Kucing keluar dari beg. Bukayo Saka ialah pemain bertaraf dunia. Lelaki Arsenal itu telah menjadi pemain terbaik untuk pasukan Arsenal yang berani melakukan sesuatu yang benar-benar istimewa. Gol cemerlangnya untuk England menentang Ukraine dalam Kelayakan EURO membuatkan semua orang melaungkan namanya. Di peringkat kelab, dia juga mendapat pujian yang sewajarnya.

The Gunners ketika ini berada di hadapan lima mata di puncak carta Liga Perdana dan sedang dalam perebutan kejuaraan sengit dengan Manchester City. Jika mereka berjaya memenangi musim ini, ia akan menjadi kejuaraan Liga pertama mereka sejak musim 2003/2004. Untuk konteks, Bukayo Saka, yang dilahirkan pada 2001, baru berusia tiga tahun ketika kali terakhir Arsenal memenangi kejuaraan Liga. Selamat untuk mengatakan bahawa dia mungkin tidak mempunyai ingatan tentang kejayaan tertentu itu.

Kebanyakan masa Saka sebagai peminat The Gunners akan dipenuhi dengan kemarau trofi selama bertahun-tahun, tempat keempat dan kejayaan Piala FA sekali-sekala dan kini sebagai pemain muda dengan warna Arsenal di belakangnya, dia akan menyertai pasukan. dia sangat sayangkan raja Engkland lagi. Apatah lagi, dia sendiri adalah pemenang Piala FA.

Unai Emery memberikan Bukayo Saka penampilan profesionalnya sejurus selepas hari lahirnya yang ke-17 pada permulaan 2018/19, walaupun dia tidak mula bermain secara konsisten sehingga 2019/20. Saka, produk remaja Arsenal yang diasuh dan pada asalnya memulakan kerjaya sebagai pemain sayap, memenangi kepercayaan Mikel Arteta selepas beraksi di bek kiri berikutan beberapa kecederaan.

Sejak itu dia bukan sahaja maju ke posisi pilihannya sebagai pemain tengah menyerang yang luas, tetapi dia juga menjadi salah satu personaliti Arsenal yang paling berpengaruh. Saka menunjukkan kecekalan yang diperlukan untuk menjadi pemain yang cemerlang pada usia awal.

Musim penuh pertamanya sebagai Gunner dihabiskan bermain pelbagai posisi dari bek kiri dalam empat bek hingga bek sayap dalam sistem tiga bek ke sayap kiri atau sayap kanan dalam sistem 4-2-3-1. Bagi seseorang yang baru berusia 18 tahun berpindah dari satu jawatan ke satu jawatan pada awal kerjayanya, ia mungkin terlalu banyak tetapi Saka cemerlang. Dia menamatkan musim dengan 15 sumbangan gol dalam 38 perlawanan dan jelas sekali dia seorang bakat istimewa.

“Dia belajar bahawa anda mampu menyesuaikan diri dan anda mampu berkorban untuk pasukan, dan [anda mengetahui bahawa anda] tidak menggunakan alasan. Jika anda terharu, untuk berkata ‘OK, sekarang jika saya tidak bermain dengan baik, saya mempunyai alasan yang betul kerana ini bukan kedudukan saya’. Ia adalah sebaliknya, cuba belajar, cuba ambil keputusan segera dan cuba menjadi lebih produktif untuk pasukan, dan saya fikir dia [Saka] telah melakukannya dengan sangat baik.” Ini adalah kata-kata pujian yang diberikan kepada Saka oleh Mikel Arteta pada masa itu.

Dia bermain di musim kedua, kali ini bermain lebih jauh ke hadapan dengan lebih kerap. Pada musim ini dia memantapkan dirinya sebagai salah seorang pemain penting pasukannya.

Musim panas 2021 tiba dan kemunduran yang merupakan kegagalan penalti di Euro 2022 berlaku.

Ia adalah detik yang mengancam untuk memusnahkan keyakinan seseorang yang begitu berbakat dan ramai yang tertanya-tanya bagaimana dia akan memulakan musim baharu. Ternyata, dia baik-baik saja.

Musim 2021/2022 adalah tahun Saka memberi perhatian kepada seluruh dunia. Dengan 11 gol dan tujuh bantuan untuk namanya, Saka menjalani musim yang baik dan persembahannya menyaksikan The Gunners mencapai tempat ke-5 dalam Liga selepas menduduki tempat ke-8 selama dua tahun berturut-turut.

Kerja cemerlangnya musim itu menyaksikan dia mendapat pencalonan trofi Kopa sebagai salah satu daripada 10 pemain muda terbaik dalam bola sepak. Dia menduduki tempat kelapan dalam kedudukan akhir.

Musim ini, Saka telah meningkat ke tahap yang lebih tinggi dan pertumbuhannya secara tidak mengejutkan telah menjejaskan bentuk keseluruhan keseluruhan kelab. Pada masa ini terdapat beberapa pemain yang bermain di posisinya lebih baik daripadanya pada masa ini dan dia beraksi pada tahap yang pernah boleh disebut sebagai elit.

Dia pergi ke Piala Dunia bersama England dan merupakan pemain terbaik dalam pasukan mereka, menjaringkan tiga gol dan beraksi dengan konsisten sepanjang tempoh England.

Setakat ini dalam Liga Perdana musim ini, Saka telah menjaringkan 12 gol dan membantu 10 bantuan lagi dengan 28 perlawanan dimainkan. Dia sudah melepasi rekodnya dari musim lalu dengan baki 10 perlawanan.

Dalam proses melakukan ini, Saka hanya menjadi pemain kelima dalam lima Liga teratas Eropah dengan purata angka dua digit untuk gol serta membantu kempen ini. Untuk disebut dalam kategori yang sama seperti Lionel Messi dan Neymar sememangnya satu kejayaan yang besar.

Saka juga memecahkan rekod menjadi pemain Arsenal termuda yang mempunyai musim berganda dan dia adalah yang pertama sejak Alexis Sanchez pada 16/17 melakukannya untuk Gunners.

Jadi apa yang membuatkan Saka begitu baik?

Mengapakah pemain berusia 21 tahun itu antara bakat terbaik dalam bola sepak Dunia hari ini?

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, Saka adalah pemain yang sangat serba boleh yang boleh bermain di kedua-dua sayap dan mempunyai sejarah bermain di bek kiri serta bek sayap kiri.

Pemain antarabangsa England itu adalah pemain yang bukan sahaja serba boleh dalam posisi yang boleh dimainkan tetapi juga serba boleh dalam ruang yang boleh diambilnya di atas padang. Pasukan Arsenal pimpinan Mikel Arteta adalah pasukan yang pada asasnya berdasarkan kesedaran taktikal dan keupayaan untuk mengambil posisi yang tepat pada masa yang tepat. Saka mampu beroperasi sama ada di ruang yang luas atau di separuh ruang bergantung kepada keadaan di tangan.

Seperti yang dicadangkan oleh garis statistik Saka musim ini, dia mampu menjaringkan gol untuk dirinya sendiri serta mencipta peluang untuk orang lain kerana set kemahirannya.

Dia mampu beroperasi dengan luas kerana dia boleh menentang lelakinya satu lawan satu dengan muslihat seperti langkah melepasi atau rentak kasarnya dan sampai ke garisan tepi untuk menyeberang, memotong bahagian dalam dengan kaki kirinya untuk menembak atau bergabung dengan Ben White atau Martin Odegaard

Keupayaannya untuk menerima bola, berpusing dan menggelecek masuk dan keluar dari ruang yang sempit dengan ketenangan yang hebat, kawalan rapat dan kekuatan menyokong keupayaannya untuk beroperasi di antara garisan. Dia juga mampu bermain satu dua dengan rakan sepasukannya di kawasan tersebut dan boleh keluar dari situasi yang menyusahkan.

Kepantasannya, kebolehan membawa bola dan membuat keputusan yang cemerlang bermakna dia juga menjadi ancaman dalam peralihan. Saka boleh menghidupkan penunu selepas dan mengalahkan lelakinya untuk rentak di ruang terbuka dan mempunyai ketenangan untuk menyelesaikan aksi pada kelajuan penuh. Dia adalah jentera serangan yang benar-benar lengkap tanpa kelemahan dalam permainannya.

Adalah menakutkan untuk memikirkan bahawa dia hanya akan berusia 22 tahun pada akhir tahun ini dan dia sudah pun menjadi antara pemain terbaik di planet ini. Musim ini sudah menjadi salah satu yang diingati oleh pemain Inggeris itu tetapi ia masih jauh dari berakhir. Jika dia mengekalkan prestasinya dan pasukannya terus bermain seperti yang mereka ada, dia akan menjadi juara Liga Perdana.

Buat masa ini, tidak dapat dipastikan apakah keadaan siling Saka kerana budak lelaki itu masih bertambah baik dengan usia dan pengalaman. Dengan kepingan-kepingan di sekelilingnya juga berfungsi dengan baik, siapa tahu berapa banyak yang boleh dicapai oleh lelaki ini dalam jersi Arsenal dan seterusnya.

Share.
Leave A Reply