Ramalan

Chelsea FC 1-1 Borussia Dortmund

Pertandingan Kelab utama Eropah, Liga Juara-Juara UEFA menyambung semula aksi untuk perlawanan kedua minggu ini. Salah satu perlawanan pusingan ini ialah Chelsea menentang Borussia Dortmund.

The Blues mempunyai segala-galanya selepas tewas tipis di Jerman. Mereka kini perlu menggali sedalam-dalamnya dan mencari azam untuk bangkit dari belakang, jika mahu mara ke suku akhir.

Ia merupakan musim yang sukar untuk Blues tetapi ini tetap menjadi harapan terakhir mereka untuk memenangi sebarang trofi musim ini.

Sebaliknya, Dortmund adalah salah satu pasukan yang paling berprestasi di seluruh benua dan bermain dengan keyakinan dan keangkuhan seorang. Nasib mereka pada masa ini agak berbeza daripada Chelsea dan mereka akan menyokong diri mereka untuk menambah kelebihan satu gol yang mereka perolehi pada perlawanan pertama dan mara ke lapan terakhir.

Nota Utama

  • Borussia Dortmund telah memenangi enam perlawanan berturut-turut di tempat lawan. Dalam larian itu mereka telah menjaringkan sepuluh kali.
  • Prestasi Chelsea di laman sendiri baru-baru ini menunjukkan bahawa mereka hanya memenangi dua daripada empat perlawanan terakhir di tempat sendiri tetapi mereka tidak tewas di tempat sendiri di Eropah setakat musim ini.

Panduan Borang: Chelsea

Anak buah Graham Potter mampu meraih kemenangan pertama dalam enam percubaan dalam semua pertandingan.

Kemenangan 1-0 mereka menentang Leeds United akan dilihat sebagai perlawanan nasib mereka berubah jika mereka mengikuti keputusan besar itu pada hujung minggu dengan kemenangan lain.

Panduan Borang: Borussia Dortmund

Pasukan Jerman itu kini berada dalam 11 kemenangan berturut-turut dalam pertandingan dan akan menyukai satu lagi kemenangan dan persembahan di laman sendiri lawan Inggeris mereka.

Dortmund meraih kemenangan 2-1 ke atas RB Leipzig Jumaat lalu untuk memastikan mereka kekal menyamai mata dengan musuh ketat Bayern Munich di tangga teratas, sekali gus menamatkan saingan kejuaraan Bundesliga yang berpotensi menarik.

Fakta Chelsea FC lwn Borussia Dortmund

  • Bellingham menikmati prestasi terbaik kerjaya di hadapan gol musim ini, dengan 10 gol pendahulu pasukan dalam semua pertandingan – termasuk empat gol dalam Liga Juara-Juara.
  • Reus baharu daripada penampilan kompetitifnya yang ke-375 untuk Dortmund. Dia adalah penjaring rekod kelab dalam Liga Juara-Juara, dengan 22 gol dalam 59 perlawanan.
  • Dortmund mempunyai serangan terbaik di Eropah setakat ini pada 2023 (26 gol dijaringkan).
  • Chelsea tewas dalam aksi dua perlawanan terakhir mereka dengan lawan Jerman dengan agregat 7-1 (lwn. Bayern, 16 terakhir Liga Juara-Juara 2019/20).

Pemain yang perlu diberi perhatian

Raheem Sterling

Selepas prestasi buruk untuk pemain sayap Chelsea itu, nampaknya Sterling mendapati dirinya sekali lagi menyarung jersi Chelsea.

Pemain berusia 27 tahun itu telah mula mempamerkan beberapa persembahan baik dalam beberapa minggu kebelakangan ini dan akan menjadi kunci kejayaan Chelsea.

Jude Bellingham

Pemain antarabangsa England itu kembali ke negara asalnya bersama Dortmund minggu ini untuk mempamerkan prestasi yang sesuai dengan penilaiannya yang tinggi dan minat yang besar terhadapnya.

Dia telah diramalkan untuk membuat langkah besar pada musim panas dan satu lagi prestasi besar pada malam besar Liga Juara-Juara.

Ramalan Chelsea FC lwn Borussia Dortmund

The Blues pasti akan berbangga dengan kemenangan dan prestasi mereka pada hujung minggu dan membawa momentum ke dalam perlawanan Liga Juara-Juara mereka pada hari Selasa tetapi mereka tidak akan mempunyai cukup untuk mara ke peringkat lapan terakhir kerana Dortmund akan mempunyai cukup untuk menyingkirkan Blues.

Keputusan seri 1-1 di jambatan adalah kemenangan 2-1 untuk Dortmund secara agregat dan kesinambungan impian untuk pasukan Dortmund ini dan berakhirnya pemburuan Chelsea untuk sebarang trofi musim ini.

Share.
Leave A Reply