Menurut setiap laman web pengumpulan data yang tersedia, Liga Perdana telah disenaraikan sebagai liga teratas di Eropah untuk bahagian yang lebih baik dalam dua dekad yang lalu.

Memandangkan bola sepak Eropah dianggap terbaik di dunia, adalah selamat untuk mengatakan bahawa Liga Perdana juga adalah liga terbaik di dunia.

Untuk satu, mereka mempunyai jangkauan. Terdapat lebih ramai pemerhati Liga Perdana dalam kalangan peminat sukan (secara amnya) berbanding mana-mana sukan lain.

Penerbangan teratas Inggeris juga mempunyai wang, manfaat langsung daripada jangkauan. Kelab terkaya di dunia kebanyakannya dari England dan setiap penaja sedang mencari untuk melabur dalam liga utama bola sepak Inggeris. Ini juga bermakna mereka menarik pemain terbaik dunia.

Dengan semua faktor ini dipertimbangkan, masih ramai yang berpendapat bahawa populariti Liga Perdana tidak semestinya diterjemahkan kepada ketangguhan.

Kami akan membincangkan hujah-hujah utama yang menyokong dan menentang usul itu dalam bahagian berikut.

Laporan FIFA 2020 mengenai keseimbangan persaingan global

Laporan ini adalah cara FIFA untuk mengukur kualiti bola sepak merentasi pelbagai liga di negara anggotanya.

Ia mengumpul data mengenai peratusan mata yang dikumpul oleh pasukan dalam pelbagai liga teratas yang dikaji untuk menentukan daya saing mereka.

Data mencadangkan bahawa semakin tinggi peratusan mata yang dijaringkan oleh pasukan dalam liga, semakin kurang daya saingnya. Laporan ini secara berkesan meletakkan setiap hujah tentang Liga Perdana yang sukar, kerana pada masa itu, Manchester City sedang rusuhan di Liga Perdana.

Mari cuba menguraikan lagi idea di sebalik laporan itu.

Liga biasanya dianggap kompetitif apabila, selepas musim tamat, empat teratas – terutamanya pemenang – berbeza daripada musim sebelumnya mengikut mata yang dikumpul, penempatan pasukan atau komposisi.

Liga Perdana melepasi ujian ini dengan cemerlang kerana, walaupun Manchester City berada dalam kelompok empat teratas sejak sedekad yang lalu (dan mengumpul mata terbanyak), pasukan lain telah berubah dalam pungutan mata atau penempatan mereka dalam kelompok empat teratas. Kadangkala, pasukan yang dijangka gagal untuk menduduki empat teratas.

Bagaimanapun, dengan City menuntut lebih 80 peratus mata dalam tempoh yang dikaji dalam laporan ini , ia menunjukkan bahawa keadaan condong ke arah City dalam Liga Perdana.

Keadaan juga condong ke arah pasukan besar dalam Liga Perdana, kerana Chelsea lebih berkemungkinan menang atau seri menentang Nottingham Forest berbanding mereka kalah.

Jadi, walaupun Liga Perdana tidak mempunyai juara berulang seperti Bundesliga atau liga utama Bulgaria, masih ada peluang besar untuk kelab besar memenangi lebih banyak perlawanan tanpa mengeluarkan peluh, menghapuskan perbincangan mengenai persaingan.

Gaya permainan

Setiap pemain bola sepak yang pernah berkhidmat di England mempunyai perkara untuk diperkatakan tentang kepantasan dan kuasa yang ada dalam liga.

Inggeris mencipta bola sepak, mengatur dan menginstitusikannya. Setelah menentukan bahawa ia adalah sukan kontak, mereka telah menanamnya ke dalam falsafah mereka bahawa semua yang bermain dalam bola sepak Inggeris perlu memiliki beberapa ukuran rentak dan kuasa.

Ini tidak kira evolusi taktik dan META (Taktik Paling Berkesan Tersedia) pada bila-bila masa.

Inilah sebabnya mengapa perlawanan di England – terutamanya dalam Liga Perdana, tahap tertinggi bola sepak di negara ini – dicirikan oleh aksi hujung ke hujung selama 90 minit dan kemudian beberapa setiap minggu.

Berbanding dengan liga seperti LaLiga Sepanyol di mana setiap pasukan cenderung memberi tumpuan untuk mengeluarkan teknik terbaik pemain, atau Bundesliga di mana kepantasan pemikiran sejajar dengan kehebatan teknikal dianggap sebagai standard emas, Liga Perdana dan gaya fizikalnya terus berada di bawah. api daripada ramai yang suka melihat pemain bola sepak meluahkan perasaan mereka.

Gaya mereka telah berjaya, bagaimanapun. Ia juga sangat popular atas sebab di luar jangkauannya. Salah satu sebab itu ialah ia berpendapat bahawa mana-mana pemain yang mempunyai IQ bola sepak asas dan boleh melepaskan stoking mereka boleh bermain bola sepak pada tahap tertinggi.

Ini menjadikan liga sukar dan mudah (kebanyakannya mudah) untuk ditakluki oleh pemain yang telah dibesarkan dalam iklim bola sepak lain. Sebaliknya, hanya segelintir pemain yang dibesarkan dalam iklim bola sepak Inggeris tidak pernah ke tempat lain.

Ia juga menjadikannya menyeronokkan untuk peminat, kerana mereka dapat melihat pemain kegemaran mereka cuba untuk mengalahkan permainan Inggeris dengan pengetahuan mereka sendiri, sambil menggabungkan elemen permainan yang sama untuk meningkatkan keturunan mereka sebagai pemain.

Ia adalah formula yang telah berjaya dan akan terus bekerja untuk liga yang jangkauannya hanya kerdil oleh Piala Dunia FIFA.

Daya Saing VS Ketangguhan

Apabila Liga Perdana disebut, perkataan “daya saing” digunakan untuk menggambarkannya.

Mengikut laporan daya saing global FIFA, liga kompetitif ialah liga di mana semua pasukan berjuang mati-matian untuk mata, dengan pasukan terbaik (dibaca sebagai juara liga) hanya berjaya menjaringkan lebih 60 peratus setiap musim.

Ketangguhan sesebuah liga, sebaliknya, diukur dengan bukan sahaja kekuatan pasukan, tetapi faktor seperti kualiti pasukan, suasana peminat, fizikal permainan, serta saingan dan derby.

Liga Perdana mendapat markah yang cukup tinggi dalam indeks ini, menjaringkan tertinggi dalam indeks yang mengukur kekuatan pasukan berkat keupayaan kewangan kelab yang mengambil bahagian.

Walau bagaimanapun, liga lain di dalam dan di luar lima besar Eropah, dan di luar Eropah sepenuhnya, telah menewaskan mereka dalam faktor seperti suasana peminat, saingan dan derbi, dan kualiti pasukan.

IFFHS (Persekutuan Antarabangsa Sejarah dan Perangkaan Bola Sepak). Dalam kajiannya pada tahun 2015 tentang indeks ini, meletakkan Liga Perdana di belakang Serie A Brazil sebagai liga paling sukar untuk dimainkan. Data itu masih berlaku apabila liga utama Inggeris itu semakin popular dari tahun ke tahun.

Walau bagaimanapun, prestasi mereka di peringkat kontinental (pertandingan UEFA) meninggalkan banyak perkara yang diingini.

Kelab Inggeris kini semakin meningkat dalam pertandingan ini, tetapi akhirnya, mereka dikalahkan oleh pasukan dari liga lain yang mempunyai gaya permainan yang berbeza dengan mereka. Kelab Inggeris juga telah mempersembahkan enam kelab yang sama untuk bahagian yang lebih baik dalam dekad yang lalu untuk pertandingan ini.

Share.
Leave A Reply