Bola sepak liga di England telah menyaksikan semua jenis pemain datang dan pergi.

Ada yang berjaya memenangi gelaran manakala ada yang menjadi terkenal dengan banyak aksi. Lain-lain telah menjadi, apa yang dipanggil dalam bahasa media sosial, “jalan-jalan tidak akan melupakan” pemain manakala yang lain telah pergi untuk terukir tempat di hati peminat.

Dalam artikel ini, kita melihat pemain-pemain yang masanya dalam liga boleh digambarkan sebagai pembaziran masa dan ruang yang mengelirukan.

Penjaga gol: Costel Pantilimon

Costel Pantilimon berdiri pada 6 kaki 8 inci dan pada zamannya, adalah penjaga gol terbesar dalam liga. Malah, dia adalah penjaga gol tertinggi dalam sejarah bola sepak papan atas Inggeris. Malangnya, lelaki besar itu hanya mempunyai saiz yang sesuai untuknya dan tidak lebih.

Dia diberi peluang untuk menggantikan Joe Hart di antara tonggak untuk Manchester City pada musim 2013/14 yang merupakan musim yang memenangi gelaran untuk City.

Bagaimanapun, dia menyerlah kerana banyak kesilapan yang dilakukannya di gawang walaupun pasukan itu akhirnya merangkul kejuaraan.

Dia akan pergi ke Sunderland di mana kecenderungan kesilapannya berterusan sebelum akhirnya meninggalkan England berikutan satu lagi bencana di Watford.

Pantilimon kini menjadi pengurus Politehnica Timișoara, pasukan tempat dia memulakan kerjaya profesionalnya. Setelah mempunyai kerjaya yang diceburinya, dia pasti akan memastikan penjaga golnya sekuat yang boleh.

Pertahanan: Mamadou Sakho

Bayangkan menjadi kapten Paris Saint-Germain sebelum anda mencapai usia 23 tahun. Bayangkan mempunyai begitu banyak bakat sehingga anda mencapai 25 caps pasukan kebangsaan sebelum anda mencapai usia 24 tahun.

Ini adalah kisah Mamadou Sakho, yang menandatangani kontrak dengan Liverpool pada 2013.

Brendan Rodgers, pengurus pasukan pada masa itu, melihatnya sebagai salah seorang yang akan meramal masa depan Liverpool untuk “sepuluh tahun akan datang”. Bukan sahaja dia salah, malah Sakho tidak menghabiskan masa lima tahun di kelab itu sebelum berpindah ke Crystal Palace.

Masalahnya bermula apabila Liverpool melepaskan 50 gol pada musim 2013/14 dengan Sakho menjadi nadi pertahanan mereka. Nasib baik untuk Rodgers, serangannya, yang diketuai oleh Luis Suarez, menjaringkan lebih banyak gol di gawang lawan.

Itu menutupi celah-celah yang ditinggalkan Sakho dan apabila Rodgers mula bergantung kepada pemain veterannya Martin Skrtel, Daniel Agger dan Kolo Toure lebih banyak lagi, ternyata Sakho tidak akan bertahan di Anfield.

Pemain berusia 33 tahun itu kini perlahan-lahan mencari kakinya di Perancis bersama Montpellier.

Pemain pertahanan: Guy Demel

Kegagalan bek tengah Ivory Coast itu untuk menyesuaikan diri dengan bola sepak Liga Perdana meletakkannya dalam senarai ini.

Dia menyertai West Ham United pada 2011 dan serta-merta menyandang jawatan sebagai bek kanan pilihan pertama di kelab itu berkat fleksibilitinya dalam pertahanan. Itu adalah tanda amaran kerana dia mencipta nama sebagai bek tengah di Jerman di mana dia bermain untuk Hamburger SV dan Borussia Dortmund sebelum menyertai The Hammers.

Persembahannya di bek kanan untuk pasukan London Barat itu membantu mereka naik pangkat ke Liga Perdana pada 2013/14. Dengan lonjakan besar seperti itu, kelab dijangka membuat pembelian.

Kini dengan bek kanan yang betul, Demel tidak boleh memenangi tempat sama ada di posisi semula jadi atau di bek kanan, di mana dia telah menjadi timbalan dalam dua musim lalu. Dia juga membuat persembahan yang sangat buruk apabila dipanggil.

Dia dibebaskan pada 2015 dan kini bersara daripada sukan itu.

Pertahanan: Juan Cuadrado

Kelab bola sepak telah mula melabur banyak dalam ahli psikologi sukan dan psikoterapi dan untuk alasan yang baik.

Menghalang kelab daripada berurusan dengan pemain seperti pegawai utiliti Colombia Juan Cuadrado adalah salah satu sebab itu.

Mempunyai bakat yang cukup untuk mengekalkan dirinya sebagai pemain sayap, bek sayap, pemain tengah dan pemain tengah bertahan, Chelsea sangat gembira apabila mereka menandatanganinya dengan harga £23.3 juta dari Fiorentina pada 2015.

Ditandatangani terutamanya sebagai pemain belakang, dia sepatutnya masuk terus ke dalam pasukan. Walau bagaimanapun, selepas persembahan yang dicirikan oleh ketakutan yang nyata, dia kehilangan tempat dan keturunannya di mata pengurus, yang tidak tahu bagaimana untuk menghilangkannya dari kepalanya.

Dia memenangi Liga Perdana pada musim pertamanya tetapi gagal memenuhi jangkaan dan dihantar ke Juventus pada 2017, di mana dia telah memperoleh semula keyakinannya dan bermain pada tahap yang diharapkan daripadanya di Chelsea.

Pertahanan: Alexander Büttner

Salah seorang pemain dalam senarai ini yang mempunyai bakat sehingga perang bidaan berlaku untuknya, bek kiri Belanda Alexander Büttner dilihat sebagai pengganti yang sempurna untuk Patrice Evra di bek kiri untuk Manchester United.

Dia menjaringkan gol pada penampilan sulungnya untuk Red Devils, membawa kepada perbincangan tentang dia kekal di kelab itu untuk masa yang lama dan meninggalkan jenis legasi yang Evra lakukan pada zamannya di Old Trafford.

Semuanya turun dari situ dan tidak lama kemudian, dia tidak dipertimbangkan untuk skuad hari perlawanan. Wonderkid satu kali itu kini berada di bahagian kedua liga bola sepak Belanda selepas kerjaya pengembaraan yang menyaksikan dia menghabiskan paling banyak satu musim di kelab yang pernah bermain.

Pemain tengah: Jack Rodwell

Seperti Büttner, Rodwell dilihat sebagai masa depan bahagian tengah di England.

Dia membuat perbandingan dengan setiap pemain tengah yang hebat pada tahun 2000-an dan awal 2010-an, dan pada usia 21 tahun, dipercayai sama baik atau lebih baik daripada beberapa daripada mereka.

Ini menyebabkan pentadbiran Manchester City yang boros membelanjakan £15 juta kepada kelab zaman kanak-kanaknya Everton pada 2012.

Dia berada di luar pintu pada 2014 selepas beberapa siri perlawanan yang mengecewakan untuk City dalam era di mana mereka mula menguasai semua bola sepak Inggeris.

Dia akan berpindah ke Sunderland dan menyumbang banyak kepada pencapaian terburuk mereka di liga teratas. Mereka akan melarikan diri dari penyingkiran musim itu dengan mengeluarkan keputusan dalam perlawanan yang dilepaskan Rodwell, tetapi dengan pantas turun pada musim berikutnya kerana dia semakin banyak mengambil bahagian dalam pasukan.

Beliau kini berada di Australia bersama Sydney FC.

Pemain tengah: Ravel Morrison

Ravel Morrison adalah seorang lagi wonderkid yang mempunyai kerjaya yang kurang memberangsangkan.

Digembar-gemburkan sebagai pengganti Cristiano Ronaldo apabila pemain Portugis yang cerdik itu meninggalkan Manchester United untuk ke Real Madrid pada 2009, Morrison sentiasa berada di media.

Sir Alex Ferguson, pengurus Manchester United pada masa itu, bercakap dengannya dan menyindir bahawa tidak ada pemain yang lebih baik di England daripada Morrison.

Malangnya dia akan meninggalkan United dan akhirnya berpindah ke West Ham United dalam Kejohanan EFL.

The Hammers memenangi kenaikan pangkat ke liga teratas dan mereka akan mengekalkan kepercayaan dengan Morrison, yang akan membalas mereka dengan paparan buruk dan masalah media yang berterusan.

Dia akan gagal membuat kesan di sana juga, menghabiskan sebahagian besar daripada tiga tahun dia di kelab secara pinjaman sebelum akhirnya meninggalkan England pada 2015.

Dia kini tanpa kelab bola sepak selepas dilepaskan oleh DC United dalam MLS.

Pemain tengah: Kim Källström

Setakat peminjaman malang, pemain tengah Sweden Kim Källström adalah pemain yang mendapat penilaian tertinggi dalam senarai ini.

Setelah mencipta nama di seluruh Sweden, Perancis dan Rusia, serta dengan pasukan kebangsaan Sweden, Arsene Wenger ingin melihat bagaimana dia akan menyesuaikan diri dengan permainan Inggeris dan menandatanganinya untuk baki musim 2013/14 secara pinjaman dalam jendela perpindahan Januari.

Keputusan untuk tidak menandatanganinya secara kekal bermakna ia adalah selamat untuk mengatakan bahawa ia adalah patung. Bagaimanapun, pemain tengah itu mendakwa bahawa enam bulan yang dia habiskan di Arsenal adalah antara masa terbaik dalam kariernya.

Malangnya, peminat Arsenal tidak berfikiran sama.

Penyerang: Aleksandar Tonev

Kompilasi bola sepak boleh menipu.

Peminat menggunakan mereka sebagai propaganda untuk pemain kegemaran mereka dan pengakap/ejen kegemaran mereka kadangkala menyediakan mereka untuk menyokong pemain yang mereka wakili atau pemain yang mereka mahu kelab mereka melabur.

Ia berdasarkan kompilasi lakonan Aleksandar Tonev bahawa Aston Villa mengeluarkan wang tunai untuk menandatanganinya dari Lech Poznań. Dia telah dibawa ke perhatian mereka oleh bekas rakan sepasukannya dalam pasukan kebangsaan Bulgaria, Stiliyan Petrov, yang bersara sebagai peminat kegemaran Aston Villa dan merupakan jurulatih pembangunan di kelab itu pada masa itu.

Villa membuat kesilapan kerana mempercayai kompilasi dan berpindah untuk pemain sayap. Dia akhirnya bermain sebanyak 17 perlawanan untuk mereka pada 2013/14 sebelum dipinjamkan ke Celtic dan kemudian ke Frosinone secara kekal pada musim 2015/16.

Dia kini bersara pada usia 33 tahun selepas beberapa siri tugasan yang kurang memberangsangkan di beberapa kelab lain.

Penyerang: Ahmed Musa

Ahmed Musa menyertai Leicester City kelihatan seperti satu langkah yang mengagumkan untuk The Foxes dan pemain Nigeria itu, yang menjadi kegemaran peminat dalam tempoh empat tahun awalnya di kelab Rusia CSKA Moscow.

Dia juga merupakan salah seorang penyeri Piala Dunia FIFA 2014 walaupun Nigeria gagal melepasi pusingan 16 peringkat.

Ini membawa kepada Claudio Ranieri membuat langkah untuk menandatanganinya ke pasukannya yang baru sahaja memenangi Liga Perdana dalam larian ajaib 2015/16. Bagaimanapun, langkah itu tidak pernah membuahkan hasil untuk pemain Nigeria itu dan dia secara senyap-senyap dipinjamkan semula ke CSKA Moscow pada Januari 2018 sebelum dijual kepada pasukan Arab Saudi Al-Nassr pada musim panas musim itu.

Seperti kebanyakan dalam senarai ini, Musa mengambil tempat bukan kerana kemampuannya, tetapi kebolehsesuaiannya dengan bola sepak Liga Perdana. Tetapi tidak seperti kebanyakan dalam senarai, dia mengambil tempat untuk berada di pasukan yang salah dan mungkin, pada masa yang salah.

Penyerang: Yaya Sanogo

Salah seorang pemain yang mencirikan projek remaja Arsene Wenger yang gagal pada akhir 2000-an hingga awal 2010-an ialah penyerang Perancis Yaya Sanogo.

Ditandatangani daripada Auxerre dalam liga Perancis selepas perlawanan yang memberangsangkan dalam Piala Dunia Bawah-20 FIFA 2013 yang dimenangi Perancis, dia dijangka, seperti rakan sepasukannya ketika itu, Paul Pogba, untuk bermain di Arsenal.

Semuanya ternyata menjadi impian bagi peminat Wenger dan Arsenal, yang menyaksikan musibah demi malapetaka bila-bila masa Sanogo diberi peluang bermain untuk kelab itu dalam saingan liga atau piala.

Sanogo begitu teruk sehingga gol liga pertamanya sebagai pemain senior datang pada 2018, setahun penuh selepas dia dilepaskan oleh Arsenal dan ditandatangani oleh Toulouse.

Dia kini bersama pasukan divisyen satu Armenia Urartu dan kelihatan seperti dia akan meninggalkan sukan itu tidak lama lagi, dengan pencapaian terbesarnya ialah pemain antarabangsa yang cemerlang.

Share.
Leave A Reply