Mikel Arteta telah membawa Arsenal daripada menjadi penyerang dunia dalam lima musim dan ia amat membanggakan untuk dilihat.

Bagi peminat Arsenal, ia mengambil masa yang agak lama untuk pemain Sepanyol itu menunaikan janji yang dibuatnya apabila dia mengambil alih jawatan daripada Unai Emery pada Disember 2019 semasa musim 2019/20.

Walau bagaimanapun, ia menunjukkan apa yang mungkin apabila sebuah kelab bermain lama dengan pengurus mereka, sesuatu yang kini hilang dalam pengendalian kelab moden.

Pasukan itu kini mempunyai beberapa pemain yang telah menarik perhatian kelab besar di seluruh England dan Eropah. Adalah selamat untuk mengatakan bahawa mereka akan menjadi sasaran apabila jendela perpindahan akan datang.

Berikut adalah beberapa pemain yang kami fikir Arsenal perlu berjuang untuk mengekalkannya pada Jun 2023.

Pertahanan: Saliba, Gabriel, Tierney

Sebelum Piala Dunia, pertahanan Arsenal adalah antara yang terbaik di seluruh Eropah. Kembali ke musim liga telah menyaksikan mereka tercampak sedikit, tetapi mereka masih mengekalkan kekukuhan yang sukar dipecahkan, mengekalkan mereka di puncak rekod.

Mengetuai pertahanan mereka ialah gandingan William Saliba (21) dan Gabriel Magalhaes (35). Kedua-dua bek tengah itu adalah antara yang terbaik dalam Liga Perdana dalam kedua-dua prestasi dan konsisten musim ini dan telah melaporkan berita perpindahan mengenai mereka sejak sebelum jendela perpindahan Januari.

Gabriel dirayu hebat oleh Juventus, yang dilaporkan telah menghubungi wakilnya. Bagaimanapun, Arsenal mengikatnya dengan kontrak baharu yang mungkin tidak bermakna buat Juventus atau mana-mana kelab lain yang masih meminati pemain pertahanan Brazil itu.

Saliba kini dalam perbincangan untuk kekal di Emirates selepas kontrak semasanya (pada masa penulisan). Semua laporan menunjukkan bahawa dia akan meletakkan pen di atas kertas mengenai apa sahaja yang dipersetujui oleh ejennya dan Arsenal. Bagaimanapun, prestasinya semasa dipinjamkan di Ligue 1 Perancis yang diterjemahkannya ke musim penuh pertamanya bersama The Gunners telah menyaksikan dia menarik dan mengekalkan mata ramai orang besar Eropah.

Tierney, sebaliknya, kini kehilangan tempat permulaannya kepada Oleksandr Zinchenko yang lebih berpengalaman yang kemampuannya sebagai pemain bola sepak boleh melihatnya bermain di seluruh padang sambil menahan bahagian kiri pertahanan.

Pemain muda Scotland itu mungkin akan keluar dari kelab musim depan kerana laporan mendakwa bahawa Arsenal telah menetapkan harga yang diminta untuknya sekiranya dia memutuskan untuk pergi.

Arteta masih mempunyai kegunaan untuknya serta tempat yang lemah untuk pemain yang telah bergelut dengan kecederaan untuk sebahagian besar karier Arsenalnya.

Tidak mungkin pemain Sepanyol itu akan membenarkan sebarang urusan untuk pemain ini, tetapi kelab itu boleh menjangkakan akan dibanjiri dengan panggilan daripada kelab yang ingin menandatangani mereka.

Bahagian tengah: Partey, Smith-Rowe

Tempat Thomas Partey dalam skuad Arsenal mungkin terancam. Ini berikutan minat kelab terhadap Declan Rice, pemain yang boleh menggantikan Partey di tengah taman untuk Gunners. Terdapat juga cakap-cakap mengenai Youri Tielemans bertukar ke Arsenal dan masih belum dapat dilihat siapa antara dua pemain itu yang akan menyarung jersi Arsenal pada masa hadapan.

The Gunners juga memperoleh Jorginho daripada Chelsea pada Januari dan pemain Itali itu telah memasuki skuad dengan sempurna. Pemain dari Ghana itu, yang merupakan salah seorang pemain terbaik kelab itu sejak menyertai musim 2020/21, kini kelihatan tidak dibelanjakan terima kasih kepada bekas pemain tengah Napoli dan Chelsea itu.

Dengan semua faktor ini dipertimbangkan, Partey boleh keluar dari pintu pada musim panas. Terdapat minat yang besar dalam perkhidmatannya juga dan tawaran yang baik boleh mengubah kepala pembuat keputusan di Arsenal.

Emile Smith-Rowe, sementara itu, tidak dapat menyerlahkan kuasanya di sisi musim ini selepas tamat 2021/22 yang cemerlang.

Kecederaan telah menghalang perkembangan dan masa permainannya, dan hasilnya adalah perjuangan untuk masa depannya di Emirates. Dengan Arteta dan ketua perpindahan Edu Gaspar mengintai beberapa pemain tengah lain termasuk yang disebutkan di atas, nombor 10 boleh dikorbankan untuk kebaikan yang lebih besar.

Dia juga tidak dalam pencalonan untuk kontrak baharu yang seterusnya menimbulkan keraguan pada masa depannya. Dia baru sahaja menandatangani kontrak baharu pada permulaan musim 2021/22 tetapi dengan Arsenal ingin mengikat bintang muda mereka dengan kontrak baharu yang menguntungkan, pemain muda antarabangsa England itu boleh dilihat sebagai boleh guna oleh kuasa yang ada di kelab itu.

Kedua-dua Partey dan Smith-Rowe adalah penting untuk gol Arsenal. Pengurus juga menilai mereka sangat tinggi dan akan menggunakannya pada mana-mana peluang yang diberikan. Ini mungkin memihak kepada mereka ketika jendela perpindahan musim panas semakin hampir.

Jika ia berlaku, ini bermakna kelab itu akan berkata tidak banyak kepada kelab-kelab berbeza yang telah menunjukkan minat mereka untuk mengambil kedua-dua mereka daripada tangan Arsenal.

Serangan: Saka, Nketiah

Kini Saka tidak boleh disentuh di Arsenal tetapi minat daripada kelab seperti Manchester City dan Liverpool boleh menyukarkan semua yang terlibat.

Pemain berusia 21 tahun itu telah berkembang pesat untuk Gunners dan musim ini, dia memainkan peranan utama ketika mereka menyerang untuk merangkul gelaran Liga Perdana pertama dalam tempoh 19 tahun. Dia baru-baru ini dianugerahkan dengan kontrak baharu untuk mengikatnya di kelab itu sehingga 2027 dan menjadikannya penerima pendapatan tertinggi di kelab itu.

Saka, seorang graduan akademi Hale End, juga komited dengan perjuangan Arsenal dan tidak mungkin akan berpaling dengan sebarang pendekatan yang mungkin diterimanya pada jendela perpindahan akan datang. Namun begitu, Arsenal akan menghadapi bertubi-tubi panggilan dan mesej mengenai ketersediaan penyerang muda itu, beberapa daripadanya boleh menguji mereka.

Eddie Nketiah seperti Saka kerana dia sangat penting untuk Arsenal musim ini, terutamanya selepas Piala Dunia FIFA 2022. Tetapi dia tidak seperti Saka kerana dia tidak dapat diketepikan kerana kehadiran Gabriel Jesus dalam skuad.

Nketiah menikmati permainan yang baik di bahagian sisi sehingga kecederaannya baru-baru ini kerana Jesus mengalami kecederaan serius yang menyebabkan dia tidak dapat bermain dalam tiga bulan pertama tahun baru. Legenda remaja England itu beraksi cemerlang sebagai timbalan Jesus tetapi dengan dia berdepan kecederaan hampir pada masa Jesus akan kembali, ia boleh melihat dia ditolak untuk menerima pemain Brazil itu.

Ini menjadikannya mudah untuk dipilih untuk kelab yang berminat dan dia adalah salah seorang pemain yang kelab mungkin tidak akan keberatan untuk melepaskannya pada musim panas.

Arsenal mempunyai pasukan yang mempunyai beberapa bakat cemerlang di England pada masa ini. Tidak perlu difikirkan bahawa Edu perlu menangani panggilan pada musim panas.

Bagaimanapun, keputusan Mikel Arteta mungkin muktamad kerana dia terus membina Arsenal, pemilikan dan impian peminat.

Share.
Leave A Reply