Dunia sentiasa berkembang. Seiring berjalannya waktu, manusia memperoleh maklumat baharu tentang pelbagai aspek kehidupan sambil mereka terus mencipta cara untuk meningkatkan kualitinya. Ini telah membawa kepada era yang berbeza dan zaman yang berbeza yang telah membawa kita ke tempat kita sekarang, zaman teknologi.

Kami telah melihat begitu banyak kemajuan cemerlang dalam teknologi yang telah membantu kualiti hidup dalam semua aspek tetapi seperti biasa, ia masih boleh menjadi lebih baik. Langkah seterusnya dalam evolusi itu ialah kemunculan kecerdasan buatan.

AI telah mengambil alih banyak industri dan telah berusaha untuk menjadikannya lebih baik dan lebih menguntungkan melalui automasi beberapa tugas jadi adalah wajar bahawa dalam sukan yang menguntungkan seperti bola sepak kelihatan untuk meraih faedahnya.

Berbanding dengan sukan arus perdana lain seperti bola keranjang dan besbol, bola sepak mengambil sedikit masa untuk menerima pakai penggunaan data dan analisis lanjutan. Ia masih merupakan konsep yang agak baharu dalam bola sepak kerana metrik baharu masih ditemui tetapi kelab peringkat atasan kini mempunyai saintis data dan penganalisis tinggi yang membantu dengan pelbagai tugas di sekitar kelab.

Data telah menjadi bahagian penting dalam pengakap dan pengambilan bola sepak. Teknologi telah menjadi bahagian penting dalam perasmian serta Pembantu Pengadil Video atau VAR telah digunakan dalam pertandingan liga dan piala terbesar di seluruh dunia.

Langkah seterusnya ialah penggunaan AI dalam sukan ini.

Sudah, penggunaan AI yang paling popular dalam bola sepak ialah sistem ofsaid Semi Automatik yang digunakan dalam Piala Dunia FIFA 2022 dan telah digunakan dalam Liga Juara-Juara UEFA sebelum itu. Teknologi ini membolehkan panggilan ofsaid dibuat dengan tepat dengan penggunaan AI dan ia benar-benar menghapuskan kesilapan manusia daripada persamaan sebagai hasilnya.

Dalam sistem ini, komputer mencipta semula situasi dengan model 3D. Di sini komputer melukis garisan ofsaid dan menentukan sama ada matlamat harus diberikan atau tidak. Ini dimungkinkan kerana terdapat mikrocip dalam bola mancis yang akan memastikan model 3D akan menentukan dengan tepat masa bola itu disentuh.

Terdapat banyak insiden terkenal dalam bola sepak selama bertahun-tahun di mana keputusan ofsaid dan bola baling telah mempengaruhi perlawanan tunggal serta nasib kejohanan besar ke arah yang salah. Dengan teknologi yang dimiliki oleh bola sepak, terdapat langkah-langkah yang diambil untuk memastikan permainan itu menyingkirkan bahaya ini.

Bola sepak terus membuat kemajuan dengan Kepintaran Buatan tetapi masih terdapat beberapa cara untuk dilakukan. Tidak dinafikan bahawa bola sepak akan terus mengalami perubahan pada tahun-tahun akan datang melalui penggunaan Kepintaran Buatan dan artikel ini berusaha untuk membuat beberapa ramalan untuk kesan itu.

Simulasi Perlawanan

Peninjauan pembangkang dengan menggunakan data sudah menjadi kebiasaan bagi kelab peringkat atasan. Kerana bola sepak adalah sukan seluruh dunia, perlawanan disiarkan di mana-mana. Ini bermakna terdapat rakaman yang tersedia untuk ditonton pasukan dan pasukan peninjau.

Pasukan dapat menguraikan ciri-ciri lawan mereka sebelum perlawanan dan mengetahui corak permainan kegemaran mereka, mengenali kekuatan yang mereka perlukan untuk membatalkan dan kelemahan yang perlu mereka eksploitasi.

Ini juga membolehkan mereka mengetahui pemain mana yang paling mengancam mereka dan pemain dalam kesebelasan utama yang akan menjadi pautan lemah yang boleh dieksploitasi. Kebanyakan pasukan menggabungkan maklumat ini dengan data mentah dan lanjutan pada pasukan dan menghasilkan pelan permainan. Dengan AI, mereka boleh pergi lebih jauh.

Dengan peraturan ofsaid separa automatik, kami telah melihat potensi untuk sistem di mana Model 3D boleh meniru kedudukan pemain di atas padang. Dalam kes ini, ia akan menjadi lebih maju daripada itu.

Dengan data mentah tentang pemain digabungkan dengan bukti video, AI akan dapat mensimulasikan perlawanan antara pasukan seseorang dan lawan dan menentukan keputusannya. Jika anda biasa dengan permainan simulator bola sepak terkenal, pengurus bola sepak, anda mungkin mempunyai idea tentang konsep ini.

Selepas simulasi ini, kakitangan kejurulatihan akan dapat menentukan apa yang mereka perlu lakukan untuk menang atau apa yang mereka perlu betulkan apabila simulasi berakhir dengan mereka kalah.

Jelas sekali, bola sepak tidak selalu dimainkan dalam keadaan lurus ke hadapan dengan faktor berbeza seperti cuaca yang terlibat. Terdapat juga kemungkinan pemain ditempah atau kecederaan berlaku yang kemungkinan besar tidak akan diramalkan oleh AI tetapi teknologi itu hanya akan digunakan untuk menyediakan pengetahuan asas dan mencipta lebih banyak pilihan untuk dipertimbangkan oleh jurulatih semasa membuat persediaan untuk perlawanan.

Pengambilan

Sudah berlalu hari-hari apabila pengurus mengikuti naluri mereka tentang pemain yang perlu mereka tandatangani untuk kelab mereka. Dalam permainan hari ini, pasukan boleh menandatangani pemain yang mereka inginkan dengan menggunakan data dan analitik lanjutan bersama-sama dengan ujian mata yang sangat diperlukan.

Walaupun data berguna dalam situasi ini, peninjau masih perlu dihantar ke negara yang jauh untuk mencari bakat di luar negara dan menandatangani mereka untuk kelab. Ini memerlukan masa dan wang untuk dilakukan dan kadangkala, usaha ini akhirnya tidak berjaya. AI akan membantu membetulkannya.

Dengan data yang tersedia pada pemain ini, kecerdasan buatan akan dapat memberitahu bakat mana yang paling sesuai dengan sistem pasukan semasa. Dengan teknologi canggih ini, jurulatih mungkin boleh memilih peranan yang mereka mahu ambil.

Sama ada mereka sedang mencari pemain tengah berkaliber permulaan yang mahir memecah garisan dengan jarak hantarannya atau penyerang sandaran yang menawarkan profil berbeza daripada pemain utama, AI akan mencari untuk menguraikan keperluan pasukan dan mengecilkan pilihan.

AI juga akan dapat memikirkan potensi pemain yang lebih muda dan membantu jurulatih memutuskan siapa yang harus dipilih untuk akademi.

Ini pasti menjadikan pengakap dan pengambilan lebih baik.

Pencegahan Kecederaan dan penambahbaikan latihan

Sudah, data tersedia untuk pemain yang ingin meningkatkan permainan mereka. Penderia yang diletakkan pada mereka semasa latihan dan semasa perlawanan membolehkan mereka mengetahui sejauh mana mereka meliputi dan statistik ini sangat penting kepada sesetengah pemain.

Penggunaan data ini sahaja kadangkala membantu memfokuskan pemain dalam memahami perkara yang perlu mereka lakukan dengan lebih baik tetapi Kepintaran Buatan akan mengambil langkah itu lebih jauh.

Setiap atlit mempunyai ciri masing-masing. Postur, kadar denyutan jantung, kapasiti paru-paru, keupayaan untuk menutup jarak, pergerakan otot dan sebagainya berbeza dari seorang ke seorang. Kecerdasan buatan membantu mengecilkan perkara ini dengan cepat dan mengetahui perkara yang perlu mereka perbaiki dan perkara yang perlu mereka hentikan lakukan di atas padang dan dalam latihan.

AI boleh menentukan segala-galanya untuk membantu pemain mencapai prestasi optimum. Dari masa mereka perlu tidur ke jenis makanan yang perlu mereka makan. Perkara-perkara kecil akan dikendalikan dengan butiran yang paling minit untuk memastikan pemain dijaga dengan lebih baik dengan Kepintaran Buatan.

Selain daripada bantuan pemakanan dan pemakanan, AI juga akan membantu meningkatkan prestasi padang. Dalam perkara sebelum ini, kami menyebut bagaimana AI boleh membantu dengan peninjauan pembangkang dan menemui kelemahan pemain lawan yang boleh dieksploitasi.

Ini boleh membantu pasukan seseorang juga. Dengan AI, pengesanan kelemahan pemain boleh dibuat dengan mudah dan rejimen latihan boleh dibuat untuk membantu pemain mengatasi kelemahan tersebut dan memperbaikinya tanpa mengira sama ada kelemahan teknikal atau fizikal.

AI juga akan membantu dalam latihan pemain muda. Dalam bola sepak remaja, bukanlah satu konsep asing untuk melihat pemain muda memainkan posisi yang berbeza kerana mereka mencari untuk mengetahui di mana mereka sesuai dengan yang terbaik tetapi AI akan membantu dalam memendekkan proses itu.

Pengalaman Peminat yang dipertingkatkan

Kami telah melihat potensi interaktif yang dimiliki oleh AI. Sangat mungkin untuk mengadakan keseluruhan perbualan dengan AI dan ciri ini boleh menjadi sangat berguna apabila ia datang untuk membantu meningkatkan pengalaman peminat.

Perisian pengecaman muka dikuasakan AI sudah pasti akan membantu dengan peruntukan tiket dan tempat duduk yang lebih cekap dan penggunaan AR dan/atau VR di perkarangan akan membantu peminat mendapatkan pandangan analitikal yang lebih dekat tentang data pemain kerana mereka dijejaki dalam masa nyata.

Dengan penggunaan bot sembang AI, peminat akan dapat mendapatkan iklan yang ditujukan kepada mereka secara individu yang kemudiannya akan membantu kelab meningkatkan jualannya dalam sektor itu.

Dengan penggunaan AI, peminat bola sepak asing boleh mendapatkan arah ke mana sahaja mereka perlu pergi dalam bahasa pilihan mereka dan akan dapat menavigasi laluan mereka melalui stadium. Dengan AR atau VR peminat akan mempunyai terjemahan pelbagai tanda tersedia untuk mereka pada skrin serta terjemahan pelbagai makanan, tempat duduk dan papan pengiklanan.

Dengan penggunaan AI, perhatian pegawai keselamatan boleh dibawa untuk membuat insiden ganas dan membantu memadamkan situasi tersebut secepat mungkin. Ini memastikan keamanan dan keharmonian di stadium dan mengurangkan risiko keselamatan.

Share.
Leave A Reply