Laporan telah muncul bahawa konsortium pimpinan Todd Boehly, pemilik Kelab Bola Sepak Chelsea, sedang bersedia untuk membuat bidaan besar-besaran untuk Neymar.

Hubungan antara pemain antarabangsa Brazil dan Paris Saint-Germain kelihatan seperti telah rosak dan tidak dapat dibaiki. Kecederaan, laporan tidak berdisiplin dan kegagalan untuk menjulang trofi Liga Juara-Juara UEFA telah membuatkan kelab kecewa dengan bekas pemain Barcelona itu dan musim 2022/23 mungkin menjadi yang terakhir di Parc De Princes.

Sekiranya Neymar meninggalkan Ligue 1 Perancis pada penghujung musim, Liga Perdana nampaknya akan menjadi destinasi seterusnya kerana minat Chelsea. Yang menimbulkan persoalan: “Adakah Neymar akan menjadi hit dalam Liga Perdana atau kehilangan seperti Robinho?

Membandingkan Neymar dan Robinho

Dari segi bakat bola sepak sebenar, kedua-dua pemain boleh diletakkan di atas alas yang sama.

Neymar adalah salah satu bakat yang bukan sahaja merebut seluruh Brazil tetapi memastikan dunia memahami apa yang dimaksudkan dengan negara Jogo Bonito. Perkara yang sama boleh dikatakan untuk Robinho, yang menarik minat daripada kelab-kelab Eropah yang tidak diketahuinya.

Selepas kejayaan luar biasa di Santos di negara asalnya Brazil dan kejayaan sederhana di Real Madrid, ceritanya berlaku bahawa apabila Robinho meninggalkan kelab gergasi Sepanyol itu ke Manchester City di mana dia akan menjadi pemain pertama di era Sheikh Mansour, dia fikir. dia menyertai Manchester United. Dalam satu wawancara lamanya, dia mendedahkan fakta ini.

“Saya fikir saya akan menyertai Manchester United,” katanya. “Saya telah dikelirukan oleh semua yang terlibat. Saya tidak sedar ada kelab Manchester lain di England.”

Kariernya, bagaimanapun, jauh berbeza dengan Neymar, yang hanya berjaya di mana-mana sahaja dia pergi.

Ia boleh menjadi jangkaan untuk berubah untuk Manchester United dan kekecewaan bermain di kelab lain, tetapi Robinho ternyata menjadi prestasi yang mahal untuk Cityzens. Dua tahun kemudian – termasuk tempoh pinjaman – dia bertolak ke AC Milan di mana dia menikmati kejayaan sederhana tetapi tidak pernah benar-benar mampu untuk memenuhi bil.

Tetapi bagi Neymar, ia telah menang demi kemenangan. Selepas kejayaan luar biasa di Santos, dia pergi ke Barcelona di mana dia memenangi treble bersama Luis Suarez dan Lionel Messi, membentuk trio penyerang paling maut di dunia setakat ini. Bersama-sama, mereka juga memenangi beberapa trofi lain. Selepas itu, dia berpindah ke PSG di mana dia terus mengumpul trofi dan kini merupakan penjaring gol keempat terbanyak mereka sepanjang zaman.

Satu-satunya perbezaan utama antara karier mereka ialah Neymar tidak menguji air keruh Liga Perdana, yang terkenal kerana menurunkan yang paling kuat dari kuda tinggi mereka dan merendahkan mereka.

Malaikat Di Maria. Radamel Falcao. Gonzalo Higuain. Ini hanyalah sebahagian daripada bakat besar yang datang ke liga di tengah-tengah keriuhan ramai hanya untuk gagal. Robinho adalah salah seorang daripada mereka, tetapi persoalannya, adakah Neymar akan?

Apakah kos Chelsea (atau kelab PL lain) untuk mendapatkan Neymar?

Laporan mendakwa Neymar dijual pada harga £70 juta. Bagi pemilikan Todd Boehly yang berbelanja percuma, itu adalah mencuri untuk pemain yang berkaliber itu.

Newcastle United juga disebut-sebut sebagai peminjam pemain Brazil itu, terima kasih kepada keazaman pemilik baharu mereka yang ingin menjadikan kelab itu sebagai penewas dunia dalam tempoh 10 tahun, bermula dengan Liga Perdana.

The Magpies masih belum berbelanja melebihi £65 juta untuk perpindahan (Alexander Isak dengan harga £63 juta adalah pembelian rekod mereka) walaupun dengan pemilik baru yang kaya, tetapi Neymar dengan £70 juta pastinya tidak akan menjejaskan poket mereka.

Untuk rekod menandatangani mereka, bagaimanapun, mereka dilaporkan telah membelanjakan sejumlah £122.40 juta untuk yuran ejen dan bil perpindahan lain. Pemain memperoleh £120,000 setiap minggu dan merupakan pendapatan tertinggi mereka dalam sejarah.

Chelsea telah membayar lebih banyak daripada itu dalam gaji kepada pemain dan Newcastle mampu membayar lebih daripada itu sekarang kepada pemain. Dengan kedua-dua mereka mempunyai minat terhadap Neymar, mereka mungkin membelanjakan utara £200 juta untuk membiayai perpindahan dan sebanyak £400,000 seminggu untuk gaji Neymar.

keputusannya

Seperti Robinho, Neymar adalah pemain yang berbakat tetapi dia mempunyai buku lali yang lemah. Dia telah menghabiskan sebahagian besar masanya di Perancis di hospital dan dalam fisioterapi kerana kecederaan berulang kepada mereka.

Ligue 1 Perancis adalah liga fizikal dan Liga Perdana adalah sama seperti fizikal (atau lebih banyak lagi). Ini sudah menimbulkan masalah kecederaan untuk pemain berusia 31 tahun itu, yang perlahan-lahan semakin kecewa dengan bola sepak.

Selain itu, mana-mana dua kelab yang disebutkan di atas yang akhirnya mendapat Neymar tidak akan goyah dari segi kewangan. Tetapi satu perkara yang pasti: mereka akan mengharapkan dia menunaikan janji untuk menjadikan mereka sisi yang lebih baik.

Neymar telah menangani beban jangkaan berkali-kali untuk Brazil, Barcelona dan PSG dan telah muncul di atas lebih kerap daripada tidak. Liga Perdana, dengan peminat yang tidak kenal ampun dan bola sepak yang sukar, akan menjadi satu kejayaan buatnya.

Dia telah mengumpul pengalaman yang diperlukan untuk mengendalikan orang ramai seperti itu dan pada usia 31 tahun, tidak mungkin dia akan mendapati sukar untuk menyesuaikan pengalaman itu dengan bola sepak Liga Perdana.

Walaupun jumlah gol dan bantuannya jatuh, Neymar tidak akan gagal di England.

Share.
Leave A Reply