What's Hot

Selebriti dan bola sepak adalah gabungan yang, walaupun tidak begitu popular, cenderung untuk membuat orang ramai pergi.

Sejak dahulu apabila The Beatles menunjukkan rasa cinta mereka kepada Liverpool kepada legenda Reggae Bob Marley yang bermain-main dengan rakan-rakannya, kepada Michael Jackson yang memakai jersi OGC Nice, peminat telah teruja apabila bintang kegemaran mereka menunjukkan kecintaan terhadap permainan mereka.

Ada yang telah pergi sehingga melibatkan diri dengan memiliki kepentingan dalam kelab bola sepak atau membelinya secara langsung. Artikel ini menyenaraikan beberapa selebriti paling terkenal dan kelab yang mereka miliki secara langsung atau sedang melabur.

David Beckham – Inter Miami (dan Manchester United?)

David Beckham baru-baru ini menolak pendekatan daripada beberapa konsortium yang ingin mengambil alih Manchester United daripada Keluarga Glazer.

Ini mungkin kerana cita-citanya sendiri untuk membeli kelab itu, yang didakwa oleh peminat dan bekas pemain telah menderita di tangan keluarga bilionair Amerika.

Pada November 2022, berita keluar mengenai bekas pemain nombor 7 United dan pemilik semasa francais MLS Inter Miami merancang untuk menubuhkan konsortiumnya sendiri untuk membuat bidaan untuk kelab itu. Jika berjaya, dia akan menambahnya ke portfolio kelab bola sepaknya yang dia ingin bina.

Walau bagaimanapun, dia akan bertarung dengan banyak pihak yang berminat, termasuk beberapa jutawan Arab untuk kelab itu dan ia akan menjadi satu keajaiban jika dia dapat menewaskan pesaingnya untuk memperoleh kelab yang memulakannya dalam laluan untuk menjadi seperti sekarang. .

Kini Beckham tidak akan menjadi nama yang ideal untuk memulakan senarai ini kerana tuntutan terbesarnya untuk kemasyhuran kekal bola sepak. Tidak kira berapa banyak selebriti seorang pemain bola sepak, dalam bahasa sehari-hari, istilah ini kebanyakannya dikaitkan dengan pengamal seni persembahan.

Tetapi Beckham adalah salah satu daripada segelintir pemain bola sepak yang telah melampaui definisi biasa mengenai selebriti. Dan jika dia berjaya mendapatkan Manchester United di bawah kawalannya, ia mungkin akan menjadi pemilikan kelab bola sepak berprofil tertinggi dalam sejarah.

Ryan Reynolds dan Rob McElhenney – Wrexham AFC

Ryan Reynolds dan Rob McElhenney adalah dua daripada selebriti paling popular dalam bola sepak pada masa ini.

Pengambilalihan kelab Wales Wrexham AFC yang bermain dalam Liga Kebangsaan, peringkat kelima bola sepak Inggeris, telah menjadi salah satu cerita terbaik untuk keluar dari permainan moden.

Mereka mendokumentasikan penglibatan mereka dengan kelab dengan siri dokumen bertajuk, “Selamat Datang ke Wrexham”, dan ia telah memenangi lebih ramai peminat untuk kelab dan juga untuk permainan bola sepak. Kisah bagaimana mereka masuk ke dalam permainan ini juga sangat menginspirasi.

McElhenney berada di set salah satu rancangannya dan salah seorang penulis, peminat Liverpool Inggeris, menggunakan rehatnya untuk mengejar klip dari perlawanan Liverpool yang dia terlepas. Pelakon itu mula berminat dan selepas mendapat kursus bola sepak bola sepak 101 daripada penulis, terus mengambil keputusan untuk membeli kelab bola sepak.

Mereka menetap di Wrexham AFC, sebuah kelab yang merana dalam Liga kebangsaan dan hampir kehilangan keupayaannya untuk beroperasi sebagai kelab bola sepak profesional. Selepas pertemuan dengan penyokong dan badan penjaga kelab yang terdiri daripada penduduk tempatan di bandar kecil Wrexham, mereka mengambil alih kelab itu.

Ia adalah kisah inspirasi yang telah memberi inspirasi kepada lebih ramai selebriti acuh tak acuh untuk mengambil minat dalam permainan rakyat.

Dan dengan Wrexham di ambang kenaikan pangkat ke Liga Bola Sepak Inggeris Divisyen 2, peringkat keempat bola sepak Inggeris, mereka bersedia untuk memberi inspirasi kepada lebih ramai selebriti untuk terlibat.

Wanita-wanita di Angel City

Angel City FC ialah sebuah pasukan bola sepak wanita yang berpangkalan di Los Angeles, California, di Amerika Syarikat. Mereka bermain dalam Liga Bola Sepak Wanita Kebangsaan, peringkat teratas bola sepak wanita di Amerika Syarikat.

Ia adalah bersejarah kerana ia adalah satu-satunya pasukan yang mempunyai pemilikan dan pasukan pengurusan tertinggi hanya terdiri daripada wanita. Bersama ahli perniagaan dan kapitalis teroka Kara Nortman, pelakon senarai A Natalie Portman ialah pengasas bersama kelab dan pelabur terbesar.

Portman membawa masuk rakan-rakannya dari Hollywood untuk membantu menubuhkan kelab itu. Becky G, Eva Longoria, Jessica Chastain, Jennifer Garner, Uzo Aduba dan America Ferrera adalah wanita Hollywood yang menyertai Portman dalam menubuhkan kelab itu sebagai pemiliknya. Bekas bintang USWNT, Mia Hamm dan legenda tenis rumput Serena Williams adalah dua selebriti sukan yang turut menyertai sebagai pemilik.

Pasukan itu, yang diasaskan pada 2020, merupakan salah satu francais bola sepak yang paling pesat meningkat di AS. Mereka menjadikan sukan ini lebih mudah diakses oleh wanita di rantau di mana bola sepak wanita lebih popular daripada permainan lelaki, tetapi sebahagian besarnya dikawal oleh lelaki.

Share.
Leave A Reply