Brendan Rodgers telah tiada di Stadium King Power dan peminat The Foxes kini boleh berehat. Pemain Ireland Utara itu meninggalkan legasi bercampur-campur selepas empat setengah musim mencatatkan prestasi tertinggi dan terendah dalam Liga Perdana.

Pemerintahannya membawa kepada ingatan peminat perjuangan kelab yang pernah bergelumang di peringkat bawahan bola sepak Inggeris dan menjadi makanan meriam untuk pasukan besar tradisional bola sepak Inggeris.

Mereka memecahkan acuan pada musim 2015/16 tetapi sejak itu, ia telah kembali kepada asalnya. Adakah itu semua kebetulan?

Era Brendan Rodgers: Apa yang salah?

Apabila peminat Leicester City mengetahui bahawa lelaki yang menjadikan Celtic – kuasa tradisional Scotland – lebih baik akan datang untuk mengambil alih daripada Claude Puel dan jawatannya yang penuh kesilapan, terdapat perayaan.

Rodgers baru sahaja membawa The Bhoys meraih treble berganda pertama dalam sejarah bola sepak Scotland dengan membimbing mereka mengharungi 69 perlawanan tanpa kalah luar biasa, salah satu larian terpanjang yang pernah dilakukan oleh kelab profesional.

Ia memadamkan kenangan penyerahannya di Liverpool beberapa tahun lalu dan ramai yang percaya bahawa dia akan menjadi penyelesaian terbaik untuk Leicester City dalam liga, di mana mereka berharap untuk mendapat kedudukan yang baik sekurang-kurangnya.

Dia memuncak dan dengan persembahan positif menentang pasukan besar (Arsenal, Manchester City dan Chelsea), membantu kelab itu menduduki tempat ke-14 apabila kelihatan seperti mereka akan kembali ke Kejuaraan EFL hanya beberapa tahun selepas memenangi Liga Perdana. Gelaran liga.

Serangan Leicester kembali dihidupkan dan sekilas pasukan yang mengejutkan semua orang di bawah kendalian Claudio Ranieri pada 2015/16 mula ditunjukkan pada musim penuh pertamanya. Dia akan membawa mereka ke dua penamat tempat kelima, Piala FA dan Perisai Komuniti, gelaran pertama dalam sejarah kelab.

Terdapat masalah, bagaimanapun.

Rodgers akan membawa pasukannya ke permulaan yang hebat dalam dua musim penuh pertamanya, mengambil keputusan positif sepanjang perjalanan. Keputusan paling terkenal mereka setakat ini ialah membelasah Manchester City kendalian Pep Guardiola 5-2 di Etihad, keputusan yang lebih baik kemenangan menakjubkan 5-3 ke atas Manchester United di Stadium King Power sekembalinya ke liga pada 2014. /15.

Di sebalik kemenangan ini, mereka akan gagal menamatkan perlawanan dengan kuat dan mulai Februari, akan mula kalah dan seri dalam perlawanan yang penting, sekali gus menyebabkan mereka terlepas bola sepak Liga Juara-Juara UEFA sehelai sepinggang.

Alasannya menjadi jelas pada musim 2020/21, apabila kelab itu didapati banyak bolos daripada permainan set dan serangan balas daripada mana-mana pasukan di bahagian atas carta musim itu.

Menjelang musim 2021/22, kesilapan itu akan menjadi lebih ketara, membawa mereka menamatkan di tempat kelapan dan menetapkan nada untuk musim 2022/23 yang buruk yang menyebabkan pemain berusia 50 tahun itu kehilangan pekerjaannya.

Sehebat mana permainan menyerangnya, dia tidak dapat melatih pertahanan yang baik, membawa kepada penyerahan kedua dalam liga utama Inggeris.

Melihat kemerosotan Foxes

Keupayaan Rodgers untuk melatih pertahanan dengan betul diketepikan, terdapat beberapa isu yang membawa kepada kejatuhan pasukannya dan akhirnya dipecat daripada peranan yang berpotensi besar.

Ketua isu ini ialah pengurusan pegawainya terhadap beberapa pemain penting kelab. Hampir tiga bulan memasuki musim apabila ia muncul bahawa terdapat pergaduhan dalam pasukan.

Ayoze Perez (kini Real Betis Balompie dalam LaLiga), Çağlar Söyüncü, Marc Albrighton, Jannik Vestergaard, Nampalys Mendy, dan Dennis Praet adalah semua pemain yang boleh mempengaruhi permainan untuk Foxes tetapi atas sebab tertentu, Rodgers membekukan mereka daripada skuad. Dia juga akan bertegas sekali lagi untuk memulakan Kelechi Iheanacho atau memberinya permainan yang baik apabila dilihat jelas bahawa pemain Nigeria itu adalah penyerang paling berkesan pasukan itu pada 2021/22.

Masalahnya dengan pemain-pemain ini mendedahkan keretakan dengan cukup baik dan menjelang minggu perlawanan ketujuh musim 2022/23, mereka mati terakhir dengan hanya satu mata daripada kemungkinan 21.

Walau bagaimanapun, sebelum musim ini, Rodgers juga menjelaskan bahawa kelab itu perlu terjun ke pasaran perpindahan dan mendapatkan pemain yang boleh bekerjasama dengannya. Kelab itu gagal mendengar dan pada kedua-dua tingkap perpindahan musim panas dan musim sejuk, tidak aktif dalam pasaran.

Ini merumitkan lagi perkara bagi bekas pengurus Swansea itu yang terpaksa bermain dengan pemain yang tidak berpuas hati dan tidak mahu bermain bola sepak yang dia mahukan di kelab itu. Mereka akan terus kehilangan aset utama dalam Wesley Fofana, yang telah memutuskan bahawa sudah cukup, semakin merumitkan keadaan.

Ini membawa kepada komen sinis dan kemarahan bekas pengurus Watford itu dalam komennya selepas perlawanan, yang melemahkan lagi hubungannya dengan skuadnya dan secara tidak sengaja, dengan lembaga pengarah.

Adalah dipercayai bahawa keputusan untuk melepaskannya tertangguh. Kelab itu, bagaimanapun, mempunyai sebahagian besar daripada kesalahan untuk dibawa bersama Rodgers untuk bagaimana ia berubah.

Bagaimana Leicester City boleh mengelak penyingkiran

Rodgers telah mendakwa bahawa dia kecewa dengan keputusan lembaga pengarah untuk memecatnya kerana dia akan mengekalkan pasukan itu walaupun jelas ketakutan untuk tersingkir.

Pemilik kelab akan berfikir selaras dengan perkara itu apabila ia datang untuk mengambil pengurus baharu. Terdapat laporan bahawa Rafael Benitez, Jesse Marsch dan Ralph Hasenhuttl adalah antara calon untuk menggantikan Rodgers.

Sesiapa sahaja yang mereka pilih akan mempunyai banyak tanggungjawab untuk dipikul. Mereka akan melakukannya dengan baik untuk memulakan dengan membaiki keyakinan pemain yang rosak berkat pengurusan Rodgers yang lemah dalam dua musim lalu. Tindakan mereka seterusnya adalah untuk memberi tumpuan kepada pasukan dalam pertempuran penyingkiran dengan mereka, kerana ini adalah jerami yang mematahkan punggung unta untuk Rodgers.

Dalam minggu-minggu akan datang, kemenangan menentang Bournemouth, Wolverhampton Wanderers, Leeds United, Everton dan Bournemouth akan menjadi perbezaan antara keselamatan mereka dan kembali ke Kejohanan.

Share.
Leave A Reply