetapi banyak pasukan teratas sudah mempunyai penyerang bintang mereka kecuali satu atau dua.

Manchester United

Manchester United mempunyai kelab yang telah lama dikaitkan dengan perpindahan untuk Harry Kane selama ini, tetapi ia adalah satu langkah yang masih belum berlaku. Di bawah Erik Ten Hag, United telah memenangi trofi pertama mereka sejak 2017 dan kelihatan seperti pasukan serius yang boleh menjadi pencabar kejuaraan lebih awal daripada kemudian.

Melainkan bentuk Marcus Rashford musim ini, United tidak mempunyai cukup gol dalam mereka untuk menjadi pesaing kejuaraan yang konsisten. Ini adalah sesuatu yang mereka ingin perbetulkan pada musim panas. Mereka juga cuba menambah kedudukan lain dan menguatkan bahagian lain skuad mereka.

Menambahkan Kane dalam skuad mereka, di samping pemain penting lain, menjadikan mereka salah satu pasukan terkuat di bahagian itu. Berhijrah ke kelab Liga Perdana lain juga memberinya peluang untuk memecahkan rekod Shearer.

Ia akan menjadi satu risiko untuk dia ambil, kerana United tidak menjadi pencabar kejuaraan sejak kali terakhir mereka memenanginya pada 2013, tetapi mereka adalah satu-satunya pasukan yang hampir dengan Manchester City dan Arsenal musim ini. Ia pasti boleh menjadi risiko yang patut diambil.

Bayern Munich

Bayern Munich mempunyai lubang bersaiz Robert Lewandowski dalam skuad mereka musim ini dan Harry Kane mungkin sahaja yang akan mengisinya seterusnya. Melainkan mereka bertemu dalam pertandingan Eropah, Kane tidak akan bertemu Spurs dalam perlawanan kompetitif dalam masa terdekat. Dia juga akan menyertai pasukan yang mempunyai silsilah yang terbukti dalam Liga mereka dan juga di Eropah.

Persoalannya ialah sama ada Kane mahu memindahkan dirinya dan keluarganya ke negara baharu dengan budaya baharu, di mana mereka bercakap dalam bahasa yang berbeza.

Sebab utama Kane meninggalkan Tottenham Hotspur adalah memburu trofi. Bayern Munich adalah kelab yang sempurna untuk itu dari segi dia.

Keputusan untuk kekal di Spurs atau pergi ke kelab lain adalah miliknya sepenuhnya.

Share.
Leave A Reply