Ramalan

Arsenal 1-2 Manchester City

Perlawanan ini merupakan pertemuan terbesar setakat ini dalam saingan liga. Buat pertama kalinya, Arsenal dan Manchester City akan bersaing dalam Liga Premier dan Stadium Emirates menjadi laman utama bagi pertemuan itu.

Arsenal berpeluang untuk mengambil langkah kanan dan membuka jurang 6 mata antara mereka dan City, jika mereka mampu meraih suatu kemenangan. Mereka sedar bahawa seluruh kontinjen The Gunners perlu melakar satu keputusan signifikan selepas melalui perjalanan yang sukar baru-baru ini.

Ini bukanlah situasi baru bagi Manchester City – mengejar pendahulu di atas carta liga. Mereka juga sedar bahawa perlawanan seperti ini mempunyai kesan langsung terhadap destinasi takhta liga pada akhir musim. Kemenangan di Emirates menentang pendahulu liga akan memberi kesan psikologi yang besar kepada kedua-dua pihak.

Nota Utama

Arsenal merupakan satu daripada dua pasukan yang masih belum tewas di laman sendiri setakat ini dalam saingan liga. Dalam tempoh itu mereka telah berjaya memungut sebanyak 26 mata, hanya pungutan tertinggi kedua selepas Manchester City

Manchester City ditewaskan dua kali berturut-turut di laman lawan. Secara keseluruhan, mereka telah tewas tiga perlawanan di tempat lawan dengan tiga kekalahan itu menentang pasukan enam teratas (Liverpool, Manchester United dan Tottenham Hotspur).

Panduan Prestasi: Arsenal

Saat ini bukanlah situasi yang sesuai untuk Arsenal berhadapan dengan juara bertahan Manchester City. Kekalahan menentang Everton dan keputusan seri menentang Brentford bermakna mereka telah gagal memanfaatkan prestasi hambar City. Ini bermakna perlawanan menentang Manchester City adalah suatu perlawanan yang amat tingginya nilainya.

Mikel Arteta kini berada dalam situasi yang aneh dan belum pernah dirasai sejak musim bermula dan tentunya kekuatan mental mereka akan diuji penuh.

Secara amnya, mereka telah berjaya menewaskan semua pasukan enam teratas yang mereka hadapi di laman sendiri, hakikat itu akan memberi mereka sedikit keyakinan.

Panduan Prestasi: Manchester City

Kekalahan mereka kepada Tottenham merupakan permulaan prestasi buruk bagi Manchester City di atas serta di luar padang. Baru-baru ini, segala pencapaian yang City memeroleh setakat ini dicabar, diteliti, dan dipersoalkan sama ada ia dilakukan secara beretika. Jika siasatan tersebut membuktikan terdapat salah laku dalam pentadbiran mereka, City akan berdepan pelbagai sekatan yang boleh membawa kesan buruk kepada kelab.

Sebaliknya, perlawanan menentang Villa menyerlahkan kebolehan sebenar mereka. Mereka berjaya melakar kemenangan 3-1 yang amat mengagumkan, keputusan itu berjaya membidas segala keraguan yang menyelubungi mereka.

Menjelang perlawanan besar hari Rabu ini, skuad kendalian Pep Guardiola kelihatan memiliki momentum secukupnya untuk berdepan The Gunners.

Fakta Perlawanan : Arsenal lwn Manchester City

Manchester City belum tewas dalam enam kunjungan terakhir mereka ke Stadium Emirates dalam saingan liga. Mereka telah memenangi lima perlawanan terakhir di sana, berturut-turut serta berjaya mengekalkan empat lembaran bersih dalam tempoh itu.

Kali terakhir Arsenal menewaskan Manchester City adalah pada 2015. Gol-gol daripada Olivier Giroud dan Theo Walcott menjadi perbezaan antara kedua pasukan itu.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Bukayo Saka

Saka telah dikhabarkan akan merangkul anugerah Pemain Terbaik musim ini. Oleh itu, beliau perlu menyerlahkan kualitinya dalam perlawanan ini untuk membawa pasukannya mengatasi  prestasi hambar ini dan menewaskan Manchester City pada hari Rabu.

Kevin De Bruyne

KDB akan berusaha untuk menambah lagi bantuan golnya terhadap pungutan 14 musim ini menentang Gunners.

Dengan kecergasan Erling Haaland masih dipersoalkan, Kevin De Bruyne mungkin terpaksa menjadi tonggak utama dalam kejayaan pasukannya.

Ramalan : Arsenal lwn Manchester City

Suatu kemenangan 2-1 Manchester City ke atas Arsenal adalah ramalan yang kami dipersetujui. The Gunners kini berada dalam keadaan yang agak sukar dan mungkin gudang senjata mereka tidak mencukupi untuk menghalang asakan City.

Share.
Leave A Reply