Chelsea telah diundi untuk bertemu Borussia Dortmund dalam peringkat 16 terakhir Liga Juara-Juara UEFA dan akan berkunjung ke Signal Iduna Park terlebih dahulu sebelum menyambut kedatangan pasukan Jerman itu di Stamford Bridge.

Ini adalah ujian besar untuk pengurus baru Chelsea, Graham Potter yang telah memberi gambaran yang memberangsangkan tentang dirinya sebagai pengurus dalam pertandingan itu. Bagaimanapun, pusingan kalah mati menawarkan cabaran berbeza berbanding peringkat kumpulan dan kebolehannya akan benar-benar diuji pada tempoh ini.

Analisis SWOT untuk Chelsea

Kekuatan

Sejak dua musim lalu, Chelsea semakin yakin dalam kejohanan di Eropah. Prestasi mereka di tempat sendiri dan di laman lawan agak membanggakan dan ini merupakan sesuatu yang perlu diambil sebagai teladan menjelang perlawanan dengan Borussia Dortmund.

Pengurus baharu membawa kepada taktik, corak permainan dan gaya pengurusan skuad baharu.

Namun, jika Chelsea mampu menyerlahkan permainan mereka sepertimana pada musim-musim yang lalu, ini akan melonjak mereka ke pusingan suku akhir untuk kali kedua berturut-turut dan melakar kemenangan-kemenangan terkenal menentang gergasi bola sepak seperti Real Madrid. Dengan itu, Dortmund tidak mempunyai sebarang peluang menentang The Blues.

Kelemahan

Chelsea menyerlahkan keyakinan apabila bertanding di Eropah, dan kini memiliki pemain baharu seperti Mykhailo Mudryk dan Enzo Fernandez, dan kedua-duanya tidak sabar untuk membuktikan keupayaan mereka dalam pertandingan ini. Walaupun Potter memiliki pelbagai pilihan yang boleh beliau turunkan, namun setakat ini, beliau gagal menggunakan berkat itu dengan berkesan dan sehingga sekarang pengurus Inggeris itu masih belum memutuskan kesebelasan utamanya.

Kenyataan ini terbukti pada perlawanan peringkat kumpulan apabila mereka bergelut untuk mendapatkan keputusan menentang Dinamo Zagreb dan Red Bull Salzburg. Jika Graham Potter ingin meraih sebarang kemenangan di Signal Iduna Park, beliau perlu cepat menentukan kesebelasan utamnya supaya dapat menurunkan sebuah pasukan yang mampu bertanding dan meraih keputusan yang baik.

Kegagalan Potter dalam isu ini akan mengalih tuah perlawanan ini kepada pasukan Dortmund yang semakin menyerlah dalam saingan liga mereka dan di Eropah.

Peluang

Perlawanan ini tidak memihak kepada Chelsea dan mereka perlu bergantung pada kekuatan unik mereka iaitu rekod prestasi mereka dalam pusingan kalah mati di Eropah.

Chelsea, bagaimanapun, boleh berlapang dada kerana pertahanan mereka lebih kuat dan berpengalaman serta menjadi tonggak utama dalam corak serangan Chelsea. Thiago Silva, Reece James dan ketua pasukan, Cesar Azpilicueta semuanya mahir dalam penguasaan bola.

Dalam pada itu, Potter boleh menggunakan kelebihan itu sebagai pangkal utama untuk memulakan fasa pembentukan peluang.

Ancaman

Ancaman terbesar Chelsea ialah Signal Iduna Park, stadium yang mempunyai reputasi sebagai salah satu medan paling digeruni di kalangan lima liga terbaik di Eropah.

Apabila ‘Yellow Wall’ Dortmund muncul dengan tifo, nyanyian, bunyi hon, suar suatu aura intimidasi akan merebak ke seluruh pelusuk stadium itu. Kekurangan pengalaman Potter di peringkat ini boleh terjejas dan ini mungkin suatu rancangan permainan yang mengecewakan akan terjelma dan ini akan menyaksikan Chelsea jatuh ke tangan Dortmund.

Apa yang boleh dijangkakan dari Chelsea

Potter dianggap sebagai salah seorang pengurus Inggeris yang amat berbakat berdasarkan tempohnya bersama Brighton dan Hove Albion. Gaya permainan yang ingin diturunkannya masih diproses oleh skuad Chelsea dan keadaan ini telah menyebabkan beberapa masalah timbul di atas padang selama tempoh pendeknya dengan The Blues.

Penyokong Chelsea berharap Potter dapat menyelesaikan masalah-masalah itu sebelum kunjungan mereka ke Signal Iduna Park. Oleh sebab itu, perlawanan pada tempo tinggi daripada Blues akan dijangkakan. Akhirnya, Chelsea akan meraih kemenangan keseluruhan dalam pertemuan ini, walaupun ia jelas keputusan itu tidak akan tiba dengan mudah.

Ramalan: Chelsea akan melakar kemenangan agregat 4 – 2 ke atas Dortmund.

Share.
Leave A Reply