Musim Kejuaraan EFL 2022/23 terbukti menjadi kejayaan bagi sesetengah pasukan, berbeza dengan musim 2021/22 yang menyaksikan perlumbaan ketat di kedua-dua hujung jadual.

Burnley mendahului kumpulan dan berada 13 mata di hadapan pasukan tangga kedua Sheffield United (pada masa penulisan), yang memberikan perlawanan yang baik di bahagian itu walaupun menghadapi masalah kewangan.

Kedua-dua pasukan bermain dalam Liga Perdana baru-baru ini seperti musim lalu, dengan Burnley mengalami penyingkiran pertama sejak 2015/16 dan Sheffield United tersingkir pada 2020/21 selepas hanya satu musim di liga teratas.

Mereka hanya tinggal 11 perlawanan lagi dan mereka boleh disertai oleh Middlesbrough atau Blackburn Rovers, dua pasukan yang telah menunggu beberapa dekad untuk kembali ke puncak bola sepak Inggeris, serta Luton Town atau Norwich City.

Bahagian seterusnya artikel ini akan melihat peluang mereka ketika peringkat untuk musim Liga Perdana 2023/24 sedang ditetapkan.

Meramalkan perlumbaan kejuaraan Kejuaraan EFL 2022/23

Burnley, Sheffield, Middlesbrough dan Blackburn adalah empat pasukan teratas dalam bahagian (pada masa penulisan). Untuk tempat promosi terakhir dalam Liga Perdana musim depan, Middlesbrough dan Blackburn akan bertarung dalam kejohanan playoff menentang pasukan kelima dan keenam dalam bahagian itu, Luton Town dan Norwich City.

Burnley masih kekal di tangga teratas berkat kelebihan 13 mata mereka. Ia akan mengambil empat kekalahan pada lantunan tanpa kemenangan atau seri di antaranya untuk menyingkirkan mereka. Dengan hanya berbaki 11 perlawanan dalam musim ini, kemungkinan besar mereka tidak akan dapat mencari keputusan yang mereka perlukan untuk memenangi Kejuaraan dan kembali ke Liga Perdana.

Lima pasukan seterusnya di bahagian atas log Kejuaraan dipisahkan dengan sembilan mata dan akan bermain permainan dalam hidup mereka dalam minggu-minggu akan datang sambil mereka mencari untuk mendapatkan promosi ke liga teratas musim depan melalui kelayakan automatik atau playoff.

Panduan bentuk mereka menunjukkan bahawa Middlesbrough dan Norwich adalah dua pasukan terbaik dalam liga (pada masa penulisan). Kedua-dua pasukan masing-masing menduduki tempat ketiga dan keenam dan pastinya akan menimbulkan kebimbangan kepada pesaing playoff lain apabila musim semakin hampir.

Middlesbrough berada di tempat kedua di belakang Burnley dalam bentuk pemarkahan di bahagian itu. Hanya empat mata memisahkan mereka daripada Sheffield United di tempat kedua. Memandangkan fakta ini, ia mungkin hanya menunggu masa sebelum kita melihat dua teratas baharu dalam bahagian yang akan menerima kenaikan automatik ke Liga Perdana.

Millwall memasang kes yang kukuh di tempat ketujuh, hanya satu mata di luar enam teratas (pada masa penulisan). Kemarahan daripada mereka boleh menyaksikan salah seorang daripada Norwich atau Luton Town terlepas tempat playoff pada 13 dan 14 Mei 2023.

Ringkasnya, susunan empat teratas tidak mungkin berubah daripada bentuk semasa apabila pusingan playoff tiba. Bagaimanapun, playoff akan kekal tidak dapat diramalkan tetapi Middlesbrough adalah pesaing yang kuat untuk merebut tempat ketiga dan terakhir promosi melalui cara itu.

Meramal pasukan yang akan beraksi dengan baik dalam Liga Perdana

Kejuaraan EFL berada di kedudukan antara liga paling sukar di dunia dan boleh dikatakan bahawa ia lebih sukar daripada beberapa liga teratas di dunia.

Suasana peminat, fizikal dan kepantasan permainan di bahagian boleh menjalankan mana-mana pemain yang compang-camping. Tetapi seperti yang telah diajar oleh Fulham dan Norwich City kepada kita dalam sejarah baru-baru ini, rusuhan dalam Kejuaraan adalah permainan bola yang berbeza daripada apa yang boleh didapati dalam perlawanan Liga Perdana di meja tengah.

Kualiti bola sepak dalam perlawanan Brentford vs Brighton and Hove Albion pastinya lebih tinggi daripada sebarang perlawanan yang ditawarkan oleh Kejuaraan.

Nilai hiburan bagi kedua-dua perlawanan mungkin berbeza, tetapi ini sebahagian besarnya disebabkan oleh fakta bahawa pasukan Liga Perdana lebih berhati-hati supaya mereka tidak kehilangan sebarang mata berharga yang boleh mencederakan mereka.

Burnley memahami perkara ini, telah berada dalam liga baru-baru ini seperti musim lalu. Mereka juga mempunyai Vincent Kompany, seorang veteran Liga Perdana dengan empat gelaran Liga Perdana atas namanya, sebagai pengurus mereka.

Dia mungkin berada di luar tahap kecemerlangannya musim depan kerana hanya menguruskan bola sepak liga utama di Belgium, tetapi dengan cara dia menyediakan Burnley untuk bermain, tiada apa yang menghalangnya daripada melakukan larian serupa dengan Mikel Arteta, di mana dia bermain di bawahnya. Manchester City.

Middlesbrough adalah pasukan terbaik seterusnya dalam bahagian musim ini. Kedudukan mereka sekarang tidak memberikan keadilan kepada mereka.

Di bawah Michael Carrick, mereka telah menyempurnakan bola sepak peralihan British yang tipikal sambil menggabungkan elemen penguasaan dan membina bola sepak.

Mereka boleh memberi mana-mana pasukan Liga Perdana mengejar wang mereka dengan gaya permainan mereka yang boleh menjadi sangat popular di kalangan peminat Liga Perdana. Pengurus Michael Carrick juga akan berusaha untuk membuktikan bahawa dia sudah bersedia untuk lompat besar selepas dia dibuang memihak kepada Ralf Rangnick yang lebih berpengalaman dan akhirnya Erik ten Hag di Manchester United.

Sheffield juga bermain dengan baik dan mempunyai bakat individu yang menyerlah. Beberapa pemain itu sudah berada dalam radar beberapa kelab dalam Liga Perdana, termasuk beberapa dalam enam besar. Jika mereka memperoleh kelayakan automatik dan mengekalkan pemain tersebut, mereka boleh menikmati jenis kekayaan yang sama seperti yang mereka alami pada 2019/20.

Pasukan-pasukan yang bersaing untuk merebut tiga tempat promosi ke Liga Perdana musim depan semuanya telah terbukti lebih menarik daripada pasukan-pasukan di tiga terbawah Liga Perdana musim ini.

Siapa pun mereka, mereka berjanji untuk menjadi angin segar dalam liga dan juga boleh menjadi kumpulan peserta pertama yang terlepas daripada penyingkiran pada penghujung musim Liga Perdana.

Share.
Leave A Reply