Chelsea dan Frank Lampard bersatu semula dua tahun selepas dia dilepaskan daripada jawatannya sebagai pengurus kelab.

Bekas pemain antarabangsa England itu adalah bos sementara kelab itu yang menjadikannya pemain yang pernah dia aktifkan.

Pelantikannya telah menimbulkan banyak reaksi tetapi peminat Chelsea perlu berurusan dengannya sehingga akhir musim dan berharap dia dapat menunaikan mandat baharunya.

Dengan perlawanan suku akhir Liga Juara-Juara UEFA akan datang dan pertarungan untuk masuk ke empat teratas menanti mereka dalam Liga Perdana, apakah yang boleh diharapkan oleh peminat Chelsea daripada lelaki yang berubah daripada hero kepada penjahat dalam tempoh 18 bulan pertamanya?

Sejarah pengurusan Frank Lampard

Frank Lampard bersara daripada permainan sebagai salah seorang pemain tengah terbaik England. Dia adalah penjaring terbanyak sepanjang zaman Chelsea dengan 211 gol dan merupakan pemain tengah yang menjaringkan gol terbanyak dalam sejarah Liga Perdana.

Adalah selamat untuk mengatakan bahawa sebagai pemain, Lampard benar-benar istimewa. Sebagai pengurus, bagaimanapun, terdapat persoalan mengenai keupayaannya untuk menjadikan pemain istimewa seperti dia.

Selepas bersara pada 2017, pemain berusia 44 tahun itu meluangkan sedikit masa untuk mendapatkan kelayakan kejurulatihannya. Pada tahun 2018, beliau telah diberikan tugas di Derby County dengan kontrak tiga tahun. Dia akan membimbing Derby ke playoff Kejuaraan EFL pada musim pertamanya tetapi mereka akan tewas di final kepada Aston Villa, yang tidak tersingkir dari Liga Perdana sejak itu.

Chelsea akan mengambil perhatian tentang bekas ace mereka yang melakukan eksploitasi sebagai pengurus baru dan menariknya pada 2019, menawarkan kontrak tiga tahun kepadanya. Itu menjadikan dia orang Inggeris pertama yang menguruskan kelab itu dalam lebih dua dekad.

Dia akan tewas dalam dua perlawanan pertamanya sebagai pengurus kelab, yang merupakan petanda perkara yang akan datang. Walau bagaimanapun, pada bulan Oktober, pasukan itu akan menikmati tompok ungu, menjadikan Lampard sebagai pengurus terbaik bulan Liga Perdana untuk Oktober 2019.

Mereka akan menduduki tempat keempat dalam Liga Perdana musim itu dan tewas pada perlawanan akhir Piala FA kepada Arsenal kendalian Mikel Arteta. Selebihnya tempoh perkhidmatannya menjanjikan banyak janji dan peminat menantikan musim seterusnya. Lampard akan menyerah kalah selepas permulaan cemerlang untuk musim keduanya dan akhirnya dipecat pada Januari 2021, menamatkan tempoh pertamanya sebagai pengurus Chelsea.

Setahun kemudian, dia akan menjadi pengurus Everton. Tahun itu akan menjadi masalah bagi bekas pemain tengah itu, kerana dia tidak dapat menangani tekanan. Everton berjaya bertahan untuk musim 2022/23 hanya untuk kembali ke dalam perjuangan mereka, akhirnya memuncak dengan pemecatan Lampard.

Bolehkah kali kedua menjadi daya tarikan?

Pelantikan Frank Lampard telah membahagikan peminat Chelsea. Eksploit bekas pemain tengah England itu sebagai veteran Blues selama 13 tahun menjadikannya legenda kelab. Sebagai pengurus, bagaimanapun, dia membahagikan pendapat, dengan sejumlah besar peminat yang menyokong dan menentang pelantikannya.

Di Twitter, seorang peminat dengan pemegang @CFCBlues_com menyiarkan: “Apa pun yang anda fikirkan tentang khabar angin Lampard, [dia] mendapat kelab ini dan [adalah] Chels yang betul. Saya bersedia untuk itu sehingga akhir musim.”

Seorang lagi dengan pegangan @PeborH menambah: “Saya [lebih] lebih suka Chelsea diturunkan dengan Frank Lampard sebagai jurulatih daripada melihat wajah Potter di mana-mana berhampiran kelab. Ya, saya [berat sebelah] apabila ia berkaitan dengan Frank super. UCL no 3 memuatkan.”

Sebaliknya, seorang lagi dengan pemegang @kago_bachebuki menyiarkan: “Sarkas sungguh.” Seorang lagi pengguna twitter dengan pemegang @richardadamguy menambah: “Kali kedua tidak pernah berjalan lancar. Tetapi apabila kali pertama juga tidak begitu baik…”

Ia adalah selamat untuk mengatakan bahawa dia hampir menjadi penjahat terbesar dalam sejarah kelab dengan tugas kedua.

Mandat baharu Lampard adalah untuk mengembalikan kelab itu ke empat teratas supaya mereka boleh bermain bola sepak Liga Juara-Juara musim depan. Dia juga akan dinilai bagaimana dia boleh membuat pasukan itu beraksi menentang Real Madrid pada suku akhir musim ini, yang juga merupakan ujian terbesar mereka.

Malangnya, perjalanannya bermula dengan kekalahan menentang Wolverhampton Wanderers, yang berada tiga anak tangga di bawah Chelsea. Kekalahan itu menyaksikan The Blues kekal di tangga ke-11, hasil jurang yang besar antara 11 teratas dan seluruh liga.

Untuk memastikan bahawa ini tidak berlaku, Lampard telah menyatakan beberapa perkara yang tidak akan dilakukannya dalam tempoh kedua sebagai pengurus Chelsea. Dia bercakap dengan podcast Prestasi Tinggi apabila dia membuat komen tersebut. “Saya sedang berusaha untuk menyelesaikan 100 masalah [sekaligus],” katanya. “Dan sekarang apabila saya pergi, saya berkata, ‘Jangan berada dalam kedudukan itu lagi, Frank, anda mempunyai kepercayaan dalam diri anda pada saat-saat itu.'”

Komen itu dibuat semasa dia menjadi pengurus Everton. Melihat bagaimana ia berjaya untuknya, seseorang boleh membuat kesimpulan bahawa dia tidak menangani sekatan jalan peribadi itu. Setelah mempelajari pelajaran yang sama selepas berkhidmat di Goodison Park, ini akan menjadi peluang untuk menunjukkan bahawa dia seorang jurulatih yang boleh menyesuaikan diri.

Apa yang diharapkan daripada tempoh kedua Frank Lampard

Lampard telah memantapkan dirinya sebagai pengurus yang melihat ke dalam dahulu sebelum memasuki pasaran perpindahan.

Dia tidak akan menyelia sebarang perpindahan di Chelsea kali ini, tetapi peminat boleh menjangkakan kelab itu akan memberikan satu atau dua penampilan sulung kepada beberapa bakat yang menjanjikan daripada Cobham seperti yang dilakukannya kepada Mason Mount dan Reece James pada 2019.

Mount juga merupakan pemain terbaiknya dan pemain berusia 24 tahun itu telah menurun prestasinya sejak Lampard meninggalkan Stamford Bridge. Peminat boleh mengharapkan untuk melihat Mount kembali ke tahap terbaiknya kerana Lampard menunjukkan dengan tepat cara menggunakan pemain tengah itu.

Lampard juga dijangka meneruskan empatnya di pertahanan belakang tetapi kali ini, dia akan mempertimbangkan lebih fleksibiliti dan menukar formasi jika perlu. Untuk ini, dia akan mengurangkan pasukan untuk mencari mereka yang boleh bekerjasama sehingga akhir musim untuk mencapai matlamatnya dan kelab.

Tidak mungkin dia akan membimbing mereka kembali ke empat teratas, tetapi dia akan menyasarkan untuk membawa mereka kembali ke enam teratas dan itu akan dianggap kejayaan untuk pemilik baru kelab.

Share.
Leave A Reply