Musim Liga Perdana 2022/23 adalah satu untuk buku.

Arsenal kini dalam perjalanan untuk merangkul kejuaraan Liga Perdana pertama dalam tempoh 19 tahun, di bawah pengurus yang ramai yang tidak pernah memberi peluang.

Pertarungan anjing penyingkiran melibatkan lapan pasukan yang semuanya dipisahkan dengan 10 mata di antara mereka.

Di sebalik semua ini, terdapat pemain dan pasukan yang menonjol secara positif. Dalam artikel ini, kita akan melihat 10 pendedahan teratas musim Liga Perdana setakat ini.

10 – Philip Billing

Pemain tengah Denmark, Philip Billing tidak asing lagi dalam Liga Perdana. Bagaimanapun, dia tidak mampu bertahan di kalangan elit walaupun banyak perkara yang dihadapinya sebagai seorang atlet.

Lelaki Bournemouth itu kuat, baik dalam peralihan, passer yang hebat dan pencipta ruang yang sangat baik. Kualiti ini telah mengekalkannya dalam XI pertama Cherries selama empat musim berturut-turut berikutan perpindahannya dari Huddersfield Town AFC di mana dia menghabiskan masa lima tahun.

Billing telah matang selepas beberapa lama meninggalkan liga utama bola sepak Inggeris dan kini melakukan semua perkara yang dia tahu bagaimana untuk melakukannya pada tahap yang setanding dengan golongan elit. Dia juga telah menambah jaringan gol dalam himpunannya, yang telah menjadikannya menarik kepada beberapa kelab Liga Perdana.

Penjaring terbanyak Bournemouth telah menjadi tontonan yang hebat musim ini. Sekiranya Cherries kembali ke Kejuaraan EFL pada musim panas, mereka berkemungkinan akan melakukannya tanpa pemain berusia 26 tahun itu.

9 – Miguel Almiron

Newcastle United sebagai satu pasukan akan membuat senarai ini kerana banyak peningkatan yang telah mereka lalui dengan Eddie Howe sebagai pengurus dan pemilikan konsortium PIF Arab Saudi.

Walau bagaimanapun, beberapa pemain menonjol kerana beberapa sebab. Pertama ialah penyerang berusia 29 tahun Miguel Almiron , yang berpindah dari MLS pada 2019 ke England.

Bola sepak di Amerika jauh berbeza daripada Eropah jadi Amerika Selatan mengambil sedikit masa untuk menyesuaikan diri. Bagaimanapun, dia terus mendapat peluang dan pada musim yang berterusan, telah meledak menjadi pemain yang tidak boleh mereka lakukan tanpanya.

Almiron kini merupakan penjaring gol terbanyak bagi pasukan Newcastle yang bakal menamatkan saingan di empat teratas Liga Perdana Inggeris buat kali pertama sejak musim 2002/03, 20 tahun lalu.

Ini adalah musim pelariannya, dan ia bertepatan dengan peningkatan yang luar biasa dalam kualiti di seluruh papan untuk pasukan.

8 – Joelinton

Pemain Brazil berusia 26 tahun itu adalah tanda peningkatan sebenar yang ditinggalkan oleh pengurusan Eddie Howe di Newcastle United.

Bermula sebagai penyerang dan ditandatangani oleh Newcastle sebagai pemain, bekas pemain Hoffenheim tahun 1899 itu kadangkala agak malu amatur sebagai pemain bola sepak.

Dia sedang dipertimbangkan untuk berpindah sehingga Howe melihat bahawa bakatnya boleh bekerja di tengah-tengah taman. Howe menukarnya dan bersama-sama, mereka mencipta sejarah dalam Liga Perdana sebagai pasukan pertama yang tidak tersingkir selepas tidak memenangi sebarang daripada 14 perlawanan pertama mereka (dari musim 2021/22).

Joelinton telah meneruskan laluan itu dan kini menjadi pemain tengah menyerang yang hebat yang kadang-kadang ditempatkan di bahagian tengah oleh Howe. Pemain Brazil itu hampir menjadi pemain antarabangsa untuk negaranya dan juga telah menarik perhatian beberapa pasukan, yang mahu menandatanganinya sebagai pemain tengah.

7 – Roberto De Zerbi

Pengurus pertama dalam senarai ini ialah Roberto De Zerbi dari Itali .

Bekas pengurus Sassuolo telah melangkah jauh daripada seorang pemain pengembara yang tidak pernah cukup baik untuk menjadi lebih daripada pemain skuad di semua pasukan yang dimainkannya, kepada pengurus yang mampu mencipta bola sepak terbaik daripada hampir tiada.

Dia menyertai Brighton and Hove Albion selepas Graham Potter meninggalkan kelab itu untuk Chelsea pada September 2022. Dia baru sahaja berkhidmat sebagai pengurus Shakhtar Donetsk, peranan yang dia tinggalkan kerana pencerobohan Rusia ke atas Ukraine.

Dia telah berjaya menunjukkan kepada pemerhati Liga Perdana satu jenama bola sepak yang menarik dan pragmatik. Dia juga disebut-sebut untuk berpindah besar ke salah satu kelab besar, hanya menghabiskan masa kurang dari satu musim.

Brighton berada di puncak bola sepak Eropah berkat pemain berusia 43 tahun itu. Mereka akan bernasib baik untuk mengekalkannya musim depan.

6 – Kaoru Mitoma

Pemain antarabangsa Jepun Kaoru Mitoma menjadi tajuk utama untuk subjek tesis ijazah Sarjana Mudanya mengenai menggelecek apabila bakatnya mula disedari.

Bekas J-leaguer itu menolak kontrak profesional dari kelab zaman kanak-kanaknya hanya supaya dia boleh pergi ke sekolah untuk meraih ijazah dalam pendidikan jasmani. Sepanjang pengajiannya, dia mempelajari semua tentang badan dan membina sendiri daripada pengetahuan yang dikumpul.

Dia juga belajar bagaimana untuk mengawal orang lain di padang permainan, akhirnya membuat tesis tentang seni menggelecek. Pengorbanan itu membuahkan hasil kerana 18 bulan kemudian, dia menunjukkan apa yang boleh dilakukan oleh pemain bola sepak terpelajar dalam Liga Perdana.

Sahamnya meningkat lebih banyak apabila dia tampil untuk Jepun dalam Piala Dunia FIFA 2022 di Qatar. Kini, Mitoma adalah orang utama untuk Brighton. Dialah yang membuat segala-galanya dalam serangan berlaku.

Brighton akan berjuang untuk mengekalkannya musim depan.

5 – Jack Grealish

Jack Grealish bukanlah satu pendedahan dalam erti kata sebenar. Dia pertama kali muncul ke Liga Perdana bersama kelab zaman kanak-kanaknya Aston Villa pada 2019 dan memukau semua peminat Liga Perdana pada masa itu.

Tidak lama kemudian, kelab berminat dengannya dan City akhirnya membayar £100 juta untuknya pada 2021, menjadikannya pemain bola sepak England yang berjumlah 100 juta orang pertama. Dia akan meneruskan musim yang kurang memberangsangkan pada 2021/22 tetapi akan kembali ke prestasi terbaiknya pada 2022/23.

Dalam pasukan yang berpencapaian tinggi, Grealish telah berjaya menyerlah dan merupakan salah seorang pemain Manchester City yang paling baik. Dia akhirnya memenuhi tanda harga 100 juta dan menunjukkan bahawa dia boleh menjadi masa depan untuk Cityzens.

4 – William Saliba

Pemain pertahanan muda Perancis William Saliba hampir keluar dari Arsenal pada musim panas.

Selepas menandatangani untuk pendahulu liga pada 2019 sebagai bek tengah remaja yang menjanjikan, dia telah dipinjamkan untuk membantu perkembangannya. Dia beraksi dalam semua mantra itu dan masih, ia kelihatan seperti tiada tempat untuknya di Arsenal.

Peminat Arsenal sudah bersedia untuk menerima bahawa Saliba tidak akan bermain untuk mereka sehingga Mikel Arteta memutuskan untuk memasukkannya ke dalam skuad 2022/23.

Kesemua tempoh pinjaman itu ternyata merupakan persiapan terbaik untuk pemain berusia 22 tahun itu, yang sumbangan pertahanannya telah menyaksikan Arsenal mencatat rekod pertahanan terbaik mereka dalam hampir dua dekad.

Di samping Gabriel Magalhaes, Saliba adalah salah satu bek tengah terbaik dalam liga musim ini. Arsenal sedang berusaha untuk mendapatkan dia melanjutkan kontraknya, yang akan menyaksikan mereka mempunyai salah satu pertahanan muda terbaik di dunia dalam buku mereka untuk beberapa lama.

3 – Nathan Ake

Nathan Ake telah berubah daripada tidak disedari kepada salah seorang pemain pertahanan terbaik dalam Liga Perdana musim ini.

Pemain Belanda itu ditandatangani oleh Pep Guardiola pada 2020 sebagai kejutan kepada peminat Manchester City dan penyokong neutral yang lain.

Setelah menjadi salah seorang pemain terbaik di Bournemouth yang tersingkir daripada liga musim itu, dia dijangka akan berpindah ke bahagian tengah liga. Usaha City untuk menandatanganinya mengejutkan semua orang.

Ia kini telah mengambil masa tiga musim untuk menunjukkan mengapa Guardiola menginginkannya. Ake secara statistik adalah pertahanan terbaik dalam liga musim ini dan kepelbagaian beliau sebagai bek kiri atau pertahanan tengah adalah sesuatu yang pasti peminat City akan harapkan.

2 – Eddie Howe

Berikutan pengalaman buruk di Bournemouth yang menyaksikan dia dipecat daripada peranan berikutan penyingkiran mereka, Howe kini telah menebus dirinya dengan Newcastle United.

Dia telah mengambil sepasukan juga-rans dan menjadikan mereka sebagai pemukul dunia. The Magpies menjadi pesanan baharu di kelab itu dan dengan sokongan bekalan dana Arab Saudi yang tidak berkesudahan, Howe boleh mendapatkan pemain yang dia perlukan untuk membina pasukan untuk masa depan.

1 – Mikel Arteta

Arteta sentiasa disebut-sebut sebagai jurulatih yang akan datang dengan baik tetapi kejayaannya yang luar biasa sebagai pengurus Arsenal pada musim 2022/23 tidak pernah berlaku sebelum ini.

Penampilannya telah menyaksikan dia dikaitkan dengan pekerjaan Paris Saint-Germain, Barcelona dan Manchester City pada masa hadapan. Sekiranya Arsenal memenangi kejuaraan liga, mereka mungkin menghadapi pertempuran untuk meyakinkan pemain Sepanyol itu untuk kekal.

Share.
Leave A Reply