Bekas pengurus Arsenal F.C. dan tokoh lagenda bola sepak moden, Arsene Wenger pernah menyamakan karier sebagai pengurus bola sepak bagai “kehidupan di atas gunung berapi: mana-mana satu hari mungkin hari yang terakhir”.

Kenyataan yang jelas mempunyai kebenaran langsung, terutamanya dalam Liga Premier Inggeris.

Bola sepak merupakan sukan unggul dan berasaskan keputusan.

Matlamat setiap perlawanan adalah untuk menang, sesetengah kelab lebih berminat menyerlahkan gaya permainan tertentu (seperti Barcelona, ​​Ajax) dan sesetengah yang lain akan berusaha mencapai kemenangan dengan apa sahaja cara yang mereka mampu.

Bagi mencapai matlamat ini, sesebuah kelab akan melantik seorang pengurus yang mereka lihat mampu menggubah sebuah pasukan dengan gaya permainan tersendiri sambil menbentuk sebuah identiti yang boleh dikenali oleh dunia.

Walau bagaimanapun, proses itu selalunya tidak menepati objektif yang ditetapkan pada awal proses tersebut.

Selalunya juga, potensi serta pelan perancangan pengurus-pengurus di kelab baru mereka tidak berkesan.

Bukan setiap pasukan akan berjaya hanya sebab mereka telah melantik pengurus yang mereka rasa akan membantu mencapai matlamat kelab itu.

Dengan pertumbuhan dari segi kewangan dalam Liga Premier, liga ini merupakan tempat sesuai bagi mana-mana pasukan Inggeris.

Pasukan yang dipromosikan ke Liga Premier amat terdesak untuk terus kekal dan pasukan yang kekal berada dalam liga tersebut akan berusaha sedaya upaya untuk terus meraih manfaat hebat jika dapat kekal dalam Liga Premier.

Bagi mencapai matlamat ini, banyak pasukan membuat pelaburan besar dan mahal ke terhadap pembangunan skuad mereka dengan membeli pemain dalam jendela perpindahan. Tambahan pula, pemain-pemain ini akan menerima gaji yang lumayan, walaupun jika mereka berhijrah ke kelab tercorot di Liga Premier.

Apabila proses ini terlaksana, ia menjadi kewajipan serta tanggungjawab pengurus kelab tersebut untuk memastikan setiap perlawanan memihak kepada mereka dari segi keputusan akhir. Ini adalah untuk membuktikan kepada individu- individu dalam hierarki kelab tersebut yang pelaburan yang dibuat oleh mereka pada setiap jendela perpindahan menghasilkan keuntungan dan mengikuti frasa ‘Kelangsungan Hidup Liga Premier’.

Apabila objektif yang ditetapkan awal musim tidak tercapai dan prestasi pasukan jelas hambar, pengurus pasukan merupakan mangsa utama yang akan dipertanggungjawabkan untuk menanggung akibatnya.

Logik yang sama ditekankan terhadap pasukan-pasukan di bahagian atas carta liga. Namun itu, ia atas sebab berbeza seperti perebutan takhta liga atau slot kelayakan ke pertandingan di Eropah.

Apakah purata pengurus yang dipecat setiap musim dalam Liga Premier?

Dalam sejarah Liga Premier Inggeris, yang merangkumi 30 musim, ia telah menampilkan sebanyak 238 perubahan dalam aspek pengurusan.

Ini memberi purata sebanyak 7.9 atau lebih kurang 8 perubahan pengurusan setiap musim.

Musim 1994/1995 menyaksikan jumlah perubahan pengurusan tertinggi dalam satu kempen, di mana 14 pengurus dipecat.

Pengurus Liga Premier yang mana paling cepat dipecat?

Selepas hanya sembilan (9) hari, Paul Sturrock menerima surat pemecatannya. Beliau merupakan pengurus Southampton pada musim 2004/2005.

Berikut ialah senarai pengurus yang dipecat oleh kelab mereka dalam tempoh 40 hari pertama dalam satu musim.

Paul Sturrock di Southampton pada 2004-05 (23 Ogos 2004) – 9 hari

Peter Reid di Manchester City pada 1993-94 (26 Ogos 1993) – 12 hari

Kenny Dalglish di Newcastle United pada 1998-99 (17 Ogos 1998) – 12 hari

Bobby Robson di Newcastle United pada 2004-05 (30 Ogos 2004) – 16 hari

Alan Curbishley di West Ham United pada 2008-09 (3 September 2008) – 18 hari

Kevin Keegan di Newcastle United pada 2008-09 (4 September 2008) – 19 hari

Christian Gross di Tottenham Hotspur pada 1998-99 (5 September 1998) – 21 hari

Ruud Gullit di Newcastle United pada 1999-00 (28 Ogos 1999) – 21 hari

Howard Wilkinson di Leeds United pada 1996-97 (9 September 1996) – 23 hari

Graeme Souness di Blackburn Rovers pada 2004-05 (6 September 2004) – 23 hari

Gianluca Vialli di Chelsea pada 2000-01 (12 September 2000) – 24 hari

Scott Parker di Bournemouth pada 2022-23 (30 Ogos 2022) – 25 hari

Javier Gracia di Watford pada 2019-20 (7 September 2019) – 29 hari

Frank de Boer di Crystal Palace pada 2017-18 (11 September 2017) – 31 hari

Thomas Tuchel di Chelsea pada 2022-23 (7 September 2022) – 33 hari

Glenn Hoddle di Tottenham Hotspur pada 2003-04 (21 September 2003) – 36 hari

Paolo Di Canio di Sunderland pada 2013-14 (22 September 2013) – 36 hari

José Mourinho di Chelsea pada 2007-08 (19 September 2007) – 39 hari

Perubahan Pengurusan dalam Liga Premier Inggeris pada musim 2022/2023

Saingan liga baru sahaja menjejak kaki ke separuh kedua musim Liga Premier dan kelihatan amat sibuk di pintu keluar masuk bagi pengurus bola sepak.

Setakat musim ini, lapan pengurus telah dipecat. Itu hampir separuh daripada keseluruhan liga dan kurang satu daripada jumlah keseluruhan berbanding musim lalu.

Di bawah adalah rangkuman beberapa pengurus/jurulatih yang terlibat.

Scott Parker

Pengendali yang direlegasikan dengan Fulham selepas dipromosikan ke Liga Premier, sekali lagi naik ke Liga Premier dan kali ini dengan Bournemouth.

Pada 30 Ogos, tidak lama selepas dibelasah 9-0 oleh Liverpool di Anfield, Bournemouth memutuskan untuk memecat Scott Parker.

Beliau menjadi pengurus pertama yang kehilangan jawantannya musim ini.

Parker mengharapkan lembaga pengarah membuat pelaburan untuk membeli lebih banyak pemain berkualiti untuk berdaya saing dalam liga terutmanya sebagai salah satu pasukan yang baru dipromosikan daripada Championship ke Liga Premier.

Malangnya, itu hasrat itu gagal tercapai.

Beliau dipecat 25 hari selepas sepak mula kempen liga yang baru.

Beliau kemudiannya digantikan oleh bekas pemain Bournemouth, Gary O’Neil. Kelab itu kini berada di tangga ke-19 dalam carta Liga Premier, dua mata di atas zon relegasi.

Bournemouth dilihat sebagai pilihan utama untuk turun ke Liga Championship musim depan.

Thomas Tuchel

Mungkinkah seseorang pengurus itu boleh dipecat mahupun selepas membawa Chelsea ke kegemilangan Liga Juara-Juara UEFA dalam tempoh dua musim? Persoalan yang tidak perlu jawapannya, namun itu, Thomas Tuchel dipecat pada awal musim ini. Suatu keputusan dan detik yang amat aneh dan mengejutkan sehingga sekarang.

Pemecatan Thomas Tuchel itu berlaku hanya 33 hari selepas sepak mula Liga Premier Inggeris musim ini. Saat ini menjadi detik signifikan serta amaran kepada seluruh pelosok liga.

Prestasi Chelsea di permulaan kempen liga kurang memberangsangkan.

Persembahan-persembahan teruk di atas padang itu tidak dapat diterima oleh pemutus kata atau pemilik baharu Chelsea yang telah membelanjakan lebih €300 juta semasa jendela perpindahan di musim panas.

Chelsea, yang dianggap sebagai salah satu pasukan yang memiliki barisan pertahanan paling mantap di dunia, nampaknya telah hilang teras kuat mereka dan kelihatan seperti pasukan akan mengalami kejatuhan yang ketara.

Ada laporan-laporan yang mengatakan bahawa terdapat beberapa pertikaian dalaman antara pengurus dan lembaga pengarah mengenai strategi perpindahan pemain.

Thomas Tuchel kemudiannya digantikan oleh pengurus berpotensi besar dari Brighton, Graham Potter yang juga bergelut untuk menampilkan persembahan konsisten daripada pasukan yang dilhamkannya di Chelsea.

Selepas membelanjakan sebanyak €320 juta dalam jendela perpindahan pemain di musim sejuk, beliau perlu cepat mencari jalan penyelesaian supaya skuad kayangannya mampu menyerlah sebelum tamat musim ini.

Chelsea kini berada di kedudukan kesembilan dan 20 mata di belakang pendahulu liga, Arsenal.

Bruno Lage, Wolverhampton Wanderers

Bruno Lage dari Wolverhampton Wanderers merupakan pengurus ketiga yang dipecat kira-kira sebulan kemudian.

Beliau disuruh tinggalkan jawatan itu pada 2 Oktober selepas ditewaskan West Ham, 2-0.

Musim lalu melihat mereka tamat kempen liga di tempat ke-10. Wolves kemudiannya dijangka akan bersaing sekali lagi untuk tempat yang sama dalam carta liga, tetapi kekurangan ancaman dari bahagian serangan secara konsisten dari posisi penyerang tengah serta keseluruhan barisan hadapan bermakna pasukan itu jatuh berlegar di zon relegasi.

Julen Lopetegui, bekas pengendali Sevilla dan Real Madrid, datang menggantikan Lage dan keadaan Wolves kelihatan lebih baik berbanding bulan-bulan sebelum ini.

Kemenangan terbaru mereka merupakan keputusan 3-0 ke atas skuad kendalian Jurgen Klopp, Liverpool di Molineux. Kini, Wolves kelihatan akan mampu menghasilkan turutan kemenangan yang akan menerja mereka ke bahagian atas carta liga sekaligus menarik diri dari zon relegasi.

Pada masa ini, mereka berada di tangga ke-15 dalam carta liga dan hanya dua mata di depan Everton yang kini berada di tangga ke-18. Keadaan di zon relegasi amat ketat dan sengit.

Steven Gerrard

Steven Gerrard di Aston Villa

Seperti Wolves, Aston Villa dijangka mengorak langkah ke atas dan menjamin satu slot di 10 teratas berikutan aktiviti perpindahan mereka dalam beberapa jendela perpindahan pemain lalu, tetapi pelan perancangan yang ditetapkan gagal meraih sebarang hasil positif.

Steven Gerrard gagal memanfaatkan pasukan yang terdiri daripada pemain-pemain yang amat muda dan berbakat. Di samping itu, ada sebahagian besar penyokong sedar bahawa taktiknya permainannya mudah dieksploitasikan oleh pasukan lawan.

Tempohnya sebagai pengurus Aston Villa amat mengecewakan memandangkan banyak desas-desus mengenai potensinya selepas masanya di Rangers. Malah ada khabar angin mengatakan bahawa beliau mampu mengisi jawatan pengurus di Liverpool pada masa hadapan.

Aston Villa mengambil keputusan untuk berhijrah dari lagenda Liverpool itu dan mengupah juara Liga Europa berkali-kali serta bekas pengurus Paris Saint Germain dan Arsenal, Unai Emery.

Ketika ini, Aston Villa selesa berada di tangga ke-11 dalam carta Liga Premier Inggiris dan berada 10 mata di atas zon relegasi.

Pada masa ini, ramai berpendapat bahawa Emery telah berjaya menyejukkan kerusi panas di Villa dengan tenang dan lancar.

Ralph Hasenhüttl

Southampton berpisah dengan Hasenhüttl pada 6 November dan melantik Nathan Jones beberapa hari selepas itu.

Hasenhüttl mengambil alih jawatan Southampton pada 2018 tetapi beliau tidak pernah berjaya menamatkan musim di tempat lebih tinggi daripada kedudukan ke-11 sepanjang tempoh perkhidmatannya.

Namun, satu-satunya masa yang perkara itu berlaku adalah pada kempen liga di musim 2019-2020.

The Saints kini berada di zon relegasi dan merupakan kelab tercorot dalam Liga Premier Inggeris. Mereka ketinggalan tiga mata di belakang Everton di tangga ke-18.

Sidang-sidang akhbar yang amat teruk serta gaya bola sepak yang hambar di atas padang, Nathan Jones masih belum mengubah keadaan di St. Marys setakat ini dan ia kelihatan tuah tidak memihak Southampton kali ini.

Ini bermakna jawatannya sebagai pengurus juga dalam persoalan.

Frank Lampard

The Toffees memulakan musim dengan baik dan dipuji kerana kemantapan pertahanan mereka yang menyaksikan mereka dengan selesanya mengisi kedudukan tengah dalam carta liga, tetapi akhirnya ia terbukti keadaan itu hanya ilusi.

Akhirnya, kecelaruan di bahagian pertahanan Everton di bawah kendalian Frank Lampard dipamerkan secara konsisten. Lampard dipecat oleh Everton selepas mereka jatuh ke tangga ke-19 dalam carta liga.

Sean Dyche mengambil alih dan mengetuai pasukan itu untuk meraih keputusan mengejut, 1-0 di laman sendiri menentang Arsenal dalam perlawanan pertamanya dan hanya beberapa hari selepas perlantikannya sebagai pengurus The Toffees.

Semua kini akan tertumpu kepada perjalanan The Toffees dan melihat sama ada mereka mampu menarik diri dari kancah relegasi atau sebaliknya.

Jesse Marsch

Selepas Leeds ditewaskan oleh Nottingham Forest hujung minggu lalu, Leeds United mengambil keputusan bahawa kelab itu tidak lagi akan melalui baki kempen liga ini dengan khidmat pengurus Amerika itu, hanya sehari selepas perlawanan itu.

Leeds United masih mencari seorang pengurus baharu dan keputusan seri 2-2 yang dilakarkan mereka menentang Manchester United di Old Trafford menunjukkan pasukan ini memiliki potensi yang hebat untuk kekal dalam saingan Liga Premier.

Pengurus seperti Nathan Jones dari Southampton, Graham Potter dari Chelsea, Jurgen Klopp dari Liverpool dan David Moyes dari West Ham adalah senarai pengurus di bawah tekanan besar untuk mengubah nasib dan prestasi kelab mereka.

Musim ini baru sahaja memasuki tempoh paling kritikal dan berkemungkinan besar masih akan berlaku beberapa lagi perubahan terhadap jawatan pengurus dalam masa terdekat ini.

Share.
Leave A Reply