Pada Ahad lepas, penyerang Inggeris Tottenham Hotspur, Harry Kane, mencipta sejarah. Beliau dinobatkan sebagai penjaring gol tertinggi dalam sejarah kelab itu. Gol istimewa yang dijaringkan beliau muncul apabila Spurs menentang Manchester City dan dengan itu mengatasi rekod yang dicatatkan sebelum ini oleh Jimmy Greaves.

Gol tersebut pada hari Ahad itu menambah jumlah pungutan golnya untuk Spurs dalam semua pertandingan kepada 267 gol dalam 416 perlawanan, satu gol melebihi rekod yang dicatatkan sebelum ini oleh Greaves yang menjaringkan 266 gol dalam 379 perlawanan.

Selepas memecahkan rekod tersebut menentang Man City, Kane berkata:

“Hai semua, di atas padang ini selepas malam yang amat istimewa,” Kane memulakan, selepas kemenangan menentang Man City. “Untuk memecahkan rekod penjaring gol tertinggi untuk Tottenham Hotspur hanyalah sebuah mimi yang telah menjadi kenyataan … Tiada tempat yang lebih baik untuk melakukannya selain di hadapan penyokong tuan rumah kami dan juga meraih kemenangan ke atas sebuah pasukan yang amat hebat dan memungut tiga mata yang sangat penting. . … Suatu malam yang sangat istimewa dan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua orang di rumah dan [peminat] di stadium dan kepada semua yang membantu saya untuk sampai ke tahap saya berada sekarang dan yang telah menyokong saya. Saya benar-benar bersyukur dan sangat bangga, jadi terima kasih dan saya akan berjumpa dengan anda tidak lama lagi.”

Kemeriahan saat yang istimewa itu bukan sahaja untuk Kane tetapi untuk peminat Spurs di seluruh dunia. Satu laungan yang kuat, “Harry Kane, dia salah seorang daripada kami” yang bergema mengelilingi seluruh stadium. Gol tersebut merupakan rahmat kepada legasi Kane kerana kebetulan ia berlaku apabila Spurs berjaya menewaskan juara bertahan liga, Manchester City di laman sendiri.

Jaringan gol dari Kane dalam kemenangan 1-0 ke atas Manchester City melonjak Spurs ke satu mata di belakang Newcastle United di kedudukan ke-4 dalam carta Liga Premier Inggeris.

Ia juga merupakan gol ke-17 beliau dalam saingan liga musim ini. Dengan kadar yang dijaringkan ketua pasukan England itu, beliau bermungkinan mengakhiri tahun ini dengan jumlah pungutan gol yang terbaik dalam Liga Premier Inggeris. Rekod terulung beliau pernah melakar adalah pada musim 17/18 di mana beliau mencatatkan pungutan sebanyak 30 gol.

200 Gol Liga Premier Harry Kane

Rekod Jimmy Greaves yang dipecahkan Kane, bukan satu-satunya kejayaan yang dicapai Harry Kane dalam perlawanan terakhir bersama City. Pemain berusia 29 tahun itu turut menjaringkan gol ke-200 beliau dalam saingan Liga Premier.

Dengan gol tersebut, Kane berjaya menyertai himpunan eksklusif bersama dengan pemain-pemain lain yang pernah menjaringkan 200 atau lebih gol dalam saingan Liga Premier. Hanya Wayne Rooney (208) dan Alan Shearer (260) mengatasi rekod itu berbanding daripada Kane.

Sejarah ringkas mengenai Harry Kane

Harry Kane dilahirkan dan dibesarkan di Waltham Forest, sebuah wilayah di London dan memulakan kerjayanya dengan pasukan remaja Tottenham Hotspur, di mana beliau dengan lancarnya mendaki setiap tahap di akademi kelab sebelum dipromosikan ke pasukan senior pada tahun 2009 di usia 16 tahun.

Leyton Orient, Millwall, Leicester City dan Norwich City merupakan beberapa kelab dalam piramid liga bola sepak Inggeris yang pernah meminjamnya, namun tempoh pinjaman tersebut malangnya tidak memberangsangkan.

Memacak dirinya dalam kesebelasan utama dan seterusnya

Pada musim 2013/14, Kane dipromosikan ke dalam pasukan utama Spurs oleh Tim Sherwood, pengurus Spurs ketika itu. Beliau berjaya menjaringkan tiga gol dalam enam penampilan pertamanya dalam saingan liga. Kane menjaringkan gol pertamanya dalam Liga Premier selepas diturunkan dari bangku simpanan semasa Spurs melakar kemenangan 5-1 ke atas Sunderland.

Secara rasminya, karier bola sepak Kane di Spurs bermula pada musim berikutnya di bawah kendalian Mauricio Pochettino dan seluruh pelusuk Liga Premier mula mengambil perhatian terhadap kemunculannya. Pada usia semuda 21 tahun, Kane berjaya meledak 21 gol dalam 34 penampilan Liga Premer dan menamatkan musim itu dengan 29 gol dalam 49 penampilan. Setiap penyokong tegar di White Hart Lane sedar mereka sedang menyaksikan sesuatu adegan yang luar biasa.

Selepas tahun pertamanya, keraguan mula menyusur masuk mengelilinginya. Selepas musim yang hebat dengan kelab London Utara itu, entah dari mana peminat pembangkang membuat spekulasi bahawa pencapaiannya hanyalah satu kebetulan dan melabelnya sebagai ‘one season wonder’. Sebaliknya, beliau berjaya membuktikan semua desas-desus itu hanyalah sentimen murah.

Pada kempen 2015/16, Kane menjaringkan 25 gol dalam 38 saingan Liga Premier dan dianugerahkan but emas pertamanya untuk membidas segala kritikan dari penyokong pembangkang.

Sumbangan golnya berjaya melonjak Spurs ke tangga ketiga dalam carta liga dan juga mengemudi mereka ke peringkat kumpulan Liga Juara-Juara UEFA buat kali pertama sejak 2010. Kane, dengan persembahannya telah membuktikan musim keduanya merupakan musim di mana keupayaan sebenar beliau terserlah.

Jelajah pertama Kane di Liga Juara-Juara UEFA

Kempen sulungnya dalam Liga Juara-Juara UEFA gagal berjalan mengikut perancangan. Beliau menjaringkan dua gol dalam pertandingan itu, tetapi Spurs tercicir dan jatuh ke Liga Europa.

Pada masa itu, Tottenham masih sebuah pasukan yang muda dan belum bersedia untuk peringkat itu. Gol pertamanya dalam Liga Juara-Juara UEFA dilakar dalam kekalahan 2-1 di laman lawan kepada gergasi Perancis, AS Monaco.

Sebaliknya, prestasinya dalam saingan liga tidak terjejas, kerana beliau menamatkan musim 2016/17 dengan 29 gol dalam 30 penampilan liga dan berjaya mengaut but emas Liga Premier untuk kali kedua berturut-turut dalam proses itu.

Spurs menamatkan kempen liga mereka di tempat kedua dan ini bermakna sekali lagi mereka akan membuat penampilan di Liga Juara-Juara UEFA untuk dua kali berturut-turut.

Musim 17/18 masih kekal sebagai musim terbaiknya sebagai seorang pemain individu sehingga kini. Harry Kane menjaringkan 30 gol dalam saingan liga (penghasilan kadar gol tertinggi dalam Liga Premier setakat ini), tujuh gol dalam tujuh perlawanan Liga Juara-Juara UEFA dan empat dalam Piala FA, menjadikan jumlahnya pungutan dalam semua pertandingan adalah 41 gol dalam musim itu.

2018/19: Perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA

Harry Kane berjaya menjaringkan 24 gol dalam 37 penampilan dalam semua pertandingan musim ini walaupun dilanda kecederaan namun ia juga merupakan kempen yang membantu Harry Kane mencipta sejarah untuk kelab London Utara itu.

Buat pertama kali dalam sejarah Tottenham Hotspur, mereka mara ke perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA dan mengatasi segala rintangan yang muncul. Mereka terpaksa bangkit dari ketinggalan gol menentang pasukan Ajax yang amat berbakat untuk menempah tiket ke perlawanan akhir di mana mereka bertemu pesaing Liga Premier Inggeris, Liverpool.

Oleh kerana, bilangan kecederaan yang dialami Kane sepanjang musim ini, sebahagian besar penyokong Spurs berasa bimbang sama ada pemain bintang mereka mampu beraksi dalam perlawanan terbesar dalam sejarah kelab itu atau tidak. Tuah memihak Spurs dan penyokong mereka, Harry Kane diisytiharkan cergas untuk bermain dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA.

Kehadirannya merupakan harapan utama untuk pasukan Spurs menentang gergasi bola sepak Inggeris, Liverpool, yang bermain dalam perlawanan akhir kedua berturut-turut. Malangnya, bagi Spurs, mereka gagal mengatasi asakan Liverpool dan tewas pada halangan terakhir. Pemain bintang mereka hanyalah sebuah khayalan.

Kemunculan pelbagai kecederaan berterusan sehingga musim 19/20 tetapi jumlahnya pungutan golnya masih kekal kukuh seperti biasa. Beliau menjaringkan 24 gol dalam semua pertandingan pada sebuah kempen liga yang amat bergelora untuk Spurs.

Msuim 2020/21 menyaksikan Tottenham menjejak kaki ke musim baharu di bawah bimbingan Jose Mourinho dan ada penampakan yang Tottenham akhirnya mampu memberi ancaman kuat kepada pasukan-pasukan lain di puncak liga. Malangnya, gambaran itu gagal terjelma kerana Jose dipecat dan Spurs menamatkan musim itu di tempat ketujuh, walau dengan segala usaha dari Harry Kane.

Beliau mencatatkan pungutan 23 gol dan 14 bantuan dalam saingan liga musim itu. Pameran ini menyaksikan beliau merangkul but emas ketiga kerjayanya serta anugerah ‘playmaker’ Liga Premier Inggeris.

Menjelang musim panas 2021, terdapat khabar angin mengatakan bahawa beliau mahu berhijrah ke kelab lain – dan Manchester City di bawah pimpinan Pep Guardiola merupakan kelab utama yang dikhabarkan itu.

Sebaliknya, Harry Kane tidak mengambil keputusan itu dan kekal bersama Spurs. Beliau menamatkan musim itu dengan 25 gol dan 10 bantuan dalam 49 perlawanan.

Bagaimana coretan sejarah akan mengingati legasi Harry Kane’s di Tottenham Hotspurs?

Ia tidak dinafikan bahawa, beliau merupakan penjaring tertinggi dalam sejarah Tottenham dan sudah pasti merupakan pemain paling hebat yang pernah menyarung jersi putih itu namun setelah sampai ke tahap ini, pasti anda akan perasan sesuatu yang sangat ketara yang masih jauh dari pegangan beliau. Julangan piala.

Kini pada usia 29 tahun, Harry Kane masih belum menjulang sebarang trofi untuk menyokong kesungguhannya dalam menjaringkan gol dan kekosongan ini akan menjadi suatu lekuk besar dalam legasinya jika keadaan itu tidak berubah dalam masa yang akan datang.

Kontrak Kane dengan Tottenham akan tamat pada musim panas ini dan di mana sahaja beliau  memutuskan untuk melanjutkan kontrak seterusnya, ia mungkin merupakan destinasi terakhir beliau akan menghabiskan sisa-sisa kariernya. Adakah beliau patut kekal dan diingati sebagai seorang lagenda di satu kelab atau adakah beliau patut berpindah ke kelab Liga Premier Inggeris yang berkedudukan yang lebih baik berbanding Spurs? Atau berhijrah ke luar negara?

Apa sahaja keputusannya, beliau perlu memastikan kerjayanya tamat dengan beberapa julangan piala.

Mampukah beliau memecahkan rekod Alan Shearer?

Persoalan ini bergantung pada segala yang akan terjelma dalam 18 bulan yang akan datang. Jike beliau bebas daripada dibelenggu kecederaan atau prestasi buruk , Kane pastinya mampu melihat dirinya mengatasi jumlah pungutan gol Wayne Rooney iaitu 208 gol.

Pada usia 29 tahun, besar kemungkinan beliau mampu memecahkan rekod Alan Shearer tetapi persoalannya, adakah beliau akan melaksanakan impian itu bersama Spurs atau mencapai anugerah penjaring gol tertinggi dalam sejarah Liga Premier Inggeris di kelab lain.?

Share.
Leave A Reply