Liga Premier merupakan liga sukan yang paling banyak ditonton oleh ramai peminat sukan. Di samping itu, ia juga merupakan liga bola sepak paling mencabar, oleh kerana kualiti dan profil pemain yang beraksi dengan kelab-kelab elit Inggeris yang memiliki kekuatan dari segi kewangan yang sedia ada.

Liga Premier diasaskan pada tahun 1888, liga ini kemudiannya dijenamakan semula sebagai Liga Premier FA pada Februari 1992 berikutan keputusan kelab-kelab di Divisyen Pertama Liga Bola Sepak untuk berpisah daripada Liga Bola Sepak, bagi merebut tawaran hak televisyen yang amat lumayan dan menguntungkan.

Sejak musim 1992-93, sebanyak lima puluh kelab telah bersaing dalam Liga Premier yang dipertontonkan sekarang, dengan tujuh daripada kelab tersebut telahpun menjuarai takhta Liga Premier: Manchester United (13), Manchester City (6), Chelsea (5), Arsenal (3), Blackburn Rovers (1), Leicester City (1) dan Liverpool (1).

Oleh itu, mana di antara kelab-kelab tersebut telah melalui suatu tempoh yang lama tanpa memenangi kejuaraan tersebut? Artikel ini akan meneliti secara mendalam mengenai persoalan itu dan ketahuilah tempoh yang dianggap paling lama dialami sebuah kelab dalam memenangi kejuaraan termasyhur di England.

Arsenal

Di kalangan kelab top six dalam Liga Premier, The Gunners memegang salah satu rekod kemarau terburuk tanpa kejuaraan liga. Arsenal memenangi anugerah tertinggi itu sebanyak 13 kali tetapi mereka terpaksa menunggu sekurang-kurangnya 18 tahun di antara kejuaraan liga dan ia berlaku sebanyak tiga kali dalam sejarah mereka.

Selepas memenangi kejuaraan liga pada tahun 1953 selepas membidas asakan dari Preston North End berdasarkan perbezaan gol dan mereka tidak akan menjulang gelaran itu sehingga 1971 apabila mereka merangkul takhta liga dengan perbezaan satu mata di hadapan Leeds United. Anehnya, selepas satu lagi kitaran 18 tahun, pasukan London itu merangkul satu lagi kejuaraan berdasarkan pungutan gol paling tinggi berbanding Liverpool pada musim 1988-89.

Musim 2003-04 merupakan kejayaan yang istimewa bagi Arsenal di bawah kendalian pengurus kelahiran Perancis, Arsene Wenger yang amat inovatif dalam membimbing mereka mencipta sejarah dan mencapai penamatan musim liga tanpa merekod sebarang kekalahan. Tambahan pula, mereka mencecah keunggulan itu dengan bermain gaya bola sepak yang menawan dan menakjubkan dengan penglibatan pemain-pemain lagenda seperti Thierry Henry, Patrick Vieira, Robert Pires dan Freddie Ljungberg .

Setelah membina skuad yang jelas digeruni di seluruh Eropah, mereka malangnya menamatkan musim seterusnya di tempat kedua di belakang Chelsea dan mengalami suatu tempoh kemerosotan di mana mereka gagal merangkul sebarang gelaran atau kejuaraan walaupun mengekalkan gaya permainan yang amat menarik.

Kempen Invincibles pada 2004 itu telah membawa kepada kemunduran yang berpanjangan sehingga kemunculan pasukan yang diterajui Mikel Arteta. Pasukan Arsenal pada masa ini berpotensi menamatkan penantian yang menyakitkan itu untuk memerintah bola sepak Inggeris sekali lagi. Bekas pemain Everton, Arsenal serta pembantu kepada Pep di Manchester City, akhirnya berjaya membentuk suatu reputasi yang amat membanggakan dan kini telah muncul sebagai pencabar utama kejuaraan liga pada kempen 2022/23.

Ciri-ciri hebat yang diterapkan oleh bekas ketua pasukan Arsenal itu kepada skuad mudanya, jelas kelihatan telah menyinari Stadium Emirates pada musim ini. Ketenangan, keberanian serta disiplin merupakan aspek-aspek signifikan yang diketengahkan oleh Mikel Arteta. Usaha berterusan itu nampaknya berhasil dan selepas mengatasi pungutan mata skuad Invincibles  yang lalu, ia kelihatan kejuaraan Liga Premier Inggeris mungkin kembali ke London Utara selepas kemarau 19 tahun.

Liverpool

Tiada satu pun pasukan di England yang telah menjulang lebih daripada 45 trofi daripada Liverpool, di samping 19 kejuaraan Liga Premier. Namun itu, ia agak pelik melihat mereka melalui tempoh yang sukar untuk menjulang kejuaraan Liga Premier yang seterusnya. Mereka terpaksa menunggu ketibaan Jürgen Klopp selepas berdekad lalu untuk merangkul takhta liga pada musim 2019/2020.

Antara 1970 dan 1990, The Reds menjulang kejuaraan liga sebanyak sebelas kali dan dengan lima gelaran naib juara. Namun itu, mereka terpaksa reda dengan kedudukan di tempat kedua sehingga tahun 2020.

Walaupun memenangi 17 piala dalam tempoh 30 tahun, musuh ketat Liverpool, Manchester United menjulang 13 kejuaraan liga, manakala Chelsea menjuarainya sebanyak lima kali. Arsenal dan Manchester City masing-masing memenanginya sebanyak empat kali.

Kejuaraan liga pertama Liverpool dalam era Liga Premier melegakan para penyokong The Reds dengan sebahagian besar kontinjen Merseyside percaya bahawa mereka perlu mengejar banyak lagi trofi dan gelaran selepas kemarau panjang itu.

Sudah tentu, satu kejuaraan liga dalam tempoh lebih 30 tahun tidak cukup bagus untuk The Reds tetapi mereka menjadi juara Liga Premier ketujuh yang berbeza dan berjaya mengikuti jejak langkah Man United, Blackburn Rovers, Arsenal, Chelsea, Man City dan Leicester City.

Walaupun mereka berada dalam kedudukan yang baik untuk meneruskan prestasi konsisten mereka dalam memenangi anugerah utama itu, anak buah kendalian Klopp sedang mengalami suatu krisis kecil dalam kempen 2022-23. Walau prestasi mereka amat hambar baru-baru ini, Liverpool tetap akan berusaha untuk membina semula sebuah pasukan peneraju yang lebih hebat daripada apa yang diperlihatkan sekarang.

Leicester City

Bagi sebuah kelab yang hanya merangkul tiga Piala Liga sehingga tahun 2000, pencapaian Leicester dianggap amat melampaui keupayaan mereka sebagai underdogs  namun itu mereka muncul sebagai pencabar terbesar dalam era Liga Premier.

The Foxes melakar salah satu kejutan terbesar dalam sejarah bola sepak Inggeris apabila mereka menjuarai takhta Liga Premier pada 2016. Pencapaian tersebut mengecewakan sebahagian besar bookmaker yang membuat taruhan 5000/1. Hanya 12 bulan sebelum kejuaraan itu, Leicester mengalami pertempuran sengit di zon relegasi sambil berusaha untuk menyelamatkan musim mereka dari terjatuh ke Liga Championship tetapi mereka muncul sebagai pencabar utama serta mencipta detik unik dalam sejarah Liga Premier.

Pasukan dari East Midland itu menjulang gelaran Liga Premier pertama mereka sejak 132 tahun pembentukan kelab itu. Walaupun ia jelas kelihatan detik ini sukar untuk diulang dan ia nyata akan mengambil masa beberapa tahun lagi sebelum mereka mampu mencipta semula saat luar biasa sebegitu.

Sejak itu, Leicester berjaya memungut kejohanan Piala FA Inggeris pada tahun 2021, suatu detik yang tidak pernah berlaku sebelum ini, sambil bersaing sengit itu menempah identiti mereka di puncak carta Liga Premier.

Chelsea

Diskusi mengenai kemarau trofi bagi Chelsea merupakan perkara ganjil sejak akhir-akhir ini. Namun itu, penyokong tegar yang lebih tua tidak akan melupakan tempoh di mana kelab kesayangan mereka ketandusan anugerah atau trofi yang berlarutan untuk setengah abad sejak penubuhan kelab mereka. Chelsea hanya memenangi gelaran liga pertama mereka di bawah Ted Drake pada tahun 1955.

Hanya selepas 50 tahun mereka berjaya menjulang trofi Liga Premier buat kali kedua dibawah kendalian José Mourinho. Itu menjadi suatu batu loncatan yang memulakan era yang dilihat telah menjejaskan keseimbangan bola sepak Inggeris pada 2004-05. Chelsea mencipta rekod pungutan 95 mata pada akhir musim bagi meleraikan rekod Invincibles (Arsenal) yang lepas. Detik itu jelas menandakan perubahan drastik kepada pemegang mohor era Liga Premier.

Pelaburan besar dari oligarki Rusia, Roman Abramovich terhadap skuad The Blues dan pulangan dividen jelas terjelma selepas Chelsea merangkul empat lagi kejuaraan liga selepas itu. Namun itu, apabila Rusia dihadapkan dengan pelbagai sekatan dari kerajaan Britain, Roman terpaksa melelongkan Chelsea kepada pemilik baharu.

The Blues tidak pernah melalui dua musim penuh tanpa memungut sebarang pingat sepanjang tempoh 19 tahun pentadbiran Abramovich, dan mentaliti kemenangan sebegitu merupakan sebab utama pemilikan Todd Boehly-Clearlake memerolehi Chelsea. Keupayaan mereka dibuktikan apabila membelanjakan hampir £600 juta dalam dua jendela perpindahan pertama mereka.

Manchester City

Sebelum Manchester City menerima suntikan kewangan dari konglomerat minyak Arab, kejuaraan liga bagi Cityzens jarang berlaku. Kejuaraan liga bagi City berlaku hanya dua kali, di manan kemenangan pertama mereka tiba selang 31 tahun, antara tahun 1936/37 dan 1967/68.

Namun itu, kemarau kejuaraan liga terpanjang mereka ialah selama 44 tahun dan berlarutan sehingga kemunculan detik epik Sergio Agüero pada 2012.

Manuel Pellegrini menerajui jentera serangannya dengan satu lagi kempen liga yang berjaya dengan membidas cabaran Liverpool pada musim 2013-14, sebelum memberi laluan kepada ketibaan Pep Guardiola.

Guardiola mengambil masa dua musim untuk menjadikan City pasukan Liga Premier yang pertama memungut 100 mata pada akhir musim liga sambil memecahkan beberapa rekod termasuk pungutan mata tertinggi (100), pungutan mata tertinggi di tempat lawan (50), jurang tertinggi antara kedudukan kedua (19), paling banyak kemenangan ( 32), paling banyak kemenangan di laman lawan (16), jaringan gol tertinggi (106), perbezaan gol terbaik (+79) dan kemenangan berturut-turut paling banyak (18). Pengendali Sepanyol itu sememangnya memacu era paling berjaya dalam empat daripada enam musim penuhnya di City.

Nampaknya, mereka tidak kelihatan akan mengalami sebarang kemarau trofi dalam masa terdekat ini.

Manchester United

Sebahagian besar generasi lampau United bertuah menyaksikan kejayaan berterusan di bawah kendali pengurus kelahiran Scotland, Sir Alex Ferguson. Namun, persaraan beliau, United kelihatan hilang arah tuju dan mengalami tempoh kebuluran dari segi julangan trofi dan anugerah.

Dengan rekod 13 kejuaraan liga dalam tempoh 20 tahun, United berjaya melakar dua hatrik kejuaraan Liga Premier untuk tiga kali berturut-turut dan tidak pernah gagal mengisi kabinet trofi mereka lebih daripada tiga musim tanpa memenangi Liga Premier di bawah pengurusan Alex Ferguson.

Sememangnya, turutan 10 tahun tanpa trofi ketika ini merupakan musibah terbesar bagi pasukan Old Trafford itu selepas terpaksa menunggu 26 tahun antara 1967 dan 1993 untuk kejuaraan liga. United kini mengalami suatu tempoh berlarutan tanpa julangan trofi liga dalam tempoh 40 tahun. Kali terakhir United merangkul sebuah piala merupakan pada tahun 2017, di mana mereka berjaya menjulang Liga Europa di bawah kendalian Jose Mourinho.

Sejak pengambilalihan jawatan pengurus oleh Erik Ten Hag pada musim panas yang lalu, ia jelas beliau telah menerapkan suatu bentuk pengurusan transformatif kepada Red Devils. Beliau juga berjaya memacu United ke perlawanan akhir Piala Liga. Mampukah beliau memecahkan nasib buruk United yang telah kebuluran trofi sehingga kini? Persoalan itu masih belum ada jawapannya.

Share.
Leave A Reply