Salah satu bahagian yang paling diremehkan dalam setiap musim liga bola sepak ialah menonton pasukan berjuang untuk keselamatan.

Perlawanan biasanya mempunyai pertaruhan yang lebih tinggi daripada perlumbaan kejuaraan kerana penyingkiran bermakna kurang sumber kewangan, kehilangan pemain terbaik mereka dan kemungkinan berulir menjadi tidak relevan. Leeds United adalah contoh moden terbesar tentang apa yang boleh berlaku apabila pasukan mengalami penyingkiran tetapi nasib baik untuk Lilywhites, mereka kembali dan naik.

Pertempuran penyingkiran musim 2022/23 akan menjadi sangat menarik. 13 mata memisahkan pasukan separuh bawah, tetapi lebih menarik, enam mata memisahkan pasukan yang menduduki kedudukan ke-12 hingga ke-20.

Dengan semua pasukan ini berada di puncak penyingkiran, kami melihat apa yang boleh mereka lakukan untuk terus kekal.

Meramalkan pertempuran penyingkiran

Mari kita mulakan dengan analisis ringkas tentang pasukan yang mungkin berada di gelanggang, berjuang untuk keselamatan.

Liga adalah 26 minggu perlawanan dengan beberapa pasukan mengalami defisit perlawanan. Sembilan daripada sepuluh pasukan terbawah mempunyai enam mata yang memisahkan mereka dan di antara pasukan tersebut, terdapat beberapa pasukan dengan defisit satu perlawanan.

Berdasarkan prestasi, Crystal Palace (ke-12; satu perlawanan di tangan), Leicester City (ke-15; satu perlawanan di tangan) dan West Ham United (ke-16; satu perlawanan di tangan), bersama tiga terbawah semasa Everton (ke-18), Southampton (ke-19; satu perlawanan di tangan) dan Bournemouth (ke-20; satu perlawanan di tangan) kelihatan seperti pasukan yang akan bergelut untuk keselamatan pada bulan April.

Crystal Palace tidak menang dalam sembilan tetapi telah melepaskan paling sedikit gol dalam kalangan pasukan di bahagian bawah. Penjaringan gol, bagaimanapun, adalah masalah mereka, dengan jumlah 21 gol mereka untuk musim ini menjadi yang kelima terendah (berkat kedudukan bersama untuk pertama dan kedua) dalam liga.

Jika Patrick Viera dapat memperbaikinya pada bulan April apabila mereka akan menentang Leicester City, Leeds United dan Southampton, mereka boleh duduk dengan selesa di kedudukan ke-12 tanpa bimbang akan jatuh ke dalam pertarungan penyingkiran.

Juga tidak mungkin Brendan Rodgers dan Leicester City akan jatuh ke zon penyingkiran. Bentuk yang tidak menentu telah mencirikan musim mereka setakat ini dan kami mengharapkan bentuk yang tidak menentu itu untuk menyelamatkan mereka apabila mereka memerlukannya.

Tempat ke-15 akan menjadi penamat yang baik untuk mereka membina sebelum musim depan tetapi prestasi menjaringkan gol mereka boleh menyaksikan mereka memintas Wolverhampton Wanderers untuk menamatkan saingan di belakang Palace di tempat ke-13.

Tidak kira apa yang berlaku, ini akan menjadi pertarungan untuk peringkat umur dan butiran yang sangat kecil seperti perbezaan gol boleh menentukan kelab yang turun dan yang kekal.

Pasukan terbaik dan berprestasi paling teruk

Daripada sembilan pasukan yang sedang bertanding untuk penyingkiran, Palace, Wolves, Leicester dan Nottingham Forest adalah yang paling menonjol. West Ham, Leeds dan tiga terbawah Everton, Southampton dan Bournemouth adalah pemain paling teruk. Ini juga jelas dari tempat mereka di log.

Palace mempunyai pertahanan yang mantap, melepaskan lebih sedikit gol daripada tiga daripada enam pasukan teratas. Wolves adalah salah satu pasukan yang berprestasi terbaik pada tahun baru dan mereka harus berterima kasih kepada Julen Lopetegui.

Sejak bekas pasukan kebangsaan Sepanyol, pengurus Real Madrid dan Sevilla mengambil alih kelab itu, mereka bermain lebih baik, menjaringkan lebih banyak gol dan bertahan dengan lebih baik. Walau bagaimanapun, sukar untuk meramalkan versi mana yang muncul pada mana-mana minggu permainan tertentu sejak pergantian tahun.

The Foxes, sebaliknya, melepaskan banyak gol tetapi bertindak balas dengan langkah yang sama untuk mendapatkan beberapa mata yang amat diperlukan daripada kemenangan dan seri.

Forest, sementara itu, tanpa pemain utama dan ini telah membawa kepada beberapa perjuangan sejak kebelakangan ini. Selepas memulakan musim dengan buruk, kemenangan terkenal menentang Liverpool dan keputusan baik seterusnya menentang Leicester City, Manchester City, Brentford, Crystal Palace dan Chelsea memastikan mereka kekal di meja tengah.

Kepulangan pemain-pemain ini dalam minggu-minggu akan datang boleh memberi semangat kepada Steve Cooper yang boleh menyaksikan mereka memulakan musim seperti yang dilakukan Leeds United pada 2020/21.

Memandangkan pengurus pasukan ini terus mengubah taktik mereka, adalah lebih baik untuk mereka memberi tumpuan kepada perlawanan dengan pasukan yang berada dalam kedudukan yang sama dengan mereka.

Mereka kini berada di tahap yang lebih rendah daripada 10 pasukan teratas dan dengan separuh daripada jadual itu mengalami beberapa perubahan mereka sendiri, mereka boleh menjadi kerosakan cagaran untuk cita-cita pasukan yang mengejar tempat Eropah.

Perkara yang sama berlaku untuk pasukan yang berprestasi paling teruk dengan perbezaannya adalah dalam pengurusan.

Everton, terutamanya, menjatuhkan bola dengan Frank Lampard dengan membenarkan dia tinggal lebih lama daripada dia. Ini telah menyebabkan mereka mundur seribu langkah dan Sean Dyche akan bergelut untuk membantu mereka mengejar ketinggalan.

Pertempuran penyingkiran akan berakhir dan pasukan yang akan bertahan adalah pasukan yang akan menjaringkan lebih banyak gol ketika pertempuran berlangsung.

Share.
Leave A Reply