Lima mata jelas. 25 gol dibolosi dalam 26 perlawanan. Anugerah pengurus bulan terbanyak. Ini adalah beberapa sebab mengapa kami berpendapat Arsenal akan menjulang kejuaraan Liga Perdana menjelang 28 Mei 2023.

Anda boleh mengemukakan hujah Manchester City sebagai pencabar terdekat mereka dan juga melemparkan Manchester United pimpinan Erik ten Hag untuk ukuran yang baik. Anda akan membuat mata yang sah, terutamanya dengan Manchester City, yang telah menjadikan diri mereka pakar perlumbaan kejuaraan sejak diambil alih oleh Kumpulan Bola Sepak City.

Tetapi anda akan mengabaikan beberapa faktor yang telah bermain di tangan Arsenal musim ini. Faktor-faktor ini, jika dianalisis, meletakkan trofi itu dalam jangkauan penuh Arteta dan anak buahnya ketika mereka berusaha memburu gelaran pertama sejak musim “Invincibles” mereka 19 tahun lalu.

Mengambil kemenangan yang diperlukan

Arsenal lwn Bournemouth pada 4 Mac 2023. Leicester City lwn Arsenal pada 25 Februari 2023. Aston Villa lwn Arsenal pada 18 Februari 2023.

Tiga perlawanan ini mempunyai dua persamaan: Arsenal berdepan pasukan di bahagian bawah liga, dan Arsenal berjuang untuk mendapatkan kemenangan.

Bola sepak liga di seluruh dunia dimenangi apabila pasukan memperoleh kemenangan dalam permainan seperti ini yang cenderung lebih sukar, lebih sukar, lebih kasar atau lebih fizikal dan panas. Menentang pasukan teratas, lebih banyak taktik dan pendekatan berhati-hati boleh dilakukan. Menentang pasukan separuh bawah yang bergelut untuk bertahan, ia sentiasa berperang.

Arsenal telah melakukan tugas yang baik untuk bertarung bermati-matian dalam jenis permainan ini dan ia telah menyumbang kepada kedudukan mereka pada masa ini. Kecuali mereka perlahan dan mula mengambil mudah permainan ini, mereka memenangi liga.

Kemenangan menentang enam besar

Tidak seperti liga lain, kemenangan menentang kuasa yang ada adalah sama penting – jika tidak lebih penting – seperti menang menentang pasukan di bahagian bawah.

Inilah sebab mengapa Newcastle United tidak dapat mengekalkan momentum mereka dan telah tergelincir daripada tiga teratas. Mereka mendapat keputusan yang diperlukan menentang pasukan kecil tetapi gagal mendapatkan keputusan yang baik menentang pasukan besar tradisional.

Arsenal telah meraih cukup mata daripada kesemua enam palang besar Manchester City, yang perlu mereka hadapi sekali lagi pada bulan April, yang pada masa itu mereka boleh memenangi liga secara matematik.

Mereka tidak pernah mencapai kejayaan ini dalam tempoh 19 tahun dan sekarang setelah mereka mencapainya, keadaan telah berubah. Kemenangan ini telah menjadikan mereka lebih menakutkan, memberikan mereka kelebihan psikologi ketika mereka pergi ke permainan lain.

Fleksibiliti taktikal

Mikel Arteta telah mengambil masa lima musim, tetapi dia akhirnya memecahkan kod untuk menjadi pengurus yang berjaya dalam permainan moden: bermain META.

META ialah akronim untuk “Taktik Paling Berkesan Tersedia”. META mengembangkan permainan demi permainan, tahun demi tahun. Perlawanan mungkin memerlukan bola sepak menyerang balas dan perlawanan seterusnya memerlukan duduk dalam-dalam untuk mengawal bola di tengah-tengah taman.

Malah Pep Guardiola, pengurus tiki-taka klasik era moden, telah berkembang untuk menerapkan META ke dalam jenama bola sepaknya. Walaupun dia cuba mengekalkan gaya berasaskan penguasaan sebagai asas taktikal pasukannya, dia membuat persediaan berdasarkan lawan dan faktor lain.

Arteta degil dan buntu dalam caranya, tetapi kini telah berkembang – dan masih berkembang – secara taktikal. Evolusi seorang lelaki yang disebut-sebut mempunyai minda bola sepak yang cemerlang adalah apa yang kita lihat di Arsenal pada masa ini, dan itulah sebabnya mereka akan memenangi liga musim ini.

Tetulang pintar

Setiap pasukan boleh membuat tuntutan untuk mempunyai jabatan pengakap yang baik yang melakukan kerja rumah mereka untuk mengenal pasti bakat hebat dari akademi mereka atau di kelab lain yang boleh menguatkan mereka. Tetapi dengan Arsenal, dakwaan itu boleh menjadi sangat benar.

Oleksandr Zinchenko, Gabriel Jesus, Jorginho, Leandro Trossard dan Fábio Vieira adalah pemindahan yang kelihatan seperti menjalankan perniagaan kilang. Bagaimanapun, setiap pemain ini telah menambah sesuatu yang sangat penting kepada pasukan.

Zinchenko menyediakan perlindungan di tengah-tengah taman dari kedudukan belakang kiri. Gabriel Jesus hanya melakukan apa yang dia lakukan di Manchester City, tetapi dengan lebih tanggungjawab seperti ketika dia di Palmeiras di Brazil.

Bahagian ini boleh digunakan untuk menganalisis pemain ini tetapi tidak kira berat sebelah anda, anda akan bersetuju bahawa Arsenal bijak dalam perniagaan perpindahan mereka.

Beberapa sasaran perpindahan semasa mereka juga adalah pemain yang kebanyakan peminat hanya akan mempertimbangkan apabila mereka yang mereka inginkan tidak tersedia atau tidak dapat dicapai. Tetapi berdasarkan perniagaan kelab pada masa lalu, boleh disimpulkan bahawa perkara-perkara tidak seperti yang mereka nampak di dapur Edu Gaspar.

Terdapat banyak kepercayaan kepada kelab dan Emirates tidak pernah sekeras ini.

Pemanduan itu dirasai di dalam bilik persalinan. Mikel Arteta dan anak-anak lelaki lebih bermotivasi berbanding sebelum ini.

Dengan hanya 12 perlawanan lagi, hanya tindakan Tuhan atau penyerahan mustahil oleh pasukan boleh menghalang Arsenal daripada memenangi Liga Perdana.

Share.
Leave A Reply