Manchester City akan menentang Bayern Munich dalam salah satu suku akhir musim Liga Juara-Juara UEFA 2022/23.

Ini adalah perlawanan yang layak dipanggil perlawanan akhir, tetapi keputusan seri UEFA akan menyaksikan kedua-dua raksasa ini bertanding dalam lapan terakhir.

Masanya sudah tiba untuk Manchester City akhirnya memenangi trofi Liga Juara-Juara, tetapi bolehkah mereka pergi sepenuhnya?

Pratonton Manchester City lwn Bayern Munich

Juara England dan Jerman itu akan bertemu buat kali pertama sejak 2014 pada hari Selasa, 11 April dalam perlawanan berisiko tinggi untuk kedua-dua pasukan.

Bayern Munich mempunyai sejarah cemerlang dalam kejohanan itu, setelah memenanginya enam kali sebagai pasukan ketiga paling berjaya dalam sejarah pertandingan. City, sebaliknya, hanya menjadi kuasa yang perlu diperhitungkan di Eropah kurang dua dekad lalu.

Walau bagaimanapun, pada masa itu, mereka telah ke beberapa separuh akhir dan satu perlawanan akhir, menunjukkan bahawa mereka juga bersedia untuk mengangkat Big Ears lama dan menambahnya ke koleksi mereka.

Mereka berdua berdiri di antara satu sama lain dengan rasa lapar yang sangat berbeza daripada kebanyakan pasukan yang masih dalam pertandingan.

City berada di ambang tanpa trofi atau yang terbaik, menamatkan dengan satu trofi musim ini. Memenangi Liga Juara-Juara akan lebih daripada menebusnya tetapi ia juga akan menyaksikan Pep Guardiola mendapat penghormatan daripada mereka yang masih menahan diri daripada mengiktirafnya.

Bayern berada dalam bot yang sama selepas tersingkir dari DFB Pokal baru-baru ini dan dikejar panas oleh Borussia Dortmund dalam Bundesliga Jerman. Kecelaruan daripada Bavarians boleh menyaksikan mereka menamatkan tanpa trofi domestik dalam liga dan memenangi Liga Juara-Juara akan lebih daripada menebus sebarang kegagalan yang mungkin mereka hadapi.

Thomas Tuchel juga mempunyai satu perkara untuk dibuktikan selepas mendapat jawatan Bayern berikutan pemecatan Julian Nagelsmann.

Pengurus Jerman itu dipecat awal musim daripada Chelsea walaupun membawa mereka menjulang kejuaraan Liga Juara-Juara 2020/21 dan beberapa lagi kemenangan terakhir selepas itu. Dia akan mahu membuktikan bahawa dia mampu menguruskan kelab dan personaliti terbesar.

Sebab paling penting ialah Tuchel memenangi kejuaraan Liga Juara-Juara 2020/21 dengan menewaskan Manchester City dan Guardiola. Kedua-dua pengurus akan memikirkan perkara ini semasa mereka keluar untuk berperang.

Semua faktor ini menjadikannya perlawanan berpotensi musim ini. Bola, bagaimanapun, berada di gelanggang Bayern, kerana mereka tidak tewas dalam empat perlawanan terakhir mereka ke England.

Bagaimana City boleh mengalahkan Bayern Munich

Erling Haaland : Penyerang Norway itu mempunyai rekod buruk menentang Bayern. Dia telah tewas dalam semua tujuh perlawanan yang dimainkannya menentang juara Bundesliga Jerman itu. Dia telah menjaringkan lima gol dan memberikan satu bantuan dalam perlawanan itu, bagaimanapun, menunjukkan bahawa dia masih boleh mendapatkan gol menentang mereka.

Manchester City sebagai pasukan yang jauh lebih kuat daripada Borussia Dortmund yang bermain untuknya ketika dia tidak dapat menang ke atas Bayern, memberinya peluang untuk akhirnya menang menentang mereka. Dia juga terbang tinggi pada masa ini untuk City dalam semua pertandingan, menjaringkan gol pada kadar yang luar biasa. Mendapatkan khidmat Haaland boleh menjadi kunci kepada Manchester City menghampiri perlawanan akhir kedua Liga Juara-Juara.

Kelebihan tuan rumah : Bayern mempunyai rekod hebat menentang pasukan Inggeris, tetapi tidak dapat mengatasi Manchester City. Ini adalah terima kasih kepada Etihad sebagai medan yang sukar untuk Bavaria. Sudah beberapa tahun sejak perlawanan ini berlaku dalam Liga Juara-Juara dan ia akan menjadi kali pertama Bayern menentang Pep Guardiola di Etihad. Ini boleh dikira untuk sesuatu untuk Cityzens. Kemenangan padu di tempat sendiri akan meletakkan mereka di petak pertama untuk tiket separuh akhir.

Pasukan lain dalam kurungan Manchester City

Manchester City-Bayern Munich berada dalam kurungan yang sama dengan Real Madrid-Chelsea.

Prestasi semasa Chelsea meletakkan mereka dalam kedudukan yang tidak menentu untuk dieksploitasi oleh Real Madrid, yang bermakna kemungkinan pemenang perlawanan itu ialah pemenang 14 kali dan juara bertahan semasa, Real Madrid.

Tanpa kata-kata ringkas, Chelsea adalah satu-satunya pasukan dalam kurungan ini yang mudah dilalui oleh pasukan Pep Guardiola. Ini bermakna berdepan Real Madrid, yang menjadi pilihan utama untuk muncul di puncak dalam perlawanan itu, boleh menjadi penamat kepada impian Man City dalam Liga Juara-Juara musim ini.

Ini, kita mesti tekankan, bergantung kepada mereka melepasi halangan Bayern Munich. Jika mereka melakukannya dan menentang Real Madrid, mereka akan menentang pasukan paling bermotivasi yang tinggal dalam kejohanan itu.

Madrid hampir memenangi trofi Copa del Rey tetapi mereka kini berdepan dengan penghinaan dalam LaLiga di tangan saingan El Clasico mereka, Barcelona.

Mereka hampir kehilangan gelaran LaLiga kepada pesaing abadi mereka dengan margin lebih lebar daripada 10 mata. Persaingan itu akan membawa mereka untuk cuba memenangi kejuaraan Liga Juara-Juara ke-15 mereka dalam usaha untuk memenangi satu lagi kejayaan LaLiga Barcelona.

Manchester City tidak kelihatan seperti pasukan yang mampu menghadapi pasukan Real Madrid yang bermotivasi seperti ini. Walau bagaimanapun, bola sepak boleh memberikan kejutan dan peminat kelab itu akan tidak sabar menunggu perlawanan akhir menentang Internazionale, Benfica, AC Milan dan Napoli.

Di antara pasukan itu, Napoli kelihatan seperti ancaman kepada kejuaraan Liga Juara-Juara pertama mereka.

Walaupun Partenopei seperti City dalam sejarah Liga Juara-Juara mereka, mereka juga mempunyai semua bintang yang sejajar untuk mereka musim ini.

Napoli mengalami detik Leicester City 2015/16 dalam liga dan detik Villarreal 2021/22 dalam Liga Juara-Juara. Villarreal akhirnya dihalang oleh Liverpool pada separuh akhir.

Tiada satu pun pasukan dalam kurungan Napoli kelihatan cukup mampu untuk menghalang kuda hitam musim ini. Sekiranya statistik sejajar untuk perlawanan akhir Man City-Napoli, ini akan menjadi pertaruhan terbaik Cityzens untuk gelaran Liga Juara-Juara UEFA yang pertama.

Share.
Leave A Reply