What's Hot

Perlawanan suku dan separuh akhir untuk Liga Juara-Juara UEFA 2022/23 telah ditentukan dan kami telah mendapat beberapa perlawanan yang sangat menarik.

Sejurus selepas itu, kami mempunyai dua pilihan untuk gelaran musim ini pada peringkat suku akhir.

Sementara peminat dan pengurus pasukan yang layak bersedia untuk perlawanan, berikut adalah beberapa ramalan awal dan pratonton perlawanan akan datang.

Benfica VS Internazionale: Inter akan bermain untuk keajaiban

Benfica adalah pasukan pilihan untuk perlawanan ini berdasarkan prestasi mereka dalam pertandingan musim lalu dan musim ini. Walau bagaimanapun, Inter Milan telah menunjukkan bahawa mereka semakin meningkat dan boleh bersaing dalam pertandingan yang mereka pernah menyerlah.

Ini adalah kali ketiga sejak musim 2011/12 mereka mencapai pusingan 16 dan kali pertama sejak 2010/11 mereka akan bermain perlawanan suku akhir dalam pertandingan itu.

Mereka adalah pemenang tiga kali pertandingan tetapi kemenangan terakhir mereka datang pada 2009/10, apabila mereka melakar treble terkenal. Sejak itu, mereka telah dilupakan dan perlahan-lahan bangkit dari abu. Itulah sebabnya ia adalah perlawanan yang besar untuk Nerazzurri.

Kestabilan pertahanan telah menandakan musim mereka setakat ini tetapi berdepan dengan Benfica yang merupakan antara pasukan penjaring gol tertinggi dalam saingan musim ini, pertahanan mereka akan diuji.

Pusingan pertama akan dimainkan di Portugal, memberikan Benfica kelebihan dalam perlawanan ini. Kemenangan ke atas dua perlawanan untuk pasukan Portugal adalah dijangka, tetapi Inter akan bermain untuk satu keajaiban.

Real Madrid lwn Chelsea: Laluan ke nombor 15 lebih jelas berbanding sebelum ini untuk Madrid

Pemenang 14 kali Liga Juara-Juara UEFA, Real Madrid akan menjadi tuan rumah kepada pasukan Inggeris kedua berturut-turut mereka dalam pertandingan musim ini.

Kali pertama mereka menyaksikan mereka mengenepikan Liverpool, yang menentang mereka merangkul gelaran ke-13 dan ke-14 mereka, dengan skor agregat 6 – 2. Ia adalah persembahan yang tegas dan memberi amaran kepada semua kelab lain yang datang untuk gelaran mereka.

Kini boleh dikatakan bahawa Madrid bukan sahaja pilihan untuk memenangi kejuaraan Liga Juara-Juara kedua berturut-turut buat kali kedua dalam sejarah mereka dan pertandingan, tetapi merupakan satu-satunya kelab di Eropah yang mampu mencapai kejayaan itu.

Lawan mereka, Chelsea, akan berdepan dengan cabaran paling sukar mereka musim ini dalam semua pertandingan apabila mereka bertandang ke Santiago Bernabeu untuk perlawanan pertama perlawanan pada 11 April.

The Blues, bagaimanapun, boleh mengambil ketenangan dan mendapat inspirasi daripada kejuaraan 2020/21 mereka yang menyaksikan mereka menewaskan Madrid dalam dua perlawanan di separuh akhir pertandingan musim itu. Kemenangan itu adalah hasil keputusan seri 1-1 di Santiago Bernabeu dan kemenangan 2-0 di Stamford Bridge pada perlawanan kedua.

Keadaan yang sama dihadapi pasukan Liga Perdana itu tetapi tidak mungkin keputusan yang sama akan menjadi keputusan kali ini.

Kemenangan ke atas dua perlawanan untuk Madrid sudah dijangka.

AC Milan lwn Napoli: Demi kegemilangan bola sepak Itali

Sejak kemenangan mengagumkan Inter pada musim 2009/10, pasukan Itali berjaya mara ke separuh akhir Liga Juara-Juara UEFA.

Kini, mereka mempunyai tiga pasukan dalam pertarungan, dengan salah seorang daripada mereka dijamin layak ke fasa kalah mati terakhir pertandingan, dan dua pasukan berjaya jika tuhan bola sepak menganggapnya sesuai.

AC Milan mempunyai sejarah yang kaya dalam pertandingan itu. Mereka adalah pasukan dengan gelaran kedua terbanyak di belakang Real Madrid, menang tujuh kali dalam sejarah cemerlang mereka. Kemenangan ketujuh mereka, bagaimanapun, datang pada tahun 2007, 16 tahun lalu.

Sejarah yang kaya ini boleh memacu mereka sekarang kerana mereka hanya dua langkah lebih dekat ke tempat kelapan, tetapi Napoli yang tegas menghalang impian itu.

Dipimpin oleh penyerang Nigeria yang mengamuk Victor Osimhen dan rakan penyerangnya Kvicha Kvaratskhelia, Partenopei telah menunjukkan diri mereka sebagai kuda hitam pertandingan musim ini.

Mereka adalah pasukan paling menarik di Eropah pada masa ini dan kelihatan lebih banyak lagi dalam laci pengurus Luciano Spaletti apabila musim 2022/23 semakin hampir.

Milan mempunyai sejarah, tetapi prestasi menunjukkan bahawa Napoli akan masuk dan menjadi pasukan yang mengibarkan bendera Itali buat kali pertama dalam lebih sedekad di separuh akhir.

Manchester City lwn Bayern Munich: Pertembungan musim ini

Manchester City dan Bayern Munich adalah dua pilihan utama untuk kejuaraan musim ini tetapi keputusan seri mempertemukan mereka antara satu sama lain.

Ini adalah perlawanan yang layak untuk menjadi perlawanan terakhir tetapi kini, salah satu daripada dua pasukan yang menarik ini perlu membatalkan yang lain.

Ini juga antara yang paling sukar untuk diramalkan dengan prestasi kedua-dua pasukan dalam saingan musim ini.

Pertemuan terakhir mereka dalam Liga Juara-Juara UEFA berlangsung sepanjang 2014. Mereka dikumpulkan bersama untuk musim 2014/15 dan kedua-dua pasukan memenangi perlawanan di tempat sendiri tetapi City muncul di kedudukan teratas dalam dua perlawanan.

Keputusan serupa dijangka berlaku apabila kedua-dua pasukan bertembung buat kali pertama dalam alaf baharu dalam pusingan kalah mati pada 11 April dan 18 April.

City telah miskin di jalan raya musim ini manakala Bayern telah menikmati kejayaan terbesar mereka di jalan raya musim ini. Atas sebab ini, pasukan Liga Perdana mungkin mempunyai kelebihan, memandangkan mereka telah menjadi pasukan tuan rumah terbaik dalam Liga Juara-Juara, tidak dapat ditandingi walaupun oleh Bayern.

Manchester City adalah pilihan kami untuk keluar dari pusingan ini. Walau bagaimanapun, mereka akan melakukannya dengan pertaruhan yang sangat tinggi.

Share.
Leave A Reply